Böcker (sira)

Här kan man skriva om sådant som är relaterat till Profetens sira, frid och välsignelser vare med honom.
Användarvisningsbild
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 21, 2009 11:08
Ort: Stockholm

Böcker (sira)

Inläggav Johannes » ons mar 17, 2010 23:43

Assalam alaykum.

Jag undrar om någon sitter inne på bra boktips på engelska böcker som rör Profetens (sws) liv? Jag känner såklart till Martin Lings sira och ett par andra. Men jag skulle även vilja läsa mer omfattande böcker. De får gärna vara skrivna ur någon särskild synvinkel (politisk, andlig eller liknande). Jag har alltså inga direkta krav utöver att böckerna skall handla om Profeten (sws) och vara skriven eller översatt av någon tillförlitlig person. Den engelska (muslimska) bokmarknaden verkar tyvärr översköljas av böcker av undermålig kvalité..

Inlägg: 37
Blev medlem: lör jan 31, 2009 22:56

Re: Böcker (sira)

Inläggav Abo Salim » tor mar 18, 2010 10:46

Wa 'alaykuma salaam,

jag skulle gärna vilja tipsa om boken Sayiduna Muhammad rasulullah (på engelska: Our Master Muhammad (pbuh) The Messenger Of Allah - His Sublime Character & Exalted Attributes) skriven av Imam 'Abdallah Sirajuddin al Husayni.
ISBN: 9789079294022
En fantastisk och inspirerande bok, har den själv på arabiska och har hört av shaykh Faraz Rabbani att det är en bra översättning.

En annan fantastisk bok är Ash-Shifa (Muhammad: Messenger of Allah) skriven av Qadi 'Iyad och översatts av Aisha Bewley.
ISBN: 1874216262
"The world is just a moment, so make it a moment of obedience." [Imam Shafi]

Återgå till Profetens sira

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst