Islam och Socialpsykologi

Här diskuteras sådant som inte faller under ovannämnda rubriker.

Moderatorer: Admin, Admin Basha, islampunkten

Användarvisningsbild
Inlägg: 693
Blev medlem: mån okt 30, 2006 18:59
Ort: Västerås

Islam och Socialpsykologi

Inläggav Fredsagent » ons jan 20, 2010 0:29

(sl)

All tacksamhet tillkommer Gud den Nåderike som verkligen har gett oss gåvan, Islam! :D
För det första är Islam den religion som uppmanar till att människan ska söka kunskap, som hon har nytta av. Därför tackar jag Gud för att Han underlättat för oss och gett oss möjligheten att studera, så att vi på det sättet ökar våra kunskaper.
För det andra har Islam vissa principer som profeten (frid och välsignelser vare över honom) nämnde för över 1400 år sedan och som idag nämns av vissa vetenskaps män. Ändå vill en del starkt betona att religion är det som tillhörde det gamla traditionella samhället och att vi idag är reflexiva människor som kan mycket bättre saker.
Jag har kanske nämnt det tidigare att jag läser socialpsykologi med inriktning mot sociologi och idag va jag på min första föreläsning på denna kurs. Jag repeterade mina anteckningar och hittade några saker som jag gärna ville dela med mig.

1) Idag pratar man om att individen är reflexiv (reflekterar) och det har hon blivit i och med moderniteten och individualiseringen , dvs. när individen blev en individ. Individen får ständigt nya intryck och det gör att hon mitt i allt detta ställer existentiella frågor som måste hanteras. Det kan vara frågor om själva individens existens men också frågor om döden. Irvin Yalom, känd för en av de främsta förespråkarna för psykoterapi menar att när man tänker på döden så tar man vara på det man har och också tar ansvar för sina handlingar.
Detta är ju ganska självklart när man tänker efter och härmed kan man påminna sig själv om vad profeten (saw) sade, nämligen att man ska besöka begravnings platser och tänka på döden för att det får oss att inse att allting har ett slut. Vi blir också påminda om vart vi är på väg och att vi naturligtvis ska ta vara på det vi har och förbättra oss.

2) Anthony Giddens, en brittisk sociolog och politisk teoretiker (var rådgivare till Tony Blair) menar att kroppen (människokroppen) är mer och mer manipulerad. Men också koloniserad, dvs. kontrollerad. Det som styr hur kroppen blir är vår reflexivitet, dvs. hur vi tänker och reflekterar. Den kolonialiserade kroppen är den kropp som individen genom sin reflexivitet förändrar t.ex. genom skönhetsoperationer. Den manipulerade kroppen är den kropp som individens reflexivitet manipulerar t.ex. att kroppen blir finare genom kosmetik och hård disciplin. Konsekvensen av allt detta blir att kroppen tillslut säger ifrån och insjuknar kanske i sjukdomen anorexia nervosa. Detta är förstås katastrofalt.

När jag läste detta om och om igen tänket jag subhana Allah. Så här illa kan vi ibland behandla våra kroppar. Medan hadithen säger att även kroppen har sin rättighet över oss! Tänk om alla kände till denna hadith, kanske hade vi inte känt till vissa sjukdomar som är vanliga idag.

Fler punkter kommer inom kort insha Allah...
Om din man är höst, så bli du vår

Återgå till Diskussioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster