Domedagen
Moderatorer: Admin, Admin Basha
17 inlägg
• Sida 1 av 1
’Umar, må Gud vara nöjd med honom, berättade att ”En dag när vi satt med Profeten, SAWS, kom en man upp till oss vars kläder var extremt vita. Hans hår var extremt svart och det syntes inga spår efter resa på honom, och ingen av oss hade sett honom tidigare. Han satte sig ner på knä nära Profeten, SAWS [1], så att hans knän berörde Profetens, SAWS, och lade sina händer på Profetens, SAWS, lår och sade: ”Muhammad, berätta för mig om islâm.” Guds sändebud, SAWS, sade: ”Islam är att vittna att det inte finns någon gudom förutom Gud och att Muhammad är Guds sändebud, och att utföra salat (tidebönen), och att ge zakât (religiös skatt), och att fasta i månaden Ramadân, och att göra hajj (pilgrimsfärd), till huset [Kâba i Makkah] om möjlighet och medel finns.” Han sade: ”Det du sagt är sant,” och vi var alla förvånade att mannen först frågat honom och [sedan] bekräftat att han, SAWS, sagt sanningen. Han sade sedan: ”Berätta för mig om îmân.” Han, SAWS, sade: ”Det är att intyga om Guds existens, Hans änglar, Hans böcker, Hans sändebud, och Domedagen, och att tro på ödet, det goda och det onda därav.” Han sade: ”Det du sagt är sant.” Han sade: ”Berätta för mig om ihsân.” Han, SAWS, sade: ”Det är att dyrka Gud som om du såg Honom, men då du inte ser Honom, vet att Han sannerligen ser dig.” Han sade: ”Berätta för mig om Timmen.” Han, SAWS, sade: ”Den som är tillfrågad vet lika lite som den som frågar.” Han sade: ”Berätta då för mig vilka dess tecken är.” Han, SAWS, sade: ”[Tecknen är] att slavinnan kommer att föda hennes härskarinna [2], och [ett annat] att du ser de fattiga, nakna, barfota fårherdarna tävla i att bygga höga hus [3].” Han begav sig sedan av, och jag stannade kvar ett tag. Sedan sade han, SAWS: ”’Umar, vet du vem det var som frågade dessa saker?” Jag svarade: ”Gud och Guds sändebud vet bäst.” Han, SAWS, sade: ”Det var [ängeln] Jibrîl som kom för att lära er om er dîn (religion).”
Detta återberättades av imâm Muslim.
Förklaringar:
[2] Med "slavinna" kan menas "en kvinnlig tjänare till Gud", dvs. en muslimsk kvinna (alla muslimer är slavar till Gud). Meningen kan förstås som att det kommer att komma en tid då barnen revolterar mot sina föräldrar och tar kontrollen över familjen.
[3] Detta fenomen syns idag i länder runt golfen. I områden där huvuddelen av befolkningen var fattiga beduiner fram till mitten av 1900-talet har sedan oljans uppkomst förändrats till storstäder där beduinerna blivit en maktfaktor i världsekonomin och bygger kontinuerligt skyskrapor. Det sägs att de tävlar om att ha den högsta byggnaden, och bygger ofta på befintliga hus för att få dem högre.
http://sidratul-muntaha.org/
Detta återberättades av imâm Muslim.
Förklaringar:
[2] Med "slavinna" kan menas "en kvinnlig tjänare till Gud", dvs. en muslimsk kvinna (alla muslimer är slavar till Gud). Meningen kan förstås som att det kommer att komma en tid då barnen revolterar mot sina föräldrar och tar kontrollen över familjen.
[3] Detta fenomen syns idag i länder runt golfen. I områden där huvuddelen av befolkningen var fattiga beduiner fram till mitten av 1900-talet har sedan oljans uppkomst förändrats till storstäder där beduinerna blivit en maktfaktor i världsekonomin och bygger kontinuerligt skyskrapor. Det sägs att de tävlar om att ha den högsta byggnaden, och bygger ofta på befintliga hus för att få dem högre.
http://sidratul-muntaha.org/
"When the student is ready,the teacher appears"
17 inlägg
• Sida 1 av 1
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster