Bönen för resande

Här kan man diskutera sådant som är relaterat till den malikitiska rättskolan
Inlägg: 110
Blev medlem: sön apr 09, 2006 16:38

Bönen för resande

Inläggav khaduja » ons dec 01, 2010 21:15

(sl)

Kan någon ge mig information om vad som gäller bönen för resande enligt Maliki-skolan

(j)

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Bönen för resande

Inläggav b » tor dec 02, 2010 15:22

...
Senast redigerad av b tor mar 31, 2011 22:13, redigerad totalt 1 gång.

Inlägg: 110
Blev medlem: sön apr 09, 2006 16:38

Re: Bönen för resande

Inläggav khaduja » tor dec 02, 2010 20:28

(j)

Användarvisningsbild
Inlägg: 39
Blev medlem: sön jul 16, 2006 11:23

Re: Bönen för resande

Inläggav Therese » fre dec 03, 2010 11:28

Salaam aleykum

Undrar: ska man/kan man slå ihop bönerna eller är det enbart tillåtet att förkorta dem? Jag har letat runt men inte hittat något.. vore tacksam för svar om någon vet, ska ut och resa snart insha'Allah. Förut har jag förkortat OCH slagit ihop men är nu inte säker på om jag gjort rätt.

Användarvisningsbild
Inlägg: 10
Blev medlem: tis okt 19, 2010 8:30

Re: Bönen för resande

Inläggav bouyousef » fre dec 03, 2010 17:39

assalamu`alaykum
Det är sunnah i Maliki-skolan att förkorta dhuhr, asr och isha till två enheter när man reser mer än 77.3 km hemifrån. Man har rätt att förkorta så länge man inte stannar (eller avser stanna) på en destination i mer än fyra dagar. Man kan börja korta bönen så fort man lämnat sin stad/bys gränser och fortsätta så även när man nått sin destination förutsatt att man inte planerar stanna mer än fyra dagar. Till detta kan man förkorta bönen tills man (återvänder eller) återigen passerar ens gränser till där man uppehåller sig (hemma eller annanstans).

wa`alaykumussalam

Inlägg: 110
Blev medlem: sön apr 09, 2006 16:38

Re: Bönen för resande

Inläggav khaduja » fre dec 03, 2010 21:02

(w)
(j)

Är det enligt maliki-skolan även tillåtet att slå ihop dhuhr och assr samt maghrib och isha'a under resor+

Användarvisningsbild
Inlägg: 10
Blev medlem: tis okt 19, 2010 8:30

Kombinera bönen

Inläggav bouyousef » fre dec 03, 2010 23:53

Den populära åsikten i Maliki-skolan konstaterar att en resande kan kombinera dhuhr med asr eller maghrib med isha för att spara tid då man reser på land. Om man befarar att man p.g.a en resa kan komma att bli sen till ett möte eller annan affär kan man be kombinera för att "hinna". Vad som skulle bli två stopp blir bara ett. När stoppet äger rum beror på men antingen sker asr före dess tid tillsammans med dhuhr eller dhuhr i asrs tid kombinerade eller isha före dess tid tillsammans med maghrib eller maghrib i ishas tid kombinerade.
Är jag t.ex. hemma och precis bett dhuhr i tid kan jag be asr direkt efteråt ifall det är brådskande och ett stopp på vägen för asr skulle göra mig sen. Samma sak för maghrib och isha; jag ber isha direkt efteråt ifall det är brådskande och ett stopp på vägen för isha skulle göra mig sen. I båda fallen gäller att man inte tror sig nå fram till sin destination före solnedgången respektive före gryningen.

Det finns en minoritetsåsikt i Maliki-skolan kring det du gjorde när du kombinerade bönen utan egentlig orsak, därmed kan man inte säga att du gjorde något fel.

Roligt att det finns andra Maliki engagerade i lilla landet Sverige. : )

Återgå till Maliki-fiqh

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst