giftermål utan föräldrars acceptans

Här diskuteras sådant som inte faller under ovannämnda rubriker.

Moderatorer: Admin, Admin Basha, islampunkten

Inlägg: 203
Blev medlem: tor okt 12, 2006 19:35
Ort: kista

giftermål utan föräldrars acceptans

Inläggav Maturidi » ons jul 25, 2012 11:02

S.A
jag är tillbaka på sidan som gjorde mig till muslim år 2006-2007 jag har mognat med min kunskap och är säker på min tro. jag har många fina minnen från denna sida som på den tiden var full av liv. jag kommer ihåg bröder som khamidu, khamidu jammal, sandzak och en viss syster som hette något med n-n83 eller något liknande. hoppas att ni är kvar och vid god hälsa.

till min fråga

jag har hittat en kvinna som har ett hjärta av guld och som passar mig som handen i handsken.
jag har utan svar eller någon som helst vägledning kunnat få svar på min fråga.

Vi är nu 2 studenter som vill börja våra liv men har inte råd med bröllop och festligheter och vi har börjat fundera på att göra en nikah, tror jag att det heter, viga oss hos en imam som gör det lagligt för oss att kunna flytta ihop och börja våra liv i glädje.

problemet är att 2 "muslimska" familjer - de är inte praktiserande muslimer, de är i mina ögon endast - icke griskött ätande människor- inte accepterar den andra parten.

flickans pappas motivering är - "han är inte shia och kommer inte från din by"
flickans mamma är sunni muslim och accepterar mig.

mina föräldrar säger: "jag begår självmord om du gifter dig med en arab"

jag svarade till båda att jag uppfattat deras urlöjliga motiveringar och att jag ska göra det som Gör Allah nöjd och handla utefter det min relgion säger.
'' Tar DU 1 steg närmare Allah ( c.c), tar Allah (c.c) 10 steg närmare dig '' - Pr. Muhammed (S.a.w)

Användarvisningsbild
Inlägg: 318
Blev medlem: mån apr 03, 2006 11:54
Ort: Norsborg

Re: giftermål utan föräldrars acceptans

Inläggav UmmAbdallah » ons jul 25, 2012 13:41

(sl)

Roligt att höra av från en gammal medlem på forumet :) Hoppas att du vill bidra till att det händer mer här insha Allah.

Angående din fråga så skulle jag råda dig att fråga Shaykh Muhammad Muslim, imam i S:t Eriksmoskén. Den generalla regeln är att det är viktigt med föräldrarnas godkännande, och det är viktigt med familjebanden, men det finns undantagsfall. I många fall kan också föräldrar ändra upppfattning med tiden om de får tid och uppmuntran att acceptera valet av hustru eller man. Så mitt råd är att gå försiktigt fram och ha kontakt med en imam som t.ex. Shaykh Muhammad.

Må Allah underlätta för er
Guds Sändebud, må Guds frid och välsignelser vare med honom, sade: ”Paradiset är deras byte som samlas och minns Allah"

Inlägg: 203
Blev medlem: tor okt 12, 2006 19:35
Ort: kista

Re: giftermål utan föräldrars acceptans

Inläggav Maturidi » tor jul 26, 2012 19:37

tack för ditt svar!
'' Tar DU 1 steg närmare Allah ( c.c), tar Allah (c.c) 10 steg närmare dig '' - Pr. Muhammed (S.a.w)

Återgå till Diskussioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster