Koranens budskap

Här diskuteras sådant som inte faller under ovannämnda rubriker.

Moderatorer: Admin, Admin Basha, islampunkten

Inlägg: 15
Blev medlem: lör nov 24, 2007 13:58
Ort: Stockholm

Koranens budskap

Inläggav LasseBJ » ons jul 11, 2012 16:53

Jag är inte riktigt överrens med övriga i familjen då jag tycker att tre fakta talar för att speciellt icke-araber behöver läsa Koranen med ett öppet sinne, utan att haka upp sig på detaljerna kring bön, språk, liknelser, m.m.
Ytterligare åsikter här på forumet skulle varmt uppskattas.

1. Det var inte lätt att omvända araberna till Islam
Det är därför lätt att förstå det absolut nödvändiga i att framföra budskapet på ett sätt som folket lätt förstod. Hade det varit obegripligt för dem, så hade vi inte haft någon Islam idag.
Självklart måste språket vara på arabiska, men även liknelser m.m. måste kännas aktuella av folket. Att t.ex. lägga pannan mot marken var ett vedertaget sätt i bl.a. Arabien att visa stor vördnad, och kändes därför inte konstigt för folket vid bön.

2. Islam är global och inte bara för araber
Vi vet inte varför sista profeten blev just arab. Men eftersom Islam är till för alla folk på hela jorden kunde han lika gärna ha varit kines eller eskimå o.s.v.
Även i ett sådant fall skulle det ha varit lika nödvändigt att framföra budskapet på ett sätt som folket lätt förstod.
Koranen skulle då ha varit skriven på ett annat språk. Proceduren för att visa vördnad och be till Gud hade nog sett lite annorlunda ut. Och vi skulle kanske kunnat läsa om sälar i stället för kameler, o.s.v.

3. Flera saker i Koranen är inte tillämpliga i t.ex. Sverige
Man kan läsa att tiden för Asr är inne då "skuggan av ett föremål är längre än föremålet självt", vilket oftast är när som helst under dagen i Sverige.
Detta, och väldigt många andra exempel, är inte skrivna för att utesluta Svenskar. Islam är ju global, som jag skrev i punkt 2.
Däremot är det ytterligare ett tecken på punkt 1, att det var nödvändigt att anpassa budskapet till folket i Arabien.

Användarvisningsbild
Inlägg: 318
Blev medlem: mån apr 03, 2006 11:54
Ort: Norsborg

Re: Koranens budskap

Inläggav UmmAbdallah » tor jul 12, 2012 20:29

Salaam

Egentligen är det inte unikt för Islam att religionen knyts till ett speciellt folk eller språk genom den Profet som framför Guds budskap. Gud har valt ut folk tidigare, exempelvis judarna, och Hans profeter är alla släkt med varandra. Bibeln är också full av exempel från den plats och den kultur som profeterna befann sig i. Det budskapet har dock haft generationer på sig att förmedlas i Sverige. Om man är bekant med Bibeln så upplevs kanske inte Koranens språk lika främmande.

Hur Allah väljer sina profeter eller det sätt som Han valt för oss att dyrka Honom är utanför vår kunskap och ingen riktig idé att spekulera i. (Om jag inte minns fel så kan man finna exempel på det muslimska sättet att be i Bibeln).
Guds Sändebud, må Guds frid och välsignelser vare med honom, sade: ”Paradiset är deras byte som samlas och minns Allah"

Återgå till Diskussioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst