Söker stöd

Här diskuteras sådant som inte faller under ovannämnda rubriker.

Moderatorer: Admin, Admin Basha, islampunkten

Inlägg: 3
Blev medlem: ons dec 29, 2010 22:26

Söker stöd

Inläggav ummadam » tor dec 30, 2010 20:01

Assalaamu alaikum

Jag har varit muslim på 8 åtta år, tänkte länge innan jag konverterade och studerade islam. Nu har jag börjat ångra mig. Jag känner att jag är inte bra muslim, jag har det svårt med böner, några dagar ber jag inte alls, några dagar ber jag alla böner och ibland bara några böner. Jag mår illa när jag inte ber, men ändå gör jag det inte alltid. Jag tog bort slöjan för ett år sedan, för jag kände inte mig trygg med det. Jag känner mig så dålig muslim att jag undrar om det vore bättre att jag inte alls var muslim. Jag tror på Allah och jag tror på Muhammad, men har det svårt att leva som muslim.

Finns det här några goda människor som kunde hjälpa mig?

UmmAdam

P.S. Jag beklagar om jag skriver fel, jag är inte svensk :)

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Söker stöd

Inläggav A.N » tor dec 30, 2010 21:03

Salaamu aleykum!

Kära syster! Det är väldigt bra och starkt av dig att söka stöd hos andra muslimer och ödmjukt av dig att kunna se din svaghet.
Alla går igenom olika saker och det är olika lätt för olika personer att göra de yttre handlingarna.
Om du tror på Allah och hans Profet frid vare med honom är du muslim alhamdulillah! Det är en stor gåva att ha tron och självklart är det bästa om man kan leva helt i enlighet med den. Men som det står i koranen: människan är skapad svag. Låt dig inte dras ner av tanken på allt du inte orkar göra utan tänk istället på att Allah velat dig väl genom att vägleda dig till Islam.

Sök stöd från muslimer i din närhet, umgås med dem som hjälper dig att vara den du vill vara koncentrera dig på att hålla fast vid det du faktiskt gör och var tacksam för att du gör några saker istället för inga.

Tillstånden växlar och iblnd är man starkare ibland svagare, jag ber för dig att du sak få styrkan att gå igenom den här perioden av svaghet och tvivel och komma åter till ökad kärlek till och längtan efter Allah! Amin!

Inlägg: 3
Blev medlem: ons dec 29, 2010 22:26

Re: Söker stöd

Inläggav ummadam » tor dec 30, 2010 22:12

Assalaamu alaikum

Tack för dina snälla och visa ord!

Jag försöker hålla kontakt med andra muslimer, men de är så goda, mashaAllaah, de gör allt rätt. Jag vågar inte ens berätta dem, att jag inte ber alla böner och har slutat bära hijab. När jag träffar dem har jag slöjan.

Jag vill inte lämna islam, jag har ingen lust för alkohol, discoer eller nånt liknande. Jag bara känner hela tiden att jag är inte tillräcklig bra muslim och att jag inte orkar med allt som jag borde göra att vara en.

Jag ber om ursäkt om det är fel att skriva om såna här saker här på forumet. Jag bara inte vet till vem jag kan prata om det här.

UmmAdam

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Söker stöd

Inläggav A.N » fre dec 31, 2010 9:50

Wa aleykum salaam!

Det är jättebra att du skriver på forumet, du är inte ensam om att ibland känna svaghet och säkert hjälper det andra att läsa inläggen inshAllah.

Man kan aldrig jämföra sig med andra, du vet inte vad de gör eller hur mycket de orkar leva upp till eller vad det är som hjälper dem att göra det de gör. Koncentrera dig på dig själv, kämpa med att bli bättre på att be alla böner och var glad tacksam och stolt varje dag du lägger dig med den stora skatten av belöning för fem böner. Deras värde är som om du bett 50 böner eller mer. Du måste se det du gör istället för det du inte gör.

Det finns så otroligt många muslimer som vill leva upp till mer än vad de orkar göra så du är inte ensam. Det allra viktigaste är att vilja och att försöka.

Att hålla fast vid bönen är det allra viktigaste, försök se den som något som kommer att hjälpa dig och stärka dig istället för att tänka på den som ett krav, bönen är en gåva från Allah den är för din skull för att Han vet att ditt hjärta behöver vända sig till Honom minst fem gånger varje dag.

När man känner sig dålig kan det vara bra att komma ihåg att Allah är med dem vars hjärtan brustit för Hans skull (med dig alltså)

Påminn dig själv om varför du blev muslim och försök att hitta tillbaka till det som stärker din tro och din kärlek till Allah, med kärlek till Allah och hopp om att Han kommer att förlåta belöna och ta emot ens handlingar blir handlingarna mycket lättare. Om man däremot fastnar i tanken på att man inte räcker till och att det man gör inte spelar någon roll eftersom man är så dålig blir det väldigt tungt att göra handlingar. Men det spelar roll! Varje liten handling du gör för Allahs skull spelar roll och för dig inshAllah närmare Honom och ut ur den här perioden av svaghet.

Jag fortsätter att be för dig!

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Söker stöd

Inläggav b » tis jan 04, 2011 1:32

Assalamu aleikum kära Umm Adam

din berättelse berör - du är nog inte ensam om det du upplever.

I sådana situationer måste man gå tillbaka till grunden.

Varför blev jag muslim?
Vad tror jag på?
Tror jag fortfarande på det? - I så fall är man muslim och det kan ingen ta ifrån en.

Och om jag tror på Allah och Han inbjuder mig att möta Honom under dagen - vill jag inte det? Vill jag inte komma när Han kallar mig? - Kom åtminstone, gör wudu och kom - när du väl står där... låt Honom tala till dig.

Återgå till Diskussioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster