Att tillskirva Allah kroppsdelar är antropomorfism och kufr
Moderatorer: Admin, Admin Basha, islampunkten
27 inlägg
• Sida 1 av 1
- Nadirun_Mubin
Re: Att tillskirva Allah kroppsdelar är antropomorfism och k
Audhobilah
Allah säger själv att han har händer.
Walam yakun lahu kufun wan ahad.
Kan en myggas ben liknas vid en elefants?
Profeten brukade svära vid han vars HAND min själ ligger.
Tabarakalladhe bi JEDIHIL' mulk
Och jrden ska vara en nypa för honom på domedagen.
Du går emot Quranen när du säger så syster. finns oändliga ayat och hadith.
Allah säger själv att han har händer.
Walam yakun lahu kufun wan ahad.
Kan en myggas ben liknas vid en elefants?
Profeten brukade svära vid han vars HAND min själ ligger.
Tabarakalladhe bi JEDIHIL' mulk
Och jrden ska vara en nypa för honom på domedagen.
Du går emot Quranen när du säger så syster. finns oändliga ayat och hadith.
- Nadirun_Mubin
Re: Att tillskirva Allah kroppsdelar är antropomorfism och k
SubhanAllah, du anklagar Profeten och Allahs skrift för kufr.
Re: Att tillskirva Allah kroppsdelar är antropomorfism och k
Jag blir väldigt illa berörd av att man inte känner tillräckligt med vördnad inför Allah så att man tycker att det är helt ok att ägna sig åt argumentation om Hans den Upphöjdes egenskaper.
- Nadirun_Mubin
Re: Att tillskirva Allah kroppsdelar är antropomorfism och k
Syster Allah skapade Adam med sina egna händer,
första aya av surah mulk.
första aya av surah mulk.
- Nadirun_Mubin
Re: Att tillskirva Allah kroppsdelar är antropomorfism och k
menar du det svenska ordet?
Re: Att tillskirva Allah kroppsdelar är antropomorfism och k
Koranen är inte på svenska, den är på arabiska.
- Nadirun_Mubin
Re: Att tillskirva Allah kroppsdelar är antropomorfism och k
vill du ha bevis från Quran eller hadith?
Finns gott om från båda.
Finns gott om från båda.
- Nadirun_Mubin
Re: Att tillskirva Allah kroppsdelar är antropomorfism och k
Hand/Yed = Ya och Dal
Vi börjar med att värma upp vår Iman från Quran
48:10
38:75 - Här nämns det två händer
39:67 - där det även nämns hans HÖGRA HAND
Det finns fler ayat men dessa är tillräckliga i sig, jag hoppas du lämnar denna villfarelse, för Allah själv beskriver sig med kroppsdelar, och att kalla Allah för Kafir finns inget mer vilseledande än, kom ihåg att sheytan att listig att få människor yttra saker som dem inte vet om deras herre.
Ska vi övergå till hadith eller vill du har fler ayat?
Vi börjar med att värma upp vår Iman från Quran
48:10
38:75 - Här nämns det två händer
39:67 - där det även nämns hans HÖGRA HAND
Det finns fler ayat men dessa är tillräckliga i sig, jag hoppas du lämnar denna villfarelse, för Allah själv beskriver sig med kroppsdelar, och att kalla Allah för Kafir finns inget mer vilseledande än, kom ihåg att sheytan att listig att få människor yttra saker som dem inte vet om deras herre.
Ska vi övergå till hadith eller vill du har fler ayat?
Re: Att tillskirva Allah kroppsdelar är antropomorfism och k
Du påstod Allah har "händer" (والعياذ بالله).
Det ordet förekommer inte i Koranen.
"Hand" är ett svenskt ord som betecknar till en kroppsdel med fem fingrar.
Det finns inget som ens avlägset tyder på att Allah skulle ha "händer".
Allah har sannerligen inga kroppsdelar!!
Hela idén är vedervärdig, förnedrande för den som hyser den!
Och allt tal om Allah's "händer" är osanning, antromorfism, kufr från början till slut.
Det ordet förekommer inte i Koranen.
"Hand" är ett svenskt ord som betecknar till en kroppsdel med fem fingrar.
Det finns inget som ens avlägset tyder på att Allah skulle ha "händer".
Allah har sannerligen inga kroppsdelar!!
Hela idén är vedervärdig, förnedrande för den som hyser den!
Och allt tal om Allah's "händer" är osanning, antromorfism, kufr från början till slut.
- Nadirun_Mubin
Re: Att tillskirva Allah kroppsdelar är antropomorfism och k
Du påstod Allah har "händer" (والعياذ بالله).
Läs Ayan syster...
Det ordet förekommer inte i Koranen.
Och vad vill du mena att yed betyder? ya och dal?
"Hand" är ett svenskt ord som betecknar till en kroppsdel med fem fingrar.
Nu liknar du det vid skapelsen.
Det finns inget som ens avlägset tyder på att Allah skulle ha "händer".
Läs ayan
Allah har sannerligen inga kroppsdelar!!
SubhanAllah om du visste vad du säger med detta...
Hela idén är vedervärdig, förnedrande för den som hyser den!
Och allt tal om Allah's "händer" är osanning, antromorfism, kufr från början till slut.
Återigen du anklagar Profeten och Quranen för detta.
Läs Ayan syster...
Det ordet förekommer inte i Koranen.
Och vad vill du mena att yed betyder? ya och dal?
"Hand" är ett svenskt ord som betecknar till en kroppsdel med fem fingrar.
Nu liknar du det vid skapelsen.
Det finns inget som ens avlägset tyder på att Allah skulle ha "händer".
Läs ayan
Allah har sannerligen inga kroppsdelar!!
SubhanAllah om du visste vad du säger med detta...
Hela idén är vedervärdig, förnedrande för den som hyser den!
Och allt tal om Allah's "händer" är osanning, antromorfism, kufr från början till slut.
Återigen du anklagar Profeten och Quranen för detta.
- Nadirun_Mubin
Re: Att tillskirva Allah kroppsdelar är antropomorfism och k
Ok förklara ordet yed.
Varsågod.
Varsågod.
- Nadirun_Mubin
Re: Att tillskirva Allah kroppsdelar är antropomorfism och k
Och såfall syster vad menar Allah med hans 2 yed och hans högra yed?
- Nadirun_Mubin
Re: Att tillskirva Allah kroppsdelar är antropomorfism och k
36:65
That Day, We will seal over their mouths, and their hands will speak to Us, and their feet will testify about what they used to earn.
Ya-dal och det är på människorna...
Så hur vill du mena??
That Day, We will seal over their mouths, and their hands will speak to Us, and their feet will testify about what they used to earn.
Ya-dal och det är på människorna...
Så hur vill du mena??
Re: Att tillskirva Allah kroppsdelar är antropomorfism och k
salam alaykom
Den här frågan är en av de frågorna som har dominerat islamisk teologi. Inte konstigt då det är en kärnfråga som handlar om al Tawhid dvs. själva hjärtat i Islam. Tror man rätt på tawhid så kommer resten av gärningarna att vara accepterade missar man på tawhid frågan som utgör grunden så rasar hela byggnaden av tron och gärningar som ett kortlek.
Det finns mycket förvirring kring frågan och det värsta man kan göra är att bara kasta in sig i en disskution oförberedd och utan att först vara klar över vad och med vem man disskuterar.
Jag menar inte att frågan är på något sätt mystisk eller omöjlig att greppa men den måste diskuteras i ordnade former och den som gör det måste behärska viss vetenskaplig både språklig, teologisk och logisk terminologi och metodologi.
Man måste också fastställa innan disskutionen börjar:
a) vad är det man disskuterar eller själva ämnet
b) vilka regler man följer i disskutionen
c) terminologi och definitioner (det finns precis och exakt terminologi som används kring dessa frågor som man måste vara överens om annars kan man inte disskutera för man förstår inte varandra)
d) vilka refferenser och autoriteter man får oberopa
Detta är bara ett förslag ty jag sett många gånger även folk utexaminerade från vissa islamiska universitet disskutera dessa frågor men som är helt forvirrade och förstår inte vad de själva säger utan bara envist uprepar i hopp att meddisskutanten ska bli trött och ge upp.
salam
Den här frågan är en av de frågorna som har dominerat islamisk teologi. Inte konstigt då det är en kärnfråga som handlar om al Tawhid dvs. själva hjärtat i Islam. Tror man rätt på tawhid så kommer resten av gärningarna att vara accepterade missar man på tawhid frågan som utgör grunden så rasar hela byggnaden av tron och gärningar som ett kortlek.
Det finns mycket förvirring kring frågan och det värsta man kan göra är att bara kasta in sig i en disskution oförberedd och utan att först vara klar över vad och med vem man disskuterar.
Jag menar inte att frågan är på något sätt mystisk eller omöjlig att greppa men den måste diskuteras i ordnade former och den som gör det måste behärska viss vetenskaplig både språklig, teologisk och logisk terminologi och metodologi.
Man måste också fastställa innan disskutionen börjar:
a) vad är det man disskuterar eller själva ämnet
b) vilka regler man följer i disskutionen
c) terminologi och definitioner (det finns precis och exakt terminologi som används kring dessa frågor som man måste vara överens om annars kan man inte disskutera för man förstår inte varandra)
d) vilka refferenser och autoriteter man får oberopa
Detta är bara ett förslag ty jag sett många gånger även folk utexaminerade från vissa islamiska universitet disskutera dessa frågor men som är helt forvirrade och förstår inte vad de själva säger utan bara envist uprepar i hopp att meddisskutanten ska bli trött och ge upp.
salam
Re: Att tillskirva Allah kroppsdelar är antropomorfism och k
Som tillägg måste jag säga att man blir trött av att ständigt börja från början och spendera mycket tid med att disskutera sådant som borde vara självklart. Som muslim skäms jag också över dessa frågor som framställer hela religionen i en mycket frånståtande bild. Islam har mycket rikt teologiskt och intelektuellt arv att erbjuda omvärlden men vissa högljudda och mäktiga minoritetsgrupper framställer islam som en primitiv och banal lära som inte kommit med nytt och berikande för männskligheten.
Re: Att tillskirva Allah kroppsdelar är antropomorfism och k
BismiAllah
Imam Abu Hanifa (raDia Alllah ´anh) - och al-Maturidiyya som följer hans fotspår - säger att man enbart bör återge texten precis så som den står, på arabiska, och "bila kayf" (utan att förklara) - och framhäver samtidigt allt det som ordet **inte** betyder. Det betonas starkt att Allah är helt annorlunda än något av det Han skapat, och att det absolut inte kan vara fråga om någon kroppsdel, för Allah är varken sammansatt av delar eller en formbar enhet. Han är olik allt som förknippas med massa, färg, form, mått, avstånd, rörelse. Han är fri från allt som avgränsas av eller förändras i tid och rum. - osv osv - alla Maturdi aqida-texter är fulla med dessa förklaringar av vad Allah *inte* är.
Ash´ariyya föreslår istället att förklaras som makt, auktoritet, suverqnitet, generositet beroende på sammanhanget. Detta är ordvändningar som faller sig naturligt i det arabiska språket - araberna på Profetens (s) tid var ju språkets mästare! Ingen arab som hörde orden "بيده الملك" skulle ha kommit att tänka på någon "hand" överhuvudtaget - man förstår självklart att "Han har makten i sin hand" betyder att Han äger makten.
Vilken "förklaring" man än väljer att tro så är det i alla fall glasklart att Allah har ingen kroppar och inga delar, och att tror något sådant ligger utanför Islam.
Imam Abu Hanifa (raDia Alllah ´anh) - och al-Maturidiyya som följer hans fotspår - säger att man enbart bör återge texten precis så som den står, på arabiska, och "bila kayf" (utan att förklara) - och framhäver samtidigt allt det som ordet **inte** betyder. Det betonas starkt att Allah är helt annorlunda än något av det Han skapat, och att det absolut inte kan vara fråga om någon kroppsdel, för Allah är varken sammansatt av delar eller en formbar enhet. Han är olik allt som förknippas med massa, färg, form, mått, avstånd, rörelse. Han är fri från allt som avgränsas av eller förändras i tid och rum. - osv osv - alla Maturdi aqida-texter är fulla med dessa förklaringar av vad Allah *inte* är.
Ash´ariyya föreslår istället att förklaras som makt, auktoritet, suverqnitet, generositet beroende på sammanhanget. Detta är ordvändningar som faller sig naturligt i det arabiska språket - araberna på Profetens (s) tid var ju språkets mästare! Ingen arab som hörde orden "بيده الملك" skulle ha kommit att tänka på någon "hand" överhuvudtaget - man förstår självklart att "Han har makten i sin hand" betyder att Han äger makten.
Vilken "förklaring" man än väljer att tro så är det i alla fall glasklart att Allah har ingen kroppar och inga delar, och att tror något sådant ligger utanför Islam.
Re: Att tillskirva Allah kroppsdelar är antropomorfism och k
BismiAllah
al-Maida:64
Pitchall's översättning:
The Jews say: Allah's "hand" is fettered. Their "hands" are fettered and they are accursed for saying so. Nay, but "both His hands" are spread out wide in bounty. He bestoweth as He will.
Imam al-Suyuti (Tafsir al-Jalalayn)
http://altafsir.org/Tafasir.asp?tMadhNo ... nguageId=2
<<<
The Jews said, when their circumstances became straitened, on account of their denial of the Prophet (s), after having been the wealthiest of people: ‘God’s hand is fettered’, withholding the sending forth of provision upon us — this was their metaphor for niggardliness — may God be exalted above this. God, exalted be He, says: Fettered be, withheld be, their hands, from the performance of good deeds, as an invocation against them; and they are cursed for what they have said. Nay, but His hands are extended out wide — a hyperbole for the attribute of generosity — the use of [yadā] the dual for yad, ‘hand’, is intended to imply abundance, since the utmost that an affluent person can give freely of his wealth is when he gives it with both hands. He expends how He will, in giving abundantly or straitening, and there can be no objection to this. And what has been revealed to you from your Lord, of the Qur’ān, will surely increase many of them in insolence and disbelief, because of their [very] disbelief in it; and We have cast between them enmity and hatred until the Day of Resurrection, and so every sect among them is opposed to the other.
... >>>
T.o.m. Ibn Kahtir gör ta'wil i sin tafsir -
http://altafsir.org/Tafasir.asp?tMadhNo ... nguageId=1
Han säger att judarna beskriver Allah som snål (alltså betydelsen av att "Hans hand är knuten"). Han ger ett citat av ´Abd Allah b. ´Abbas (r) - den sahabi som Profeten (s) utpekat som den mest kunnit i tafsir! - som sagt samma sak. Han citerar vidare ´Ali (r) som sade att de (judarna) menade inte med detta att han hade en hand om han knöt, utan de menade snålhet. Han hänvisar till flera sahabi som sagt samma sak: Mujahid, 3Ikkrima, Qatada m.fl. - I analogi med detta skriver han ang. "Hans två händer är öppna, Han spenderar hur han vill" att Allah är - vid i sin generositet, storsint i sitt givande, Han är den som har allt "på lager", och från Honom kommer allt som skapelsen har i form av ynnest och gåvor etc etc.
Se även den engelska översättningen av Ibn Kahir's tafsir till "":
http://www.tafsir.com/default.asp?sid=5&tid=14256
al-Maida:64
Pitchall's översättning:
The Jews say: Allah's "hand" is fettered. Their "hands" are fettered and they are accursed for saying so. Nay, but "both His hands" are spread out wide in bounty. He bestoweth as He will.
Imam al-Suyuti (Tafsir al-Jalalayn)
http://altafsir.org/Tafasir.asp?tMadhNo ... nguageId=2
<<<
The Jews said, when their circumstances became straitened, on account of their denial of the Prophet (s), after having been the wealthiest of people: ‘God’s hand is fettered’, withholding the sending forth of provision upon us — this was their metaphor for niggardliness — may God be exalted above this. God, exalted be He, says: Fettered be, withheld be, their hands, from the performance of good deeds, as an invocation against them; and they are cursed for what they have said. Nay, but His hands are extended out wide — a hyperbole for the attribute of generosity — the use of [yadā] the dual for yad, ‘hand’, is intended to imply abundance, since the utmost that an affluent person can give freely of his wealth is when he gives it with both hands. He expends how He will, in giving abundantly or straitening, and there can be no objection to this. And what has been revealed to you from your Lord, of the Qur’ān, will surely increase many of them in insolence and disbelief, because of their [very] disbelief in it; and We have cast between them enmity and hatred until the Day of Resurrection, and so every sect among them is opposed to the other.
... >>>
T.o.m. Ibn Kahtir gör ta'wil i sin tafsir -
http://altafsir.org/Tafasir.asp?tMadhNo ... nguageId=1
Han säger att judarna beskriver Allah som snål (alltså betydelsen av att "Hans hand är knuten"). Han ger ett citat av ´Abd Allah b. ´Abbas (r) - den sahabi som Profeten (s) utpekat som den mest kunnit i tafsir! - som sagt samma sak. Han citerar vidare ´Ali (r) som sade att de (judarna) menade inte med detta att han hade en hand om han knöt, utan de menade snålhet. Han hänvisar till flera sahabi som sagt samma sak: Mujahid, 3Ikkrima, Qatada m.fl. - I analogi med detta skriver han ang. "Hans två händer är öppna, Han spenderar hur han vill" att Allah är - vid i sin generositet, storsint i sitt givande, Han är den som har allt "på lager", och från Honom kommer allt som skapelsen har i form av ynnest och gåvor etc etc.
Se även den engelska översättningen av Ibn Kahir's tafsir till "":
http://www.tafsir.com/default.asp?sid=5&tid=14256
Re: Att tillskirva Allah kroppsdelar är antropomorfism och k
BismiAllah
al-Zumar : 67
Tafsir al-Jalalayn:
<<<
And they do not esteem God as He should be esteemed, they do not understand His true nature, or [it means] that they do not exalt Him with the exaltation truly worthy of Him, when they associate others with Him. And the entire earth (jamī‘an is a circumstantial qualifier) in other words, the seven [earths], will be in His grasp, in other words, it shall be grasped by Him, meaning [that it will be] in His possession and at His disposal, on the Day of Resurrection, and the heavens will be rolled up, brought together, in His Right Hand, by His power. Glory be to Him! And exalted be He above what they associate!, with Him [of partners].
>>>
al-Zumar : 67
Tafsir al-Jalalayn:
<<<
And they do not esteem God as He should be esteemed, they do not understand His true nature, or [it means] that they do not exalt Him with the exaltation truly worthy of Him, when they associate others with Him. And the entire earth (jamī‘an is a circumstantial qualifier) in other words, the seven [earths], will be in His grasp, in other words, it shall be grasped by Him, meaning [that it will be] in His possession and at His disposal, on the Day of Resurrection, and the heavens will be rolled up, brought together, in His Right Hand, by His power. Glory be to Him! And exalted be He above what they associate!, with Him [of partners].
>>>
Re: Att tillskirva Allah kroppsdelar är antropomorfism och k
Nadirun Mubin!¨
Redan när du ville börja det här ämnet fick du en varning från moderatorn, jag vill påminna om reglerna för diskussionsforumet:
[quote][Genom att använda denna tjänst accepterar du att inte använda svenskmuslim.se för att posta material som medvetet är oislamisk (dvs. falskt och/eller upprörande, felaktigt, förödmjukande, vulgärt, hatfyllt, angrepp på person(er), obscent, sexuell, hotfullt, integritetskränkande, eller på något sätt oislamiskt/olagligt). Detta inkluderar även länkar till material av denna natur. Att bryta mot detta kan leda till avstängning/quote]
Välkommen att diskutera något annat, men jag vill inte se några fler inlägg där du hädar (inte i den här frågan i alla fall)
27 inlägg
• Sida 1 av 1
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 214 gäster