Läkareförbundet & lagskolor

Här diskuteras sådant som inte faller under ovannämnda rubriker.

Moderatorer: Admin, Admin Basha, islampunkten

Användarvisningsbild
Inlägg: 771
Blev medlem: ons apr 05, 2006 11:43

Läkareförbundet & lagskolor

Inläggav Khadimu » ons sep 20, 2006 10:06

assalam alaikum alla

Det är svårt att förstå hur vi muslimer behandlar eller misshandlar vår religion och våra lärda.

För mig en lärd som följer (någon av de 4 lagskolorna) är liksom en läkare.

Om Ni blir sjuka och besöker en läkare (som tillhör en läkarförbund och blev godkänd av äldre läkare*), och han då beordrar Er att använda några mediciner för att bli frisk ex.:

- 1 tablett av Kunskaposin 3 mg, 5 gånger om dagen
- 1 tablett Du'aponen 1 mg, 2 gånger om dagen (morgon & kväll)

Mina frågor till Er:

* Skulle Ni gå till biblioteket för att söka mer information om dessa tabletter och doser?

* Skulle Ni ifrågasätta läkarens recept?

* Skulle Ni gå och fråga andra läkare tills Ni får de mediciner Ni tror är bättre?

* Skulle Ni försöka ändra receptet och tolka den som Ni tror är bättre?

Jag är säker på att Ni inte allsfår såna tankar när det handlar om en läkare, men det verkar så *lätt* för oss muslimer i Sverige att vrida Islams regler upp och ner, och ifråga sätta vad våra *religions läkarna* (lärda) har fört vidare sedan 1000-tals år!

En lärd som tillhör en av de 4 sunni lagskolorna är liksom en läkare som tillhör läkarförbundet. Precis som läkarförbundet ser till att läkarna får en bra utbildning och att de praktiserar sitt ykre enligt de regler som förbundet har fastslagit och granskat under många år, lagskolorna har gjort samma sak sedan mer an 1000 år med de flesta av Islams regler.

En läkare kan inte hitta på någon ny diagnos "out of the blue" eftersom förbundet skulle avstäga honom eller kritisera honom, och t.o.m. förbjuda honom att representera läkaryrket. De 4 lagskolorna gjorde likadant med nya lärda dvs. de ser till att deras åsikter granskas, och jämförs med Islams källör (bl.a. Koran & Sunna). De flesta åsikter har redan granskats sedan många hundra år. Det är bara få nya frågor som de lärda måste undersöka och hitta dess regler (i enlighet koranen, Sunnan, ijma', analogin eller andra källor). Detta måste dessutom göras i enlighet med precisa metoder (s.k. Usul) som redan finns inom de 4 sunni lagskolorna.

Medan en "lärd" som *inte tillhör någon lagskola*, speciellt de själv utbildade och självproklamerade lärda, liknar en ung pojke som tror sig vara läkare bara för att han läste en bok, fick besöka en bibliotek eller eller ... lekte med sina *unga kamrater* som läkare och dessa litade på honom. Sadana unga eller t.o.m äldre muslim lider av sjukdomen "självbdrägeri" (deception - ghurur) (må Allah skydda mig och Er)!

Hoppas det var tillräkligt klart

Vad tycker Ni alla?! :D
Senast redigerad av Khadimu ons sep 20, 2006 15:58, redigerad totalt 1 gång.
Watch your thoughts, they become words. Watch your words, they become actions.Watch your actions, they become habits.Watch your habits, they become character. (Okänd)

Återgå till Diskussioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster