Rätt att säga ifrån eller snål?

Här diskuteras sådant som inte faller under ovannämnda rubriker.

Moderatorer: Admin, Admin Basha, islampunkten

Användarvisningsbild
Inlägg: 693
Blev medlem: mån okt 30, 2006 18:59
Ort: Västerås

Rätt att säga ifrån eller snål?

Inläggav Fredsagent » tor aug 20, 2009 11:03

Salaamu alaikom!

Det finns en fråga i mitt huvud som jag gått runt och funderat på.
Ibland händer det att en person, det kan vara en vän, en familjemedlem etc., som gör en tjänst åt en. Det är ju jättesnällt! Man känner då att man vill ge någonting tillbaka. Det är man nästa skyldig att göra, anser jag. Men innebär detta att personen som gjort mig tjänsten får lov att t.ex. använda saker och ting som tillhör mig och som kan vara personliga när som helst utan att fråga?

Nu kanske ni sitter och tänkter att det beror på. Låt mig ge ett konkret exempel, vi säga att det handlar om en mobiltelefon som någon i familjen använder när han/hon vill utan att fråga. Mobiltelefonen innehåller inga hemligheter men är ändå väldigt personlig. Man vill egentligen inte säga någonting för att man skämms och tänker att denna person har faktiskt hjälp mig och dessutom är en i familjen.

Egentligen känner jag själv att det inte är okej att använda något som tillhör någon annan hur man vill och när man vill. Man måste visa hänsyn till andras integritet och respektera det. Det är okej att låna något en gång, två gånger, kanske tio gånger men någongång måste man sluta. Det behöver inte handla om stora saker, det kan vara en kräm det handlar om som egentligen inte har något värde alls men det är ändå fint när man visar hänsyn och inte utnyttjar allt.

Vad tycker ni? Skulle ni ha gjort i detta fall?
Om din man är höst, så bli du vår

Användarvisningsbild
Inlägg: 62
Blev medlem: ons mar 11, 2009 10:57
Ort: Kosovo

Re: Rätt att säga ifrån eller snål?

Inläggav polioscoliosis » ons feb 24, 2010 23:45

We alikum selam!
Konstigt att ingen har besvarat frågan ännu.Det beror på syster hur reflekterar man o hur toleant man är.Du har du rätt i och jag håller me dej att man måste visa hänsyn till andras integritet och respektera hennes vilja, det finns personer som "utnyttjar andra för egen vinst" och att suga kraften ur något bildligt tycker jag är dumt är man "mogen nog" så släpper man taget alltid först men ändå så tycker jag att du också borde inte "såra andras kännslor" faktiskt pga stoltheten el egoismen det är så borde man tänka.
Jag vet inte hur du har det i hemmet men det ända som jag kommer på är tålamodet ,ha tålamod med sådant som man egentligen ogillar, fördragsamhet, tålamodet är faktiskt förmåga att uthärda, uthållighet; "är man mogen då har man massa med tolerans" ,är man inteligent nog då vet man faktiskt när borde man säga ifrån o är man tolerant nog då man är handgiven o aldrig snål!.

Det är så jag tycker o så skulle jag hade gjort i detta fall.
LIVSPARTNER SÖKES!

Återgå till Diskussioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster