Brister
Moderatorer: Admin, Admin Basha, islampunkten
22 inlägg
• Sida 1 av 1
Brister
Assalamo aleikum wr wb allihopa!
En fundering jag har är förklaringen till varför man ska dölja sina brister inom islam.Har bara hört detta ett flertal gånger men aldrig fått förklaringen till det.Nån som vet? Nån hadith kanske som behandlar detta?
Tack på förhand/N
En fundering jag har är förklaringen till varför man ska dölja sina brister inom islam.Har bara hört detta ett flertal gånger men aldrig fått förklaringen till det.Nån som vet? Nån hadith kanske som behandlar detta?
Tack på förhand/N
"When the student is ready,the teacher appears"
bekänna synder...
Salaam Syster, mycket intressant fråga, jag har också undrat över detta.
jag hittade ett svar Abdulwahid hade gett på sin hemsida till någon som fråga. Där sa han att:
Det är förbjudet (haram) och förknippat med synd att tala om synder, vare sig det rör sig om gångna eller aktuella synder, utom om det finns en av sharia giltig anledning att tala om dem. När det finns en sådan anledning, och det är möjligt att tala i generella ordalag (på ett sådant sätt att man inte nämner sig själv och inte heller preciserar vilka synder det gäller), är det förbjudet att nämna specifika synder, eftersom:
(1) det är obligatoriskt att undvika ”fåfängligt tal” och
(2) att dölja sina synder.
Och ja syster det finns hadither på det, som den Abu Hurayra (radiya Allahu anhu) berättar att Allahs Sändebud (salla Allahu aleyhi wa sallam) sade: ”Hela mitt samfund kommer att förlåtas utom de högljudda. Att vara högljudd innebär bl.a. att en person gör något under natten och följande morgonen – när Allah dolt det för andra – säger han, ’Den och den! Igår gjorde jag så och så’. Han tillbringade natten under sin Herres skyddande täcke, men på morgonen slet han av det.” [Bukhari, Muslim]
Anledningen till detta är att Profeten (salla Allahu aleyhi wa sallam) sade: ”Den troende ser sina synder som om han satt vid foten av ett berg och fruktar att berget ska falla över honom, medan den korrupte ser sina synder som om de vore en fluga som flög förbi hans näsa och som han försöker vifta bort med sin hand.” [Bukhari]
Vi är inte som katoliker och ”bekänner” våra synder för andra än Gud. Men jag vet att ibland kan det vara svårt. Alltså jag vet inte om det gäller även om man söker hjälp, exempelvis att man berättar för en nära vän att man gjort något haram för att vännen ska hjälpa en. Vi kanske borde fråga om sånt fall av shaykh AbdulWahid, eller vad tycker du?
Det värsta är att många skryter om sina synder.
Men tänk vad hemskt om man var en katolik(audubillah) och var tvungen att bekänna sin synd. Alltså tänk er själva på det värsta ni har gjort, skulle ni vilja berätta det för någon okänd präst? Eller någon annan för den delen? Ooooooooooojjjjjjjjjjjjj vad hemskt!!!!
Eller vad tycker ni?
jag hittade ett svar Abdulwahid hade gett på sin hemsida till någon som fråga. Där sa han att:
Det är förbjudet (haram) och förknippat med synd att tala om synder, vare sig det rör sig om gångna eller aktuella synder, utom om det finns en av sharia giltig anledning att tala om dem. När det finns en sådan anledning, och det är möjligt att tala i generella ordalag (på ett sådant sätt att man inte nämner sig själv och inte heller preciserar vilka synder det gäller), är det förbjudet att nämna specifika synder, eftersom:
(1) det är obligatoriskt att undvika ”fåfängligt tal” och
(2) att dölja sina synder.
Och ja syster det finns hadither på det, som den Abu Hurayra (radiya Allahu anhu) berättar att Allahs Sändebud (salla Allahu aleyhi wa sallam) sade: ”Hela mitt samfund kommer att förlåtas utom de högljudda. Att vara högljudd innebär bl.a. att en person gör något under natten och följande morgonen – när Allah dolt det för andra – säger han, ’Den och den! Igår gjorde jag så och så’. Han tillbringade natten under sin Herres skyddande täcke, men på morgonen slet han av det.” [Bukhari, Muslim]
Anledningen till detta är att Profeten (salla Allahu aleyhi wa sallam) sade: ”Den troende ser sina synder som om han satt vid foten av ett berg och fruktar att berget ska falla över honom, medan den korrupte ser sina synder som om de vore en fluga som flög förbi hans näsa och som han försöker vifta bort med sin hand.” [Bukhari]
Vi är inte som katoliker och ”bekänner” våra synder för andra än Gud. Men jag vet att ibland kan det vara svårt. Alltså jag vet inte om det gäller även om man söker hjälp, exempelvis att man berättar för en nära vän att man gjort något haram för att vännen ska hjälpa en. Vi kanske borde fråga om sånt fall av shaykh AbdulWahid, eller vad tycker du?
Det värsta är att många skryter om sina synder.
Men tänk vad hemskt om man var en katolik(audubillah) och var tvungen att bekänna sin synd. Alltså tänk er själva på det värsta ni har gjort, skulle ni vilja berätta det för någon okänd präst? Eller någon annan för den delen? Ooooooooooojjjjjjjjjjjjj vad hemskt!!!!
Eller vad tycker ni?
Att inte berätta för andra om sina brister och synder är väll av två anledningar
1. Allah har dolt dessa och bevarat dem mellan Honom och dig. vem är du att bryta det som Allah har dolt?
2. Om du berättar för den och den att du har det eller det felet eller bristen kan det låta som stålthet och skryt. Man skall inte skryta över sina brister eller synder. Istället skall man göra sitt bästa för att rätta till dem och vara tacksam mot Allah för att han valt att dölja dem.
1. Allah har dolt dessa och bevarat dem mellan Honom och dig. vem är du att bryta det som Allah har dolt?
2. Om du berättar för den och den att du har det eller det felet eller bristen kan det låta som stålthet och skryt. Man skall inte skryta över sina brister eller synder. Istället skall man göra sitt bästa för att rätta till dem och vara tacksam mot Allah för att han valt att dölja dem.
Remember the three Rs:
Respect for your self
Respect for others
Responsibility for all your actions
Respect for your self
Respect for others
Responsibility for all your actions
Salam!
Hadith - Bukhari's Book of Manners #329
... Ibn 'Abbas said, "If you wish to mention the faults of your friend, mention your own faults first."
Andra intressanta hadither som har med ämnet att göra:
Hadith - Bukhari's Book of Manners #330
... Ibn 'Abbas said on the following verse of the Qur'an, "Nor defame one another" (49:11), "Do not spend your time finding fault with one another."
Hadith - Bukhari's Book of Manners # 296, Muslim, Tirmidhi, Darimi, Abu 'Awanah, Hakim, and Ibn Hibban.
... Nawas ibn Sam'an reported that the Prophet of Allah, saaws, was asked about doing good and evil. He replied, "Doing good is having good manners. Doing evil is what troubles you inside and what you would not like others to know about."
Hadith - Bukhari's Book of Manners #329
... Ibn 'Abbas said, "If you wish to mention the faults of your friend, mention your own faults first."
Andra intressanta hadither som har med ämnet att göra:
Hadith - Bukhari's Book of Manners #330
... Ibn 'Abbas said on the following verse of the Qur'an, "Nor defame one another" (49:11), "Do not spend your time finding fault with one another."
Hadith - Bukhari's Book of Manners # 296, Muslim, Tirmidhi, Darimi, Abu 'Awanah, Hakim, and Ibn Hibban.
... Nawas ibn Sam'an reported that the Prophet of Allah, saaws, was asked about doing good and evil. He replied, "Doing good is having good manners. Doing evil is what troubles you inside and what you would not like others to know about."
22 inlägg
• Sida 1 av 1
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 269 gäster