Shia Sunni

Här diskuteras sådant som inte faller under ovannämnda rubriker.

Moderatorer: Admin, Admin Basha, islampunkten

Krankillen

Shia Sunni

Inläggav Krankillen » mån okt 18, 2010 16:42

Jag har hört många sunni bröder (inte alla) och vissa Imamer påstå att shia kan inte vara muslimer för att dom ogillar Aisha profetens fru, Omar profetens vän etc... Jag har då kontaktat familj och vänner som är Shia och frågat om detta och dom säger att detta inte stämmer. Säkerligen finns det grupper inom shia som har sådanna syndfulla tankar men man kan inte dömma alla shia efter några som har gått vilse. Jag har inte så mycket fakta om detta men jag vet att shia är Alis följeslagare. Då om man påstår att shia tycker illa om Aisha så måste Ali ha tyckt illa om Aisha, hädelse? Är inte dessa påståenden hets mot folkgrupp eller att sprida sedefördärv. Vad tycker ni?

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Shia Sunni

Inläggav A.N » tis okt 19, 2010 7:19

(sl)
Jag är inte så insatt i sunni/shia frågan men jag är väldigt förvånad över att höra att vissa imamer ska ha sagt att shia muslimer inte är muslimer.... Vad jag har förstått av våra lärda är att shia muslimer betraktas som våra bröder och systrar i tro så länge de inte hör till en grupp som förvrängt tron så mycket att det inte längre kan kallas islam, sådana grupper finns både inom shia och sunna.

Synen på Aishas må Allah vara nöjd med henne ställning är en av de saker som skiljer sunni från shia. Det fanns en konflikt mellan Ali må Allah vara nöjd med honom och Aisha, dock försonades de och behandlade varandra med respekt efter att den värsta fittnan var över.

Jag tycker att konflikten som blossade upp efter Profetens död frid vare med honom är ett tecken på styrkan av hans ljus och vägledning, innan han kom var det barbari efter att han lämnat sin ummah skakades den av fittna. Men vägledningens ljus var tillräckligt levande för följeslagarna för att kunna hantera det och gå vidare....

Krankillen

Re: Shia Sunni

Inläggav Krankillen » tis okt 19, 2010 12:41

Senast i fredagsbönen var det en sådan predikan. Jag blev ledsen och upprörd. Vi har flytt sådana konfliktmakare i Iran, Irak, Somalia etc så sitter en konvertit imam och hetsar upp bröder mot bröder. Tack för ditt inlägg, detta är ett känsligt ämne, men man måste reda ut det.

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Shia Sunni

Inläggav b » tis okt 19, 2010 16:22

Assalamu aleikum
Det är ett lovvärt initiativ av dig att söka dina sunni-bröder.

Sunni-muslimer har prinicipeillt inget otalt med shi'a=muslimer utom på de punkter som jag redan nämnde som svar på din presentation. Shiá muslimer som respekterar sahaba (speciellt Sayyiduna Abu Bakr och Umar och deras döttrar, Profetens (s) hustrur) etc.), och som inte tillskriver sina imamer en omåttlig rang - de är våra muslimska bröder även om vi anser att de har fel på viktiga punkter. I Damaskus, som jag nämde förut lever kristna, judar och muslimer, sunni och shi'a sida vid sida utan friktion. var och en sina egna bostadskvarter och sina egna kyrkor/moskéer, och sina egna skiljedomare för familjeangelägenheter, och de har inget otalt med varandra. De som beter sig illa är besökare utifrån.

Det finns alltid extremister. Söker man förståelse och förbrödring tror jag kan ska ha en plan för att inte bli frustrerad. Det första är då att undvika extremisterna, eftersom man knpappast kan hoppas att nå dem. Det andra är att reda ut de frågor som man vet att det råder kontrovers kring, så att man spelar med öppna kort.

Det finns idag många "sunni" muslimer som tagit till sig en avvikande version av Islam. De kallas sig "Ahl-al-sunna" och "salafiyya" men har inget att göra med traditionell sunni-Islam eller salaf. Många konvertieter dras till denna sekt, och de är ofta rabiat anti-shi'a. Jag skulle råda dig att helt enkelt unvika sådana moskéer, och söka dit till genuina sunni-miljöer, t.ex. de turkiska församlingarna.

Det andra är som sagt att reda ut begreppen, och tydliggöra var man står i fråga om de kritiska punkterna. "Vanliga" shi'a-muslimer har kankse inget specifikt förhållande till Sayyiduna Abu Bakr och Umar och Aisha, varken positvt eller negativt, och har kanske alrdig tänkt igenom saken. Men om du söker sällskap och brödraskap bland sunni-muslimer, tror jag det är klokt att du bildar dig en uppfattning, så att du vet var du själv står. Det kommer att underlätta kommunikationen och undanröja misstänksamhet, insha Allah.

Det går bra att diskuera det här på detta forum, insha Allah.

Krankillen

Re: Shia Sunni

Inläggav Krankillen » ons okt 20, 2010 14:09

Shukran b, väldigt informativt och vänligt svar som alltid.

Återgå till Diskussioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster