Vinter

Här diskuteras sådant som inte faller under ovannämnda rubriker.

Moderatorer: Admin, Admin Basha, islampunkten

Användarvisningsbild
Inlägg: 47
Blev medlem: fre dec 19, 2008 20:26

Vinter

Inläggav peey » fre nov 05, 2010 19:36

Hej,

vintern börjar närma sig och det dags att köpa en ny jacka. Jag skulle vilja köpa en varm jacka, är frusen av mig. Många jackor som är varma innehåller ju dun och fjädrar från fåglar. Vet någon av er om stadium eller intersport har jackor innehållande dun från levande fåglar eller döda fåglar?

Vill helst ha en jacka som är varm. Innehåller den dun, så ska den helst vara från döda fåglar och inte från levande.
Sen undrar jag vad ni tycker angående detta ämne, tänker ni på sånt vid köp av jacka?

Tacksam för svar

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Vinter

Inläggav A.N » lör nov 06, 2010 10:46

Salaam!
Jag har ingen aning om vilket slags dun jackorna innehåller, men jag skulle absolut inte vilja ha en jacka eller kudde eller täcke med dun från levande fåglar. Så fort man vet om att en vara är framställd på ett sätt som skadar eller plågar djur tycker jag att man kan undvika den.
Jag googlade lite och hittade det här vet inte om det kan vara till hjälp: http://www.utemagasinet.se/ovriga/article410904.ece

Användarvisningsbild
Inlägg: 47
Blev medlem: fre dec 19, 2008 20:26

Re: Vinter

Inläggav peey » lör nov 06, 2010 14:27

Jag skulle inte heller vilja gå runt i en jacka som en levande fågel fått lida för. Skulle få dåligt samvete.

tack så mycket, sidan innehöll den fakta jag ville veta =)

Inlägg: 63
Blev medlem: ons okt 13, 2010 11:40

Re: Vinter

Inläggav Koranist » sön nov 07, 2010 10:46

Hej

Enligt svensk lag ska dun vara från döda fåglar, tyvärr är det dock så att alla följer inte lagen. Men dom stora (Nk, Åhlens m.m.) har efter senaste skandalen nog sett till att deras leverantörer inte plockar levande djur.

Jonas

Återgå till Diskussioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster