Familje liv

Här diskuteras sådant som inte faller under ovannämnda rubriker.

Moderatorer: Admin, Admin Basha, islampunkten

Användarvisningsbild
Inlägg: 7
Blev medlem: mån jun 06, 2011 15:07

Familje liv

Inläggav år2009 » tor jun 23, 2011 9:37

(bis)

Är ny här och skulle vilja få skriva ut lite hur jag mår och skulle vilja veta vad ni tycker om det?

Det är så att jag är gift har två barn ...Men min MAN uppskattar mig inte alls, Jag gör allt hemma tar hand om barnen och alla räkningar. Det ända jag får av min Man är negativa svar och allt är om min VIKT!!

Vad tror han efter man har fött två barn och var redan lite överviktig innan ska man bli smal som en pinne? eller.... mår så dåligt när Han bara komentterar om min vikt. om han säger att jag ska göra något när jag redan är upptagen så säger jag kan du inte göra det själv jag är upptagen just nu så får jag till svar - vem behöver gå ner i vikt?

Vad tycker ni är det rättvis att leva ihop när man från dag till dag får negativa svar. vi kan inte diskutera om något på dagen men på kvällen när jag är tröttas så börjar han prata normalt och låsas som inget har hänt!! Känns inte som att vi lever som en familj.. All hans tid går framför datorn eller tv. Har sagt upp Vänskap med mina vänner för hans skull för han tycker att vi ska ha kontakt med bra muslimer vet inte hur en bra muslim är i hans ögon för jag tycker inte att han visar sig vara en God MAN!!! När man sårar sin Fru gång på Gång.....


Tack För att jag fick skriva av mig..

Tacksam för svar om vad ni skulle göra i detta sits.. jag känner mig så ensam....

(j)

Användarvisningsbild
Inlägg: 318
Blev medlem: mån apr 03, 2006 11:54
Ort: Norsborg

Re: Familje liv

Inläggav UmmAbdallah » tor jun 23, 2011 20:31

(sl)

Vill börja med att hälsa dig välkommen till forumet.

Tycker inte att du ska finna dig i situationen, det kommer troligen bara leda till bitterhet och tära på er relation. Ett sätt att börja är kanske att förklara hur du upplever det och att du blir sårad. Insha Allah att det leder till förbättring.

/Umm Abdallah
Guds Sändebud, må Guds frid och välsignelser vare med honom, sade: ”Paradiset är deras byte som samlas och minns Allah"

Användarvisningsbild
Inlägg: 7
Blev medlem: mån jun 06, 2011 15:07

Re: Familje liv

Inläggav år2009 » tor jun 23, 2011 21:54

(w)

Tack För ert svar. Jag har förklarat det många gånger för min man att det sårar mig men som sagt han viftar bara bort det. jag sagt till honom att om han beter sig som han gör nu så kan vi inte leva ihop för jag är jämt ledsen.

Få se om det leder till förbättring jag Hoppas verkligen det för jag Älskar han jätte mycket och jag vill inte lämna han tänker på mina barn..

(j)

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Familje liv

Inläggav A.N » fre jun 24, 2011 22:53

(sl)
Gör mycket dua och fortsätt säga till, det tar tid att ändra dåliga vanor men för att förstå att han bör ändra dem är det bra att du visar tydligt att du inte accepterar dålig behandling. Att såra en muslim är en allvarlig synd...något kanske många behöver påminnas om.

Må Allah underlätta för er!

Användarvisningsbild
Inlägg: 7
Blev medlem: mån jun 06, 2011 15:07

Re: Familje liv

Inläggav år2009 » lör jun 25, 2011 11:20

(w)

Tack för att ni svarar.. jag är ganska tydlig när jag säger ifrån. men som sagt han viftar bara bort det. som ni säger att såra en Muslim är en synd. Jag försöker göra så gott jag bara kan för mina barns skull. Men ibland blir jag så sårad att han kan hålla på med att säga negativa saker om mig,

Om vi pratar om något så kommenterar han alltid om min vikt, vi kan liksom aldrig prata och planera något. jag får ta hand om allt själv från barnen till att betala alla räkringar. Själv sitter han Hemma och gör inget och när jag frågar han vad vill du att jag ska laga för mat idag?

så säger han just nu är jag mätt och vi får se. detta frågar jag runt 11-12.. sen runt 4 säger han vad ska vi äta .. men hallå det var det jag frågade för några timmar sen.. sen blir han sur och säger jaa men då var jag inte hungrig man lagar/äter mat när man är hungrig.
Men det han inte vet är att det tar tid att laga mat och det är inte lätt när man har två små barn som ska äta och bytas på. så jag vill gärna veta det i god tid så jag kan ta ut något från frysen som ska tinas.

Detta händer ofta att vi äter runt 22-23 tiden. Sen kan det hända att han är hungrig och vi har mat som bara behöves att värma men just när han säger som en order varm maten jag är hungrig just då kan det hända att jag är upptagen med att mata eller byta på barnen . han ser det och bara reser sig från soffan och blir sur och går själv och värmer det.

'Det är klart han vill ha mat då för lunch/middag tiden är passerad för länge sen. Själv sitter jag också hungrig och ska vara glad framför mina barn. Detta märker ju barnen också av att mamam pappa inte är glada.

Sen är han sur hela dagen och dagen där på. Men jag hade ju redan frågat han innan när jag planerade vår dag men då passar det inte han det känns som att vi ska gå emot varandra om jag vill något nu så vill han inte och sen om han vill något så har jag tappat lusten till allt.

Så går vara dagar åt. Och han gillar inte att jag pratar med någon i mobilen att det är ingen annan än min familj som ringer mig men han blir sur och kommenterar jämt när det ringer någon till mig. Själv kan han sitta o parata i timmar spelar ingenroll om det är när vi äter eller när han är på toaletten.

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Familje liv

Inläggav A.N » lör jun 25, 2011 12:44

(sl)
Bry dig inte alltför mycket om han är sur eller inte. Han har ingen rätt att kräva av dig att du ska göra allt och det är bara fräckt att han har mage att bli sur när du är så snäll och lagar mat. Frågan är varför han tror att det bara är ditt ansvar, har ni kommit överens om det?

Något som kan underlätta mycket när man har en familj är att ha fasta mat tider som du anpassar efter dina och barnens behov. Planera dagen innan vad du vill laga och låt sedan maken vara sur eller nöjd bäst han vill....förmodligen kommer han bli nöjd med rutiner eftersom det är bra för alla, minskar stressen och är bättre för både hälsan och vikten.

Han har inte rätt att bli sur över att du pratar i telefonen med din familj inom rimliga gränser...tvärtom det är en god handlig att hålla bra kontakt med sin familj.

Visa honom att du har dina gränser för vad han kan kräva av dig.

(Jag hoppas att du påminner honom om att det inte är lämpligt att prata i telefon i toaletten... :shock:)

Användarvisningsbild
Inlägg: 7
Blev medlem: mån jun 06, 2011 15:07

Re: Familje liv

Inläggav år2009 » lör jun 25, 2011 14:16

TACK för dina ord det värmde.. Jag gör så gott jag bara kan med hushåll och att vara en glad mamma åt mina barn. Han har inte alltid varit sån innan vi fick barn så hjälpte han jätte mycket hemma från städning till matlagning. Efter vår första barn så förändrades han. jag pratade med honom och sa att jag är inte ensam med barnet du har ditt ansvar också och då insåg han och bad om ursäkt att han har sårat mig och att han har varit ganska själv vis. efter detta samtal så förändrade han sig mycket och vi var lyckliga och glada över det vi hade.

Men sen när jag blev gravid med vårt andra barn och hade fullt upp med vår första så började han backa igen. Detta gjorde att jag blev ledsen och sårad.

från igen stans så började han säga att alla tjejer/kvinnor tar hand om barn och hem. det vet jag också det är därför jag tar hand om mina barn och hem och försöker göra dig nöjd men det som sårar mig mest är att han är aldrig nöjd.

Det värsta han började säga var att han kan lika gärna gifta om sig för då kommer denna nya tjej göra allt för han. att han eller rättare sagt hans mamma hitta en mycket bättre tjej åt han!

Det jag inte fattade varför han började säga sånt när jag redan mådde dåligt när jag redan var påvarkad av alla hormoner..

men men jag levde vidare med detta sorg att han har sjunkit så mycket i mina ögon att varken jag eller min familj passar han. detta med min familj jag har aldrig klagat eller sagt till dom hur jag mår. har aldrig visat dom att jag är olycklig .. dom gör verkligen allt för oss hjälper oss från kläder till barnen till mat till oss.men ändå är han otacksam mot dom. har han aldrig ringt eller tackat dom personligen jag tackar dom från honom. hans familj bor inte här. han är ensam här och det är sällan han ringer dom. jag får påminna honom att det var ett bra tag sen vi pratade med dom.

Det är inte så att jag har hämtat honom från hans land han kom hit själv. det var hans val att gifta sig och skaffa barn. jag följde bara mitt hjärta och han frågade min pappa om min hand. han har verkligen förändras :(

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Familje liv

Inläggav A.N » sön jun 26, 2011 20:22

Jag förstår att du känner dig sårad! Det är en stor omställning att få barn och vissa män klarar det bättre än andra. Det verkar som om han är missnöjd, kanske med sig själv? Och låter det gå ut över dig. Det viktigaste är att du inte ska ta åt dig, du gör ett fantastiskt jobb genom att vara mamma, det är en stor uppgift och speciellt i ett land som Sverige där man inte har en hel släkt omkring sig som kan ge avlastning och hjälp. Gör dina handlingar för Allahs skull och akta dig för att låta dig tryckas ner av att din man inte uppskattar allt du kämpar med.

När du ser på dig själv med förvissning om att du gör en viktig uppgift för Allas skull och inte tar åt dig av hans tanklösa kommentarer kommer han inshAllah att skärpa sig! Amin!

Försök också få honom att inse att han också behövs genom att säga just det att han behövs att han är viktig för dig och barnen, inte genom att klaga, det brukar tyvärr inte funka.

Jag gör dua för dig syster och för din man och dina barn!

Återgå till Diskussioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst