Förlåtelse för synder

Här diskuteras sådant som inte faller under ovannämnda rubriker.

Moderatorer: Admin, Admin Basha, islampunkten

Användarvisningsbild
Inlägg: 1697
Blev medlem: ons apr 19, 2006 14:18

Förlåtelse för synder

Inläggav N_N83 » tor aug 20, 2009 20:52

Assalamu aleykum wr wb,

När får människan sina synder förlåtna? Min uppfattning är den att det är vid ofantligt många tillfällen.Jag har hört att våra synder blir utsuddade och förlåtna tex då vi utför en bön.Det innebär att synderna sköljs bort minst 5 gånger per dag.

Men jag har funderat på det där...kan man verkligen bli helt förlåten under sin livstid här i dunya? Är det möjligt att möta sin Herre helt ren och fri från de synder man begått under sin tid här?
Är det det man menar när man säger att människan förlåts för sina synder då hon sagt shahadan för första gången,utfört en giltig fastan,utfört en korrekt bön,vallfärdat,gjort tawba osv osv...?

Allt vi gör eller säger skrivs upp i Guds bok,och jag undrar om dessa handlingar verkligen suddas bort till ett oskrivet blad så de blir osynliga på Domedagen eller om man menar att straffet blir lindrigare?
Jag vet inte riktigt hur man menar när man säger att sina synder blir förlåtna.

Människan kanske behöver bli förlåten så pass ofta och vid så pass många tillfällen.Människan kan begå medvetna synder men de flesta är nog omedvetna tror jag.Då kanske Gud i sin barmhärtighet har sänt ner sin förlåtelse så pass mycket att människan har chansen att avverka en del här i dunya,men kan vi verkligen återvända helt fri från synder undrar jag.
Jag vet inte,Allahu a3lam
"When the student is ready,the teacher appears"

Återgå till Diskussioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst