2 questions

Här kan man diskutera sådant som är relaterat till den hanafitiska rättskolan
Inlägg: 15
Blev medlem: lör maj 09, 2009 11:32

2 questions

Inläggav hafsa » ons jan 20, 2010 23:40

assalamualikum!

Har två frågor som jag undrat över

1. Får yngre syskon gifta sig före sina äldre syskon? Alltså om t ex en syster vill gifta sig med en bror och allt har gått bra, men hennes storasyster inte har gift sig än. Måste hon då vänta tills systern gift sig? Eller får hon gifta sig oavsett?

2. Många säger att shabaan bönen är bidah, och att haditherna som som man utgått ifrån är svaga. Vad ska man säga om det?

Tacksam för svar!

Inlägg: 94
Blev medlem: tor jul 10, 2008 19:24

Re: 2 questions

Inläggav sara12 » tor jan 21, 2010 14:58

wa alaikuma salam,
första frågan som jag vet, det är helt okej.Det finns inte något bevis att yngre syskon ska vänta tills stora syskon gift sig, Islam säger inte så

andra frågan , jag förstår inte riktig :roll:
vad är shabaan bönen?

Al-Sanjaki

Re: 2 questions

Inläggav Al-Sanjaki » tor jan 21, 2010 18:23

Bismillah.

Angående första frågan, så är det ingenting som förespråkas i Islam, utan snarare så är det en tradition/sed som många kultur tyvärr klingat sig fast vid. Vi bör försöka motverka alla sådana här traditioner (med vishet-hikma).

Vad gäller månaden Shaban, så har du en detaljerad artikel från rättlärda på: http://www.albalagh.net/general/shaban.shtml

Hoppas det var tillräckligt.

Mvh Samir

Was-Salam

Inlägg: 15
Blev medlem: lör maj 09, 2009 11:32

Re: 2 questions

Inläggav hafsa » tor jan 21, 2010 19:24

Barakh allahu fikom :)

Ja det är så sant, det är synd att man beblandar ologiska traiditioner med vår vackra religion. Tyvärr får det många att ta avstånd från Islam. Hedersvåld är ju ett typiskt exempel som ofta återkommer i diskussioner om Islam!


Shaban bönen infaller under mitten av månaden Shaban innan Ramadan, om jag minns rätt :)..., och man fastar ju några dagar också då, som ger mycket belöning och barakah

Återgå till Hanafi-fiqh

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst