Är detta bid3a?
Moderatorer: Admin, Admin Basha, islampunkten
34 inlägg
• Sida 1 av 1
Är detta bid3a?
http://www.youtube.com/watch?v=BjpMFCpRmBw
vad anser ni om denna typ av dhikr, finns det bevis från sunnah på att detta är okej?
tacksam för svar.
vad anser ni om denna typ av dhikr, finns det bevis från sunnah på att detta är okej?
tacksam för svar.
- Tahiri Faqeer
- Inlägg: 1272
- Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
- Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro
- gretaglitter
- Inlägg: 34
- Blev medlem: mån apr 24, 2006 11:23
- Ort: Stockholm
”Han var en man som andra män, han brukade se efter sina kläder, mjölka sitt lamm och passa upp på sig själv”.
Assalaamu aleykom
Istället för att sitta och göra egna definitioner på begrepp kanske vi ska ta reda på vad de lärda säger om begreppet bida:
Av Sheykkh Nuh Keller
http://www.masud.co.uk/ISLAM/nuh/bida.htm
För er som inte läser länkarna som postas kan jag ge er några utdrag:
My talk tonight will aim to clarify some possible misunderstandings of the concept of innovation (bida) in Islam, in light of the prophetic hadith,
"Beware of matters newly begun, for every matter newly begun is innovation, every innovation is misguidance, and every misguidance is in hell."
The sources I use are traditional Islamic sources, and my discussion will centre on three points:
The first point is that scholars say that the above hadith does not refer to all new things without restriction, but only to those which nothing in Sacred Law attests to the validity of. The use of the word "every" in the hadith does not indicate an absolute generalization, for there are many examples of similar generalizations in the Qur'an and sunna that are not applicable without restriction, but rather are qualified by restrictions found in other primary textual evidence.
The second point is that the sunna and way of the Prophet (Allah bless him and give him peace) was to accept new acts initiated in Islam that were of the good and did not conflict with established principles of Sacred Law, and to reject things that were otherwise.
And our third and last point is that new matters in Islam may not be rejected merely because they did not exist in the first century, but must be evaluated and judged according to the comprehensive methodology of Sacred Law, by virtue of which it is and remains the final and universal moral code for all peoples until the end of time.
Faqira
Istället för att sitta och göra egna definitioner på begrepp kanske vi ska ta reda på vad de lärda säger om begreppet bida:
Av Sheykkh Nuh Keller
http://www.masud.co.uk/ISLAM/nuh/bida.htm
För er som inte läser länkarna som postas kan jag ge er några utdrag:
My talk tonight will aim to clarify some possible misunderstandings of the concept of innovation (bida) in Islam, in light of the prophetic hadith,
"Beware of matters newly begun, for every matter newly begun is innovation, every innovation is misguidance, and every misguidance is in hell."
The sources I use are traditional Islamic sources, and my discussion will centre on three points:
The first point is that scholars say that the above hadith does not refer to all new things without restriction, but only to those which nothing in Sacred Law attests to the validity of. The use of the word "every" in the hadith does not indicate an absolute generalization, for there are many examples of similar generalizations in the Qur'an and sunna that are not applicable without restriction, but rather are qualified by restrictions found in other primary textual evidence.
The second point is that the sunna and way of the Prophet (Allah bless him and give him peace) was to accept new acts initiated in Islam that were of the good and did not conflict with established principles of Sacred Law, and to reject things that were otherwise.
And our third and last point is that new matters in Islam may not be rejected merely because they did not exist in the first century, but must be evaluated and judged according to the comprehensive methodology of Sacred Law, by virtue of which it is and remains the final and universal moral code for all peoples until the end of time.
Faqira
"Om morgonen grubblar den okunnige över vad han ska göra, medan den vise grubblar över vad Gud ska göra med honom."
- Tahiri Faqeer
- Inlägg: 1272
- Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
- Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro
Senast redigerad av Tahiri Faqeer tor jun 28, 2007 10:31, redigerad totalt 1 gång.
- Tahiri Faqeer
- Inlägg: 1272
- Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
- Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro
- gretaglitter
- Inlägg: 34
- Blev medlem: mån apr 24, 2006 11:23
- Ort: Stockholm
”Han var en man som andra män, han brukade se efter sina kläder, mjölka sitt lamm och passa upp på sig själv”.
- Tahiri Faqeer
- Inlägg: 1272
- Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
- Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro
Senast redigerad av Tahiri Faqeer tor jun 28, 2007 12:15, redigerad totalt 1 gång.
- Tahiri Faqeer
- Inlägg: 1272
- Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
- Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro
- gretaglitter
- Inlägg: 34
- Blev medlem: mån apr 24, 2006 11:23
- Ort: Stockholm
”Han var en man som andra män, han brukade se efter sina kläder, mjölka sitt lamm och passa upp på sig själv”.
- Tahiri Faqeer
- Inlägg: 1272
- Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
- Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro
- gretaglitter
- Inlägg: 34
- Blev medlem: mån apr 24, 2006 11:23
- Ort: Stockholm
det finns en hadith som säger
säg endast det som är gott eller var tyst
jag har svårt att vara tyst i detta läge
jag vet inte om du inte är läskunnig eller om du bara vill skapa problem
hur kan du få ut av det jag skrivit att jag tror att bida är haram?
ja inte vet jag
jag utgår ifrån att du inte är läskunnig
säg endast det som är gott eller var tyst
jag har svårt att vara tyst i detta läge
jag vet inte om du inte är läskunnig eller om du bara vill skapa problem
hur kan du få ut av det jag skrivit att jag tror att bida är haram?
ja inte vet jag
jag utgår ifrån att du inte är läskunnig
”Han var en man som andra män, han brukade se efter sina kläder, mjölka sitt lamm och passa upp på sig själv”.
- Tahiri Faqeer
- Inlägg: 1272
- Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
- Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro
Senast redigerad av Tahiri Faqeer fre jun 29, 2007 19:33, redigerad totalt 2 gånger.
PS:
Om jag inte misstar mig helt, är den som leder hadran Sheikh `Abd al-Qadir al-Sufi, grundaren och ledaren för al-Murabitun i England. Han vistades i Granada under en tid kring 1980, han hade en stor församling där vid den tiden – och stora planer.
Bland dem som var med då var bl.a. Sheikh Hamza Yusuf, som tog shahada inför Sheikh `Abd al-Qadir.
Så filmen är faktiskt något av ett historiskt kuriosum.
--
Om jag inte misstar mig helt, är den som leder hadran Sheikh `Abd al-Qadir al-Sufi, grundaren och ledaren för al-Murabitun i England. Han vistades i Granada under en tid kring 1980, han hade en stor församling där vid den tiden – och stora planer.
Bland dem som var med då var bl.a. Sheikh Hamza Yusuf, som tog shahada inför Sheikh `Abd al-Qadir.
Så filmen är faktiskt något av ett historiskt kuriosum.
--
- Abdussalam
- Inlägg: 270
- Blev medlem: tor apr 06, 2006 17:07
- Ort: Göteborg
Asalaamu aleykum
Jag har en fråga om dhikr i grupp, jag vet att det är tillåtet i shafi'-skolan, men vilken är källan att det är tillåtet. Hur ser de andra skolorna på det?
Imam Nawawi skriver:
På samma sätt som det är rekommenderat att göra dhikr är det rekommenderat att sitta tillsammans med dem som minns och nämner Allah. Bevisen för detta är många och kommer att nämnas senare i sitt rätta sammanhang om Allah den Upphöjde vill, men en hadith som berättas av Ibn Umar (radiya Allahu anhu)är tillräcklig.
Allahs Sändebud (salla Allahu aleyhi wa sallam) sade:
"Ta för er (irta`u) när ni går förbi Paradisets trädgårdar." De sade: "Allahs Sändebud! Vad är Paradisets trädgårdar?" Han svarade: "Samlingar där man minns och nämner Allah. Allah den upphöjde, har grupper av Änglar som söker efter samlingar där man minns och nämner Allah. Om de finner sådana samlingar omringar Änglarna dem"
"Ingen grupp människor minns och nämner Allah utan att Änglarna omringar den, barmhärtigheten omsluter den, lugnet (sakina) sänds ned över den och Allah nämner den för dem som är hos Honom." (Muslim)
Ett stycke senare skriver Imam Nawawi (radiya Allahu anhu):
"Said ibn Jubayr (radiya Allhu anhu) och andra lärda har sagt att förtjänsten med dhikr inte är begränsad till att säga: 'Subhana Allah', 'La ilaha ill Allah','Al-hamdu lillah', 'Allahu Akbar' eller dyl., snarare är det så att alla de som utför lydnadshandlingar för Allahs skull, hör till dem som gör dhikr. `Ata (rahimahu Allah) sade: "Samlingar där man minns och nämner Allah, är de, där man lär sig om det tillåtna och det förbjudna; hur man köper, säljer, ber, fastar, gifter sig, skiljer sig, utför pilgrimsfärden och dyl.'"
[Imam Nawawi Al-Adhkar s. 8-9 Dar al-Ma'rifa 1998]
Det som på arabiska kallas för "hilaq al-dhikr" och "majalis al-dhikr" är med andra ord inte bara samlingar där man träffas för att säga 'Subhana Allah', 'La ilaha ill Allah', 'Al-hamdu lillah', 'Allahu Akbar' och dyl., utan även de samlingar där man läser fiqh.
I en kommentar till en hadith som behandlar dhikr i grupp skriver Ibn Hajar al-`Asqalani (radiya Allahu anhu):
Av denna hadiths olika versioner framgår att samlingar där man minns och nämner Allah (majalis al-dhikr) är sådana som inbegriper former av dhikr som förmedlats av Profeten (salla Allahu aleyhi wa sallam), såsom 'Subhana Allah', Allahu Akbar' och dyl…
[Ibn Hajar al-'Asqalani, Fath al-Bari s. 248. Dar al-Hadith 1998]
Och lite senare skriver han: Denna hadith visar dhikr-samlingarnas förträfflighet, deras förträfflighet som minns och nämner Allah och förträffligheten i att samlas för att nämna och minnas Allah.
[Ibn Hajar al-'Asqalani, Fath al-Bari s. 249]
Imam as-Suyuti (radiya Allahu anhu) som också var shafi`it har skrivit en kort avhandling om att det är tillåtet att göra dhikr i grupp. Avhandlingen finns i boken "Al-Hawi lil Fatawi2 Se följande länkar för hanafiternas och malikiternas åsikt:
http://www.sunnipath.com/resources/Ques ... 00783.aspx
Gaterhings of dhikr/Faraz Rabbani
http://www.sunnipath.com/resources/Ques ... 02685.aspx
Dhikr performed in a group/Faraz Rabbani
http://www.sunnipath.com/resources/Ques ... 00824.aspx
Sidi Gibril on permissiblity of loud dhikr
http://www.sunnipath.com/resources/Ques ... 00765.aspx
The Dhikr of La ilaha illaAllah Extracted from Ithaafi's saail (Gifts For The Seeker) of Imam 'Abdallah Ibn 'Alawi al-Haddad Translated by: Dr. Mostafa al-Badawi, Madina
Jag har en fråga om dhikr i grupp, jag vet att det är tillåtet i shafi'-skolan, men vilken är källan att det är tillåtet. Hur ser de andra skolorna på det?
Imam Nawawi skriver:
På samma sätt som det är rekommenderat att göra dhikr är det rekommenderat att sitta tillsammans med dem som minns och nämner Allah. Bevisen för detta är många och kommer att nämnas senare i sitt rätta sammanhang om Allah den Upphöjde vill, men en hadith som berättas av Ibn Umar (radiya Allahu anhu)är tillräcklig.
Allahs Sändebud (salla Allahu aleyhi wa sallam) sade:
"Ta för er (irta`u) när ni går förbi Paradisets trädgårdar." De sade: "Allahs Sändebud! Vad är Paradisets trädgårdar?" Han svarade: "Samlingar där man minns och nämner Allah. Allah den upphöjde, har grupper av Änglar som söker efter samlingar där man minns och nämner Allah. Om de finner sådana samlingar omringar Änglarna dem"
"Ingen grupp människor minns och nämner Allah utan att Änglarna omringar den, barmhärtigheten omsluter den, lugnet (sakina) sänds ned över den och Allah nämner den för dem som är hos Honom." (Muslim)
Ett stycke senare skriver Imam Nawawi (radiya Allahu anhu):
"Said ibn Jubayr (radiya Allhu anhu) och andra lärda har sagt att förtjänsten med dhikr inte är begränsad till att säga: 'Subhana Allah', 'La ilaha ill Allah','Al-hamdu lillah', 'Allahu Akbar' eller dyl., snarare är det så att alla de som utför lydnadshandlingar för Allahs skull, hör till dem som gör dhikr. `Ata (rahimahu Allah) sade: "Samlingar där man minns och nämner Allah, är de, där man lär sig om det tillåtna och det förbjudna; hur man köper, säljer, ber, fastar, gifter sig, skiljer sig, utför pilgrimsfärden och dyl.'"
[Imam Nawawi Al-Adhkar s. 8-9 Dar al-Ma'rifa 1998]
Det som på arabiska kallas för "hilaq al-dhikr" och "majalis al-dhikr" är med andra ord inte bara samlingar där man träffas för att säga 'Subhana Allah', 'La ilaha ill Allah', 'Al-hamdu lillah', 'Allahu Akbar' och dyl., utan även de samlingar där man läser fiqh.
I en kommentar till en hadith som behandlar dhikr i grupp skriver Ibn Hajar al-`Asqalani (radiya Allahu anhu):
Av denna hadiths olika versioner framgår att samlingar där man minns och nämner Allah (majalis al-dhikr) är sådana som inbegriper former av dhikr som förmedlats av Profeten (salla Allahu aleyhi wa sallam), såsom 'Subhana Allah', Allahu Akbar' och dyl…
[Ibn Hajar al-'Asqalani, Fath al-Bari s. 248. Dar al-Hadith 1998]
Och lite senare skriver han: Denna hadith visar dhikr-samlingarnas förträfflighet, deras förträfflighet som minns och nämner Allah och förträffligheten i att samlas för att nämna och minnas Allah.
[Ibn Hajar al-'Asqalani, Fath al-Bari s. 249]
Imam as-Suyuti (radiya Allahu anhu) som också var shafi`it har skrivit en kort avhandling om att det är tillåtet att göra dhikr i grupp. Avhandlingen finns i boken "Al-Hawi lil Fatawi2 Se följande länkar för hanafiternas och malikiternas åsikt:
http://www.sunnipath.com/resources/Ques ... 00783.aspx
Gaterhings of dhikr/Faraz Rabbani
http://www.sunnipath.com/resources/Ques ... 02685.aspx
Dhikr performed in a group/Faraz Rabbani
http://www.sunnipath.com/resources/Ques ... 00824.aspx
Sidi Gibril on permissiblity of loud dhikr
http://www.sunnipath.com/resources/Ques ... 00765.aspx
The Dhikr of La ilaha illaAllah Extracted from Ithaafi's saail (Gifts For The Seeker) of Imam 'Abdallah Ibn 'Alawi al-Haddad Translated by: Dr. Mostafa al-Badawi, Madina
Jag har en liten fråga om bid'a, vill dock inte skapa en ny tråd så jag fortsätter på denna. jag är inte ute efter en diskussion, utan mer ute efter ett enkelt svar.
Ni som påstår att all bid'a inte är dålig, hur tolkar ni denna hadith:
"Akta er för innovationer (bid'ah) för varje innovation är villfarelse och varje villfarelse är i elden." [Återgivet i an-Nasâ'î]"?
Tacksam för svar
Ni som påstår att all bid'a inte är dålig, hur tolkar ni denna hadith:
"Akta er för innovationer (bid'ah) för varje innovation är villfarelse och varje villfarelse är i elden." [Återgivet i an-Nasâ'î]"?
Tacksam för svar
- Abdussalam
- Inlägg: 270
- Blev medlem: tor apr 06, 2006 17:07
- Ort: Göteborg
Asalaamu aleykum
Bouhamza lyfter fram en av många viktiga förklaringar av hadithen, men framför allt är det viktigt att förstå hur hadithen som citeras ska tolkas i förhållande till andra hadither på samma ämne som begränsar betydelsen av hadithen du citerar. Låt mig ge exempel på hadíther som också berör samma område:
The Holy Last Messenger said: "He who inaugurates a good sunna in Islam earns the reward of it and of all who perform it after him without diminishing their own rewards in the slightest. And he who introduces a bad sunna is guilty of the sin of it and of all who perform it after him without diminishing their own sins in the slightest." [Muslim]
Det finns även andra hadither som måste beaktas när man ska förstå vad bida' faktiskt innebär, men jag länkar istället till en artikel skriven av Shaykh Nuh Ha Mim Keller. I artikeln går Shyakhen nogrannt och systematiskt igenom bida' och haditherna ovan, han ger också flera exempel på vägen för att underlätta. Den är skriven på engelska.
http://www.masud.co.uk/ISLAM/nuh/bida.htm
Salaam
Bouhamza lyfter fram en av många viktiga förklaringar av hadithen, men framför allt är det viktigt att förstå hur hadithen som citeras ska tolkas i förhållande till andra hadither på samma ämne som begränsar betydelsen av hadithen du citerar. Låt mig ge exempel på hadíther som också berör samma område:
The Holy Last Messenger said: "He who inaugurates a good sunna in Islam earns the reward of it and of all who perform it after him without diminishing their own rewards in the slightest. And he who introduces a bad sunna is guilty of the sin of it and of all who perform it after him without diminishing their own sins in the slightest." [Muslim]
Det finns även andra hadither som måste beaktas när man ska förstå vad bida' faktiskt innebär, men jag länkar istället till en artikel skriven av Shaykh Nuh Ha Mim Keller. I artikeln går Shyakhen nogrannt och systematiskt igenom bida' och haditherna ovan, han ger också flera exempel på vägen för att underlätta. Den är skriven på engelska.
http://www.masud.co.uk/ISLAM/nuh/bida.htm
Salaam
34 inlägg
• Sida 1 av 1
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster