Abu bakr och Ali må Allah vara nöjd med dem

Här lär vi oss om våra förebilder: Sahaba, de lärda (Ulema), Allah's vänner (awliya) och de rättfärdiga (Salihin).

Moderatorer: Admin Basha, Khadimu

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Abu bakr och Ali må Allah vara nöjd med dem

Inläggav A.N » tis sep 08, 2009 11:40

Salaam!
En intressant not ur Martin Lings sira (jag såg någon som undrade över deras relation efter Profetens död frid vare med honom)

Not 3 sid 405

Efter Fatimas död några månader senare sade Ali till Abu Bakr: "Vi känner väl till dina stora förtjänster och vad Gud har tilldelat dig och vi är inte avundsjuka på några förmåner som Han har låtit komma dig till del. Men du ställde oss inför ett fullbordat faktum och lämnade oss inget val och vi kände att vi hade vissa anspråk på grund av vårt nära släktskap med Guds Sändebud." Då fylldes Abu Bakrs ögon av tårar och han sade: "Vid honom som har min själ i sin hand, jag skulle hellre vilja att allt stod väl till mellan mig och Guds Sändebuds släkt än mellan mig och mina egna släktingar."
Och vid middagstid i mosken den dagen frikände han offentligt Ali från att ännu inte ha erkänt honom som kalif, varpå Ali bekräftade Abu Bakrs rättmätiga anspråk och svor sin trohetsed till honom.(B.64,38 )

Återgå till Våra förebilder

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst