Frågor och svar om Ramadan

Här kan man diskutera sådant som är relaterat till den shafi'itiska lagskolan
Abdulwahid

Frågor och svar om Ramadan

Inläggav Abdulwahid » fre sep 05, 2008 17:12

Vad ska man säga när man bryter fastan?

Det är rekommenderat att göra du’a när fastan bryts. Abdullah ibn ’Amr ibn al-’As, må Gud vara nöjd med dem båda, sade: ”Jag hörde Guds Sändebud, frid och välsignelser vare med honom, säga: ’När den fastande bryter sin fasta har han en bön till godo som inte tillbakavisas.” När Abdullah ibn ’Amr bröt fastan brukade han säga: ”O Gud, jag ber Dig, genom Din barmhärtighet som omsluter allt, att Du ska förlåta mig.” (Ibn Majah & Ibn al-Sunni)

Det är bl.a. sunna att säga: ”Allahumma laka sumtu wa ’alâ rizqika aftartu” [Gud, för Din skull har jag fastat, och med den mat Du tilldelat mig har jag brutit fastan.] (Abu Dawud)

Det är också sunna att säga: ”Dhahaba al-dhama’u wa ’btallat al-’uruqu wa thabata al-ajru in sha Allah ta’ala” [Törsten har släckts, ådrorna har fuktats och belöningen har, om Gud, den Upphöjde, vill, fastställts.] (Abu Dawud & al-Nasa’i)

Abdulwahid

Inläggav Abdulwahid » fre sep 05, 2008 17:13

Jag undrar om man kan ha nikotin plåster under fastan?
Fastans giltighet påverkas inte av att porerna absorberar [något] när man [t.ex.] smörjer in huden, använder kohl eller tar ett bad. [Bushra al-Karim ala ’l-Muqaddimatu ’l-Hadramiyya]

Den dominerande åsikten i shafi’i-skolan är att fastan bryts om något, vad det än är, kommer in i kroppen via en kroppsöppning. Huden anses inte vare en kroppsöppning vilket innebär att nikotinplåster inte bryter fastan, eftersom nikotinet tas upp genom huden och transporteras vidare via kroppens blodbanor.

Jag ber och hoppas att välsignelsen i Ramadan ska stärka din vilja att bli rökfri. Du vet väl att majoriteten av de lärda har förbjudit rökning?

Abdulwahid

Inläggav Abdulwahid » fre sep 05, 2008 17:14

Under tarawih sitter vissa och väntar på att imamen ska göra ruku innan de börjar be. Får man göra så?

Deras bön är giltig och de kan tillgodoräkna sig den raka’ som imamen börjat be, förutsatt att de inleder bönen genom att, stående, yttra det inledande ”Allahu Akbar” (takbiratu ’l-ihram) gör ruku’ och hinner vara i ruku’ längre tid än det tar att säga ”subhana Allah” en gång, innan, imamen börjar resa sig från sin ruku’. Detta gäller vare sig de har en anledning att avstå från att inleda bönen med imamen eller inte, men de som gör så utan anledning går miste om en stor belöning.

Referens:
Muhammed ibn Abdurahman al-Ahdal. Wabalu ’l-ghamam fi ahkam al-ma’mum wa ’l-imam

Abdulwahid

Inläggav Abdulwahid » fre sep 05, 2008 17:15

Är det tillåtet att använda lypsyl när man fastar? Om man är i behov av det.

Att använda lipsyl bryter inte fastan, men man bör tänka på att att fastan bryts av att svälja saliv som blandats med något annat, och när man använder lipsyl är risken stor att så sker. Det är därför bättre att inte använda lipsyl under dygnets ljusa timmar.

Abdulwahid

Inläggav Abdulwahid » fre sep 05, 2008 17:15

Om jag fastar och sedan känner blodsmak i munnen efter ett par timmar, bryts fastan då eller kan jag fortsätta fasta?

Om man har blod i munnen och sväljer det frivilligt och avsiktligt, bryts fastan. Detsamma gäller när man blöder i munnen och spottar ut allt till dess saliven kommer ut oförändrad, men underlåter att tvätta munnen med vatten innan man sväljer. Om man sväljer blodet ofrivilligt eller av glömska bryts inte fastan.

Det är inte alltid man blöder när man känner blodsmak. Blodsmaken kan bero på en infektion i tandköttet. Om man känner blodsmak, spottar och inte ser några spår av blod i saliven, kan man svälja utan att det påverkar fastans giltighet, eftersom regeln lyder att allting är rent tills motsatsen bevisas.

Abdulwahid

Inläggav Abdulwahid » fre sep 05, 2008 17:16

Jag lagade mat och av glömska så råkade jag ta en bit i munnen men spottade genast ut det och sköljde munnen med vatten. Är min fasta giltig?

Av det du skriver förstår jag att du inte har svalt någon mat, och om detta stämmer är din fasta giltig.

Om du däremot svalde mat, även om det var väldigt lite, gäller följande:
Om du svalde den samtidigt som du
• var medveten om att du fastade
• visste* att det var förbjudet att svälja maten och att fastan bröts av detta
• gjorde det av fri vilja
är din fasta ogiltig, och du måste, utöver att ångra dig, ta igen denna fastedag omedelbart efter ’id.

Om du däremot svalde maten utan att komma ihåg att du fastade anses din fasta vara giltig. Att äta av glömska bryter nämligen inte fastan enligt shafi’i-skolan. Profeten, frid och välsignelser vare med honom, har sagt: ”Om någon av er glömmer [att han fastar] och därför äter eller dricker, bör han trots detta slutföra sin fasta, eftersom det var Gud som matade honom och gav honom att dricka.” (Bukhari & Muslim)

Här kan det vara på sin plats att nämna att det anses vara starkt orekommenderat (makruh) att medvetet, och utan giltig anledning, smaka på mat när man fastar, dvs. att stoppa mat i munnen utan att svälja den. Exempel på en giltig anledning att smaka på mat är att stoppa mat i munnen för att tugga den åt ett litet barn, och detta är inte makruh.

* Fasta bryts inte om det gjordes av någon som inte kände till reglerna för fastan och som kan ursäktas för sin okunskap av att nyligen ha konverterat till Islam eller av att ha vuxit upp långt från de lärda

Referenser:
Nihayat al-Muhtaj
Bushra al-Karim

Abdulwahid

Inläggav Abdulwahid » fre sep 05, 2008 17:17

Om man bjuder hem någon till iftar och personen man bjuder äter några dadlar innan han kommer, belönas man då för det?

Profeten, frid och välsignelser vare med honom, sade:
"Den som bryter andras fasta erhåller samma belöning som den fastande utan att det för den skull minskar den fastandes egen belöning."

Imam al-Haddad, må Gud visa honom barmhärtighet, sade att belöningen ges till den som bryter den fastandes fasta, om så bara genom att ge honom lite vatten. Den som ger den fastande mat först efter att denne brutit sin fasta i sitt hem eller någon annanstans, får inte belöningen som utlovas i hadithen. Värden belönas däremot rikligt för att ha givit mat till sin gäst. (Imam al-Haddad. Al-Nasa’ih al-Diniyya wa al-Wasaya al-Imaniyya)

Abdulwahid

Inläggav Abdulwahid » sön sep 07, 2008 14:54

Under tarawih bönen, mellan grupperna av rakah, dvs. efter man har sagt salam o innan nästa Allahu akbar, är man i bön då? Dvs. bryts det om man pratar eller rör sig mycket? eller kan man göra ngt emellan, t.ex. ta hand om en bebis?

Tarawih-bönen består av minst två, och högst tjugo, raka’. När du bett två raka’ och sagt ”as-salamu ’alaykum” är den bönen avslutad. Nästa bön är helt åtskild från den förra. Mellan bönerna anses du inte vara i bön, och under den tiden kan du därför göra vad du vill.

Abdulwahid

Inläggav Abdulwahid » sön sep 07, 2008 14:55

Den som är sjuk och inte tror att han kan fasta igen behöver ju inte fasta. Min fråga är hur man vet att man är så sjuk att man aldrig kan fasta igen. Det kan ju vara så att man blir frisk senare?
Man kan få veta att man har en obotlig sjukdom på två sätt: Det första är om en pålitlig läkare, oavsett om han är muslim eller inte, bedömer att sjukdomen är kronisk. Det andra är om det är allmänt känt – genom ett stort antal (tawatur) människors erfarenhet – att man inte tillfrisknar från en sådan sjukdom. (Bughyat al-mustarshidin s. 183)

Vet man att man aldrig mer kan fasta, måste man, istället för att fasta, ge fidya* för varje fastedag. Om man senare skulle tillfriskna [t.ex. genom upptäckt av en ny medicin] behöver man inte ta igen de missade fastedagarna, även om man ännu inte hunnit ge fidya. (I'anat al-talibin 2/377)

* Fidya motsvarar c:a 700 gram av basfödan i det land man befinner sig och ska ges till fattiga eller behövande som är berättigade till Zakat.

Abdulwahid

Inläggav Abdulwahid » sön sep 07, 2008 14:56

Gjorde jag rätt eller fel.
Har varit sjuk några dagar nu med förkylning och halsont. Jag tappade rösten nästan helt igår kväll, och idag vaknade jag av att jag hade svårt att andas. Det kändes som om luftstrupen blockerats och det gör allmänt ont i halsen.
Så jag åkte till apoteket fick en bedövande medicin. Jag avbröt fastan och tänkte att jag är sjuk. Men nu några timmar senare känns det fel. Det var ju ingen läkare som sa att jag inte skulle fasta, jag avgjorde detta själv. För jag hade brufen hemma som är antiinflammatorisk som jag tog med den andra jag köpte. Nu har jag fått lite skuldkänslor.
Jag undrar mest om jag gjorde fel eller hade rätt att avbryta fastan. Gjort är gjort men jag vill ändå veta hur jag borde ha gjort. Om jag borde stått ut smärtan och fortsatt fasta, eller om det var rätt at ta medicinen.

Den sjuke får avbryta fastan
a) vid ansenlig smärta (så svår att man under normala omständigheter inte står ut med den; lindrig smärta, t.ex. lindrig huvudvärk, ger inte tillåtelse att avbryta fastan)
b) när det finns anledning att befara att sjukdomen ska förvärras
c) när det finns anledning att befara att tillfrisknandet ska fördröjas. ('Umdatu 's-salik, at-Taqriratu 's-sadida)
Om man är osäker på något av ovanstående är det tillåtet att avbryta fastan. (Tuhfatu 'l-Muhtaj)

Svår andnöd är ett tillräckligt starkt skäl att ta medicin och avbryta fastan. När det gäller smärta är det tillåtet att avbryta fastan om man har mycket ont, och det är den subjektiva upplevelsen av smärtan som räknas. Det är inte möjligt för en utomstående att avgöra hur ont någon har, och du har därför inte gjort fel om du upplevde att smärtan var för svår.

Har fastan avbrutits med anledning av något som nämnts ovan, måste den missade fastedagen tas igen någon gång innan nästa Ramadan infaller, och det är rekommenderat att göra det så fort som möjligt efter 'id al-fitr.

Abdulwahid

Inläggav Abdulwahid » sön sep 07, 2008 14:57

Om man fastar i Ramadan men inte gör sin bön, har man då fastat? Hur kan man botgöra sin synd?
För att fastan ska vara giltig måste följande villkor uppfyllas:
1. Islam [den fastande måste vara muslim; fastan accepteras inte från icke-muslimer]
2. förstånd [fastan accepteras inte från någon som är sinnessjuk]
3. renhet från menstruation och postnatal blödning
4. förvissning om att tiden är den rätta för fasta (dvs. den fastande måste veta att fastan inte utförs under de dagar då det är förbjudet att fasta.)

Utöver dessa fyra villkor måste man varje natt avse att fasta följande dag, samt undvika allt som bryter fastan. (Nihayat al-Muhtaj)

Bönen har alltså ingenting med fastans giltighet att göra. Detta beror på att fasta och bön är två olika och, av varandra, oberoende former av tillbedjan, dvs. fastans giltighet är inte beroende av förrättandet av bönen, och vice versa. Botgöringen består i att ta igen de missade bönerna och att ångra sig. Att försumma bönerna är nämligen en svår synd. Detta betyder inte att man ska förlora hoppet om Guds barmhärtighet, tvärtom. Profeten, frid och välsignelser vare med honom, har sagt: ”Alla Adams barn syndar, och bäst av syndarna är de som ständigt ångrar sig.” (Ahmed, al-Tirmidhi m.fl.)

Abdulwahid

Inläggav Abdulwahid » sön sep 14, 2008 16:38

Kan man använda koksalts nässpray under fastan?
De shafi’itiska lärda har nämnt att fastan bryts av att man inhalerar luktsnus, vatten eller någon annan substans. (al-Minhaj) Användandet av nässprayen som sådan bryter inte fastan, men om innehållet i sprayen når fram till bihålorna eller halsen bryts fastan.

Om du har ett giltigt medicinskt skäl att använda nässpray under fastans ljusa timmar är det tillåtet för dig att göra det, och om innehållet i flaskan når hals eller bihålor måste du ta igen den missade fastedagen efter Ramadan.

Abdulwahid

Inläggav Abdulwahid » sön sep 14, 2008 16:39

Efter sahoor, hur länge bör man vänta för att be fajr? En del lärda säger 11 min och en del säger direkt efter sahoor tidens stängning.

Det är rekommenderat att be sunna och Fajr så fort tiden infaller. Profeten tillfrågades om vilka handlingar som var bäst och svarade: ”Att be så snart tiden för bönen infallit...”

Det är sunna att äta något innan Fajr (sahur), även om man bara dricker en munfull vatten. Profeten, frid och välsignelser vare med honom sade: ”Ät innan gryningen. Det finns välsignelse i den måltid som intas före gryningen.” [Bukhari & Muslim] Tiden för sahur infaller vid midnatt [1], men det är bäst att äta så sent som möjligt och att sluta äta när det är c:a tjugo [2] minuter kvar till Fajr.

[1] Med midnatt avses här den tidpunkt som ligger mitt emellan Maghrib och Fajr. Äter man innan midnatt räknas det inte som sahur.
[2] Zayd ibn Thabit, må Gud vara nöjd med honom, sade: ”Vi åt sahur med Guds Sändebud, frid och välsignelser vare med honom, och därefter ställde han sig för att be.” Anas, må Gud vara nöjd med honom, sade: Jag frågade Zayd: ”Hur lång tid var det mellan sahur och böneutropet?” Zayd svarade: ”Så lång tid som det tar att läsa femtio verser.” [Bukhari & Muslim] Mina sheykher har sagt att läsningen av femtio verser motsvarar c.a 20 minuter.

Abdulwahid

Inläggav Abdulwahid » sön sep 14, 2008 16:40

Får en som fastar simma?

Det är tillåtet att simma* när man fastar, men det är starkt orekommenderat att doppa huvudet under vattnet, oavsett om det görs för att utföra ghusl eller inte. Om man doppar huvudet under vattnet och råkar svälja vatten eller om vatten når fram till trumhinnan bryts fastan. (al-Taqrirat al-sadida)

* Det är självklart inte tillåtet att simma på offentliga platser som besöks av både män och kvinnor.

Abdulwahid

Inläggav Abdulwahid » ons sep 24, 2008 15:58

Om man åker 150 kilometer (enkel resa) på en planeringsmöte på arbetet och skall övernatta och komma hem dagen därpå på kvällen, efter arbetstiden är slut s a s, kan man fasta de här 2 dagar efter ramadan?

I Bernströms Koranöversättning står det:
Troende! Det är en plikt för er att fasta, liksom det var en plikt för dem som levde före er – kanske ska ni frukta Gud. [Fastan skall vara] ett begränsat antal dagar. Men den av er som är sjuk eller på resa [skall fasta senare] under motsvarande antal dagar och de som har möjlighet skall som offer ge en nödställd att äta. (K. 2:183)

Att avstå från att fasta är tillåtet för den som reser förutsatt:
1) att resan är minst 81 km lång, enkel resa
2) att resan är tillåten (att äta under Ramadan när man reser är en rättighet vi fått av Gud och den ges inte till någon som syndar med sin resa (dvs. att resan innebär en synd i sig själv. Har man däremot haft en giltig anledning att resa, men syndar under resans gång, är det tillåtet att avstå från att fasta.) Att resa bara som förströelse anses inte vara tillräckligt och man måste därför fasta under sådana resor)
3) att man passerar sin hemstads gränser* innan Fajr. En person som avser att resa efter Fajr, måste fasta den dagen och får inte avbryta fastan när han väl är på resande fot (utom om han t.ex. skulle bli sjuk). Om man däremot redan är på resa, och väljer att fasta, är det tillåtet att avbryta fastan. Imam Nawawi, må Gud vara nöjd med honom, skriver: ”Om den resande och den sjuke inleder dagen med att fasta och sedan vill avbryta fastan, är detta tillåtet.” 3/187 [Nihayat al-Muhtaj]

Den som avbryter sin fasta under en resa måste ta igen de dagar han missat efter Ramadan och det är rekommenderat, men inte obligatoriskt, att ta igen dessa dagar omedelbart efter Ramadan. Om man däremot avbryter fastan utan giltig anledning, måste man ta igen dessa dagar omedelbart efter Ramadan. Den dominerande åsikten i shafi’i- skolan är att det är bättre att fasta när man reser, även om det är tillåtet att avbryta fastan.


Sammanfattning:
Om du t.ex. ska resa på onsdag och passerar stadens gränser innan fajr behöver du varken fasta på den dagen eller dagen efter, men om du reser efter Fajr på onsdag måste du fasta den dagen, men inte dagen efter (torsdag). Om du avstår från att fasta under din resa måste du ta igen den dagen/dagarna någon gång innan nästa Ramadan infaller och det är rekommenderat att ta igen dessa dagar så fort som möjligt efter ’Id al-fitr.

Abdulwahid

Inläggav Abdulwahid » ons sep 24, 2008 15:59

Jag har en fråga angående ramadan och sexuell umgänge. Jag har växt upp med att veta att sexuellt umgänge är strikt förbjudet under ramadan. Min fråga är nu, när det gäller att puss/kyssas/kramas är det också strikt förbjudet? Jag har hört att under dagsljus ska man inte pussas/kyssas/kramas, stämmer det?

Sexuellt umgänge är förbjudet under Ramadans ljusa timmar. Nattetid (dvs. mellan Maghrib och Fajr) är det tillåtet att ha sexuellt umgänge. I Koranen står det: Nattetid under fastan är det tillåtet för er att komma nära era hustrur. (K. 2: 187)

Den man som har sexuellt umgänge under dagtid i Ramadan måste, utöver att ta igen den dagens fasta, frige en frisk muslimsk slav. Kan han inte det måste han fasta två månader i rad, och kan han inte heller det måste han förse sextio fattiga* med mat; c:a 0,7 kg av landets stapelföda till var och en av dem. (Bushra al-Karim)

* Fattiga (masakin) eller nödställda (fuqara’) som är berättigade att ta emot zakat.

Det är rekommenderat att inte krama eller röra sin man/fru och inte heller pussa honom/henne på munnen eller någon annanstans, och detta är förbjudet om man tror att det kan leda till samlag eller orgasm. [Bushra al-Karim ’ala ’l-Muqaddimatu ’l-Hadramiyya]

Abdulwahid

Inläggav Abdulwahid » ons sep 24, 2008 16:00

Jag har en fråga gällande fastan. När man fastar så måste man ha haft avsikten dagen innan. Jag glömde att ha avsikten men fastade ändå hela dagen. Min fråga är gills min fasta eller måste jag ta igen den efter ramadan?

Nedan följer ett kapitel ur "Boken om fastan" som besvarar din fråga:

Handlingar som bryter fastan, och som nödvändiggör såväl fortsatt fasta samma dag, som att ta igen fastan senare:
Under Ramadan gäller att fastan måste fullbordas i följande sex fall, om den avbrutits tillfälligt innan solnedgången:

1. att medvetet och utan giltig anledning bryta fastan
2. att inte avse att fasta kvällen innan, oavsett om man glömde avsikten eller försummade den med flit
3. att äta och tro att det är natt och därefter bli förvissad om att tiden för Fajr inföll innan, eller under tiden, man åt
4. att bryta fastan, eftersom man tror att solen har gått ner och sedan bli osäker på om den hade gått ner
5. att man tror att det är den trettionde Shawwal och sedan får reda på att det var den första dagen i Ramadan
6. att man dragit in vatten överdrivet långt när man rensade näsan eller sköljde munnen vid tvagningen, så attlite vatten kom ner i halsen.


Det är alltså inte tillåtet att under den dagen då fastan brutits av ovan nämnda skäl fortsätta att äta, dricka eller att göra något annat som bryter fastan, men det är ändå obligatoriskt att ta igen den dagens fasta

Abdulwahid

Inläggav Abdulwahid » ons sep 24, 2008 16:00

När en syster har sin period under ramadan o vi säger att man vet att den tagit slut mitt under halva fastan, ska man fasta samma dag och sen såklart fasta om dagen eller vänta till nästa dag?

Om en kvinnas menstruation eller postnatala blödning upphör under dagtid är det rekommenderat (men inte obligatoriskt) för henne att fasta resten av dagen, men den dagen – och alla tidigare dagar hon missat till följd av blödningar – måste trots detta tas igen efter Ramadan.

Abdulwahid

Inläggav Abdulwahid » ons sep 24, 2008 16:01

Assalamu Aleykum wa Rahmatullah Bror.

1. Jag har en reflektions fråga; det är så att jag tänkte att insh´Allah så känner vi alla att det är lättare att göra goda handlingar och avhålla oss från synder, under Ramadan, elhamdulillah. Men kan detta bero på att vi under Ramadan ber taraweeh och fastar och att vi sålunda ber mer än vanligt och att vi tar kontroll över våra begär genom fastan? Eller är det ngt som endast har att göra med att Allah i sin barmhärtighet underlättar för oss under Ramadan på ett annat sätt? Eller kan det vara en kombination av de båda?


2. Kan man dra slutsatsen att utan mycket bön och utan ett gediget försök att kontrollera våra begär så är det omöjligt att bli en bättre muslim?


Wa aleykum salam wa rahmatullah wa barakatuhu

1. Det är en kombination av båda. Ramadan är en speciell månad. Profeten, frid och välsignelser vare med honom, har sagt: "När Ramadan infaller öppnas paradisets portar på vid gavel, helvetets dörrar låses noggrant och shayatin fjättras omsorgsfullt." (Bukhari & Muslim)

Ibn Abi Jamra skriver att det som händer i den andra världen påverkar det som händer i vår värld, och hadithen tyder på att olika former av tillbedjan underlättas, samt att olika former av olydnad försvåras under Ramadan. Att helvetets dörrar är omsorgsfullt låsta innebär både att de bokstavligen är stängda, och att det är svårare att slå in på den väg som leder till helvetet, eftersom: "Fastan är ett skydd" (Ahmed & al-Nasa'i). I Koranen står det "Sök hjälp i tålamod och bön" och de lärda har sagt att det är bl.a. fasta som här avses med "tålamod", eftersom fastan underlättar andra former av tillbedjan.

Varför syndar människor trots att shayatin är fjättrade? Det beror dels på att inte alla shayatin är fjättrade, bara de allra värsta bland dem, och dels på att den som är orättfärdig före Ramadan förblir orättfärdig även under Ramadan, enligt vissa lärda. De flesta människor handlar vanemässigt, och vanor är svåra att utrota. Den som är van att bete sig på ett visst sätt i en viss situation kommer att bibehålla beteendet, oavsett om det är Ramadan eller inte. En person som har för vana att t.ex. baktala andra när han är i sällskap med en viss person kommer med stor sannolikhet att bete sig likadant under Ramadan. Shaytan har vant honom vid ett visst beteende, och han reproducerar beteendet gång på gång. Det krävs en viljeansträngning för att bryta destruktiva och vanemässiga beteenden.

Att ägna sig åt tillbedjan stärker tron, om Gud vill. I poemet Jawharat al-tawhid skriver författaren att den korrekta åsikten är att tron stärks i samband med att människan lyder Gud, och att den försvagas i samband med synd och olydnad.


2. Vi måste göra vårt bästa för att Gud ska bli nöjd med oss, men i medvetande om att allt hopp till sist står till Guds barmhärtighet, inte till våra egna ansträngningar. Otaliga individer har förts från mörker till ljus utan någon som helst (fysisk) ansträngning från deras sida, och bara Gud vet varför de blev vägledda.

När vi vet att bedömningen av våra ansträngningar ligger helt hos Gud och att vi är helt beroende av Hans barmhärtighet är det kanske lättare för oss att försöka uppnå en balans som vi förmår vara uthålliga med i längden när det gäller vår ibada, och vår kamp för självbehärskning. Med vår Profet, frid och välsignelser vare med honom, som föredöme bör vi undvika överdrifter åt ena eller andra hållet: Att förlita oss för mycket på Guds barmhärtighet oavsett hur vi förhåller oss till sharia eller att helt misströsta om Guds barmhärtighet och lägga all vikt vid egna, alltför krävande ansträngningar. Ansträngningar som vi, eftersom ”människan är skapad svag”, ändå till sist måste ge upp, ofta med misströstan som följd.

Profeten, frid och välsignelser vare med honom, höll en balans i sitt liv. Han fastade, men han bröt också sin fasta, han vakade, men han sov också osv. Han delade in dygnet i tre delar: En del för direkt tillbedjan av Gud, en del för vila och familj, och en del för samhälleliga angelägenheter.

Jag tror man kan dra slutsatsen att bön och försök att kontrollera sina begär kan leda till att vi blir bättre muslimer och att vår tro stärks, om Gud vill, och om vi håller i minnet att ”ingen kraft eller förmåga finns utom genom Honom”. Jag tror också att våra begär inte behöver bli alltför svåra att bekämpa om vi tar vara på de sätt att tillfredsställa våra behov som Gud har anvisat i Sin lag och gjort halal för oss.

Abdulwahid

Inläggav Abdulwahid » tis okt 14, 2008 12:34

Jag har en fråga angående att ta igen dagar och att fasta i shawwal.
Jag läste att man inte kan fasta de 6 dagarna i Shawwal innan man tagit igen sina dagar i Ramadan.
Jag har nu fastat 4 dagar av Shawwal med avsikten att det var för Shawwal, räknas dessa dagar som att jag tagit igen mina dagar då, eller räknades de till Shawwal eftersom jag inte visste eller räknas de inte alls?
Sedan fick jag höra att man inte får fasta tre dagar efter Ramadan eftersom vissa firar eid i tre dagar.
Stämmer detta? Och om man i så fall fastat direkt efter första eid dagen hur ser man på detta?

Du anses ha fastat fyra dagar av Shawwal, eftersom din avsikt var att fasta i Shawwal, och eftersom den dominerande åsikten i shafi’i-skolan är att det inte är obligatoriskt att ta igen de dagar man missade under Ramadan innan man fastar sex dagar i Shawwal. Om man har fastedagar från Ramadan att ta igen är det bäst att ta igen dem separat, och därutöver fasta sex av Shawwals dagar, eftersom Profeten, frid och välsignelser vare med honom, sade: ”Den som fastar under Ramadan och därefter fastar sex dagar under Shawwal, är som den som fastar [en obligatorisk fasta] under ett helt år.” (Muslim)

Det är tillåtet att låta avsikten för en dags fasta omfatta både att ta igen en av Ramadans missade fastedagar och att utföra en av de sex rekommenderade fastedagarna i Shawwal. Gör man det belönas man både för den obligatoriska och för den rekommenderade fastan, men det räknas inte som att man fastat en obligatorisk fasta under hela året, eftersom man inte fullgjort hela Ramadans fasta innan man fastade sex dagar i Shawwal. (Bughayt al-mustarshidin)

Det är rekommenderat (inte obligatoriskt) att fasta sex dagar i följd, och att göra det omedelbart efter den första Shawwal. Om man inte kan eller vill fasta sex dagar i följd eller i direkt anslutning till ’id är det tillräckligt att fasta vilka sex dagar som helst i Shawwal. Det du hört grundar sig förmodligen på en felaktig jämförelse med ’id al-adha. ’Id al-adha infaller den tionde Dhu ’l-hijja och det är förbjudet att fasta den dagen och den elfte, tolfte och trettonde Dhu ’l-hijja (ayyam al-tashriq). Efter Ramadan är det å andra sidan bara förbjudet att fasta den första Shawwal.

Återgå till Shafi'i-fiqh

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst