Ledare och kalifer från Quraysh

Här lär vi oss om våra förebilder: Sahaba, de lärda (Ulema), Allah's vänner (awliya) och de rättfärdiga (Salihin).

Moderatorer: Admin Basha, Khadimu

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Ledare och kalifer från Quraysh

Inläggav b » tor jan 20, 2011 9:10

BismiAllah

Praktisk karta över ledare och kalifer från Quraysh:
(klicka för att förstora)

Bild

Inlägg: 42
Blev medlem: tis dec 14, 2010 9:48

Re: Ledare och kalifer från Quraysh

Inläggav adko » tor jan 20, 2011 22:35

salaam alaykom

Hasan ibn Ali alayhi salaam borde väl liksom hans far av alla muslimer tituleras även som femte kalif ty man svor eden till honom efter attentatet på den fjärde kalifen i Kufa medan Muawiya fortfarande betraktades som en icke legitim tronpretendent.

salaam

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Ledare och kalifer från Quraysh

Inläggav b » tor jan 20, 2011 23:16

Wa aleikum salam wa rahmatu Allah

tack för din kommentar.
ja, det stämmer att Sayyiduna ´Ali (karrama Allah wajhahu) och Sayyiduna al-Hasan (´alihi al-salam) var 4de resp. 5te kalifen. Planchen räknar tydligen al-Khulafa'al-Rashidun bara till 4.

Efter det numreras kaliferna efter härstamning.

Så t.ex. Sayyiduna Mu´awiya räknas som den förste kalifen av Bani Umayya, trots att Sayyiduna ´Uthman också tillhörde Banu Umayya, och Abul ´Abbas (felstavat på affischen) blir den förste 'abbasidieske kalifen, trots att Sayyiduna ´Ali tillhörde samma släkt - må Allah finna behag i dem alla.

(hoppas jag har läst rätt)

Inlägg: 42
Blev medlem: tis dec 14, 2010 9:48

Re: Ledare och kalifer från Quraysh

Inläggav adko » fre jan 21, 2011 11:21

salaam alaykom

Ja du har rätt att Imam Ali a.s. och Abu al Abbas tillhör båda den hashimitiska familjen men så vitt jag vet har historikerna aldrig räknat Imam Ali a.s. som en av abbasiderna. Den uppenbara anledningen är att varken han eller hans efterträdare oberopade sin relation till farbrodern Abbas som någon speciell merit eller på något sätt grunden till sin legitimitet. Det har däremot Abbas efterkomma gjort.
Det skulle också vara att blanda ihop olika kategorier ty enligt den sunnitiska teorin gör man skillnad mellan de första kaliferna som betraktas som profetens a.s. legitima efterträdare valda enligt sunna medan efter att Muawiya installerade sin son Yazid som härskare börjar en ny perod av kungar och dinastier. Först omayader med sina underkategorier sufyanider och marwanider sedan abbasider, ottomaner osv. Därför är det inte heller helt korrekt hos sunniterna att trots släktskapet räkna Uthman till en av omayaderna ty hans primära legitimitet ligger i det att han valdes av shura kommiteten och inte i att han tillhör någon dinasti.

En sak till som jag märkte och som kan vara missvisande är att enligt diagramet kan man tycka att Abu al Abbas är son till al Abbas ibn Muttalib men det finns några generationer emellan. Man kanske skulle använt sträckad linje.

salaam

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Ledare och kalifer från Quraysh

Inläggav b » fre jan 21, 2011 12:25

assalamu aleikum

ja, så det förklarar då numreringen i diagrammet.

v.g. linjerna mellan abbasiderna så blev jag också först lite förivrrad, men sen förstod jag att de inte avser att ge fullständiga släktled, utan bara binda ihop ledare av sammas släkt. Streckade linjer hade varit tydligare som du säger.

En stor förtjänst med diagrammet är att alla årtal är i hijri.
Det är väldigt irriterande t.ex. i wiki när årtal ges i CE.

Återgå till Våra förebilder

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst