Undrar om detta

Här diskuteras sådant som inte faller under ovannämnda rubriker.

Moderatorer: Admin, Admin Basha, islampunkten

Användarvisningsbild
Inlägg: 1697
Blev medlem: ons apr 19, 2006 14:18

Undrar om detta

Inläggav N_N83 » sön jan 10, 2010 11:10

Salaam,

Har en lite flummig fråga men något som jag hört talas om och vill veta om det har mer med kultur än religion att göra.

Säg att man gläds åt en händelse eller är förväntansfull över något och att just då inträffar en annan händelse parallellt med den första som är dåligt.Då kan vissa mena att den första händelsen är "nahsa" vet inte hur man översätter korrekt men att den ger otur ungefär eller att den är dömd att misslyckas,eftersom den tog med sig något dåligt.
Vad säger ni om detta?

Mvh/N
"When the student is ready,the teacher appears"

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Undrar om detta

Inläggav A.N » sön jan 10, 2010 15:52

Salaam!
Profeten frid vare med honom har sagt att vi inte ska tro på dåliga omen.

Användarvisningsbild
Inlägg: 62
Blev medlem: mån jun 01, 2009 17:18
Ort: Sverige

Re: Undrar om detta

Inläggav Aaliyah » sön jan 10, 2010 15:59

Salam,
Dessutom är det rätt enkelt att tänka att det finns inget som är dömt att misslyckas, inte heller dömt att lyckas, eftersom det vore som att säga att vi vet Allahs swt planer för detta ändamål = omöjligt att det finns något sådant.
Koranen 2:152
[b]Och bevara Mig i minnet, så skall Jag minnas er; var Mig tacksam och förneka Mig inte.[/b]

Användarvisningsbild
Inlägg: 693
Blev medlem: mån okt 30, 2006 18:59
Ort: Västerås

Re: Undrar om detta

Inläggav Fredsagent » ons jan 13, 2010 22:24

(sl)

Jag tror att det kan ha med människors inbillningar att göra, i vissa fall. Om händelsen som sker parallellt blir bra då tror man att allting är bra. Men i själva verket så kanske inget av det är bra.

Jag kommer ihåg något liknande som min lärare pratade om i en psykologikurs. Han gav exemplet om talibaner som förstörde en enorm och väldigt gammal staty i Bamiyan (heter det så på svenska?). Denna staty tillhörde ett folk som inte var muslimer. Dagen efter började det regna och talibanerna tolkade det som att det de hade gjort var det rätta och att Gud var nöjd därför kom regnet.
Men Gud vet bäst!
Om din man är höst, så bli du vår

Återgå till Diskussioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster