förberedande inför Hajj-mina egna anteckningar

Diskussioner om matrecept från olika muslimska kulturer, reseskildringar, Umra och/eller Hajj.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 1697
Blev medlem: ons apr 19, 2006 14:18

förberedande inför Hajj-mina egna anteckningar

Inläggav N_N83 » mån aug 02, 2010 8:33

(sl)

Innan jag gjorde pilgrimsfärden så skrev jag många anteckningar från föreläsningar om ämnet,vilket gjorde att jag kände mig väl förberedd.Tänkte dela med dem till er som åker i år inshaAllah,hoppas de blir till nytta.Och må ni få en välsignad Hajj med mycket barakah amin.

Ni får ursäkta att jag blandar språket,och observera att föreläsningarna är från http://www.sacredlearning.org/classrooms/hajj/index.htm men att de inte verkar vara kvar.Jag tog anteckningarna 2008.

Jag börjar med mina Makkah anteckningar och fyller på i veckan med Medina anteckningar inshaAllah.

(bis)

Innan avgång

*Ge sadaka
*Duaa för resa med flyg
*Be 2 rakaa innan avresa
*Gör mycket duaa medan du reser-blir accepterat
*Duhr,Asr samt Ishaa bes med 2 rakaa istället för 4 vid resa med undantag om du ber efter imamen.Sunna bönerna kan efterlämnas,dock inte Fajr och witr.

Ihram

Sprituellt markerar ihram döden av vårt förhållande med Dunya under de närmsta dagarna.

*Be 2 rakaa ihram sunna. Recitera surat "Al-Kafirun" under den första bönecykeln och surat "Al-Ikhlas" under den andra.
*Efter gör man sin niya för vilken typ av hajj man skall utföra: "Jag avser denna ihram för både Hajj och Umrah.Gör det enkelt för mig och acceptera det från mig."
*Detta innebär att man efter sin umrah inte klipper håret utan stannar kvar i sin mahram när man gör sin hajj.
*Duaa för ihram av hajj: "Åh Allah! Jag avser att utföra Hajj och Umrah.Gör det enkelt för mig och acceptera det från mig."
*Efter duaan recitera talbiyan 3 gr: "Labbayk allahuma labbayk.Labbayka la sharika laka labbayk.Inal hamda wa ni'mata laka wal mulk.La sharika lak."
*Nu är man i ett tillstånd av ihram.Talbiyan avslutas vid den första steningen i Hajj och början av Tawaf i Umrah.

Talbiyan representerar responsen eller svaret på Allahs swt kall att utföra Hajj samt Profeten Ibrahims alayhi wa salams kall till Hajj.
Hadith: "A muslim does not call the talbiya except that from his right and from his left every stone,tree,and the ground also recites the same to the end of the earth". Sahl ibn s'ad Tirmizi and ibn Majah

Haram

Symboliserar "The court of Allah swt".Man skall träda in med ödmjukhet och recitera "Labbayk...".Detta är en väldigt speciell plats eller bit av jorden så ha stor resekt när du beträder den.

Mot Mecka

*Wuduu eller ghusl innan du går till masjid.
*Träd in mot al-masjid med ödmjukhet och recitera "Labbayk..."
*Gör duaa: "Ya Allah! Jag avser att spendera så mycket tid som du tillåter mig att spendera i Din masjid med all fokus på enbart Dig."

När du först ser Kabaa

*Säg: "Allahu akbar,La ilaha illa Allah" 3 gr
*Läs Salawat: "Allahuma sally ala sayidina Muhammad wa ala alih sayidina Muhammad wa barik wa sallam"
*Gör duaa: "Ya Allah! Låt mig få beträda paradiset utan räkenskap.Ya Allah! Acceptera alla mina resterande duaan."
"When the student is ready,the teacher appears"

Användarvisningsbild
Inlägg: 1697
Blev medlem: ons apr 19, 2006 14:18

Re: förberedande inför Hajj-mina egna anteckningar

Inläggav N_N83 » mån aug 02, 2010 8:39

Umrah

Tawaf

Tawaf is the lover circling the home of the beloved.
Hadith:"Abdullah ibn abbas narrates that Prophet saw said: Everyday Allah sends down a hundred and twenty portions of mercy on Bayt Allah.Sixty portions are for those engaged in tawaf.Fourty for those observing the prayer.Twenty for those who look at Bayt Allah" (Tabarani).

*Gör niyah för tawaf innan du startar
*Tawaf-takbir: Stå så att vänster arm är i linje med hörnan så kroppen står vänd mot strömmens riktning.Vänd bröstet och ansiktet mot Kabaan med fötterna framåt.Höj händerna upp till öronen i riktning mot den svarta stenen och säg: "Bismillahi,Allahu akbar,wa lillahil hamd".
*Tawaf-istilam: Då du inte når svarta stenen placera båda händer i riktning mot den och kyss dem varsamt (endast 1:a gn).
*Tawaf-cirkulerar: Gör dhikr eller recitera Koranen eller recitera trosbekännelsen under din tawaf. När du passerar Rukun Yamani säg: "Rabbana atina fi dunya hasana wa fil akhirati hasana wa kina adab an nar".
*Tawaf-avslut: Avsluta med istilam vid den svarta stenen recierandes "Bismilahi,Allahu akbar!"

Den svarta stenen

Stenen kom ner från himlen och då var den vit.När människosläktet rörde vid den absorberade den upp människans synder och förvandlades till svart.

Zamzam

Historiskt representerar zamzam källan som upptäcktes av Hagar (As) när hon letade efter vatten till hennes son.Vattnet strömmade ut för att släcka moderns och barnets törst. "The water became the basis for the establishment of Makkah as a city and as the backdrop for the coming of the Prophet (saw).Prophet (saw) said that the best water on the face of the earth is zamzam.

*När du ska dricka ur zamzam var vänd mot kabaan
*Drick så mycket som möjligt
*Glöm ej sunnan,dvs säg "Bismillah" och drick med höger hand ståendes
*Häll gärna lite vatten över kroppen
*Gör duaa: "Må Allah swt tillfredsställa vår fysiska och sprituella törst på samma sätt som vattnet stillade denna törst".
Profeten saw har sagt att zamzam är vad du avser det att vara.

Multazim

Multazim är området mellan den svarta stenen och kabaans dörr.

*Om möjligt nudda väggen med händerna höjda över huvudet och luta kinderna mot kabaan
*Om ej möjligt gör din niyah och sedan duaa.

Sai

Platsen där Hazrat Hajarah (As) sprang fram och tillbaka för att hitta vatten.Sai betyder ordagrant "att springa".Man skall gå mellan Safa och Marwa.

*Niyah: "Å Allah!Jag avser att utföra Sai mellan Safa och Marwa 7 gr så gör det enkelt för mig och acceptera det från mig."
*Vid Sai stå vänd mot Kabaa och höj händerna som i ett tillstånd av duaa och säg:
"Allahu akbar,la ilaha illa Allah 3 gr
*Salawat
*Duaa i ett par minuter
*Från Sai till Marwa säg: "Rabbi ghfir li warham antal a'azzul akram" Betyder "Å Allah! Var barmhärtig mot mig och förlåt mig.Du är den mest "aziz" och den ädlaste".

Hajj

Dag 1 är den 8:e dhul hijja.Åker då till Mina ca 3 engelska mil öster om Makkah.

*Recitera talbiyan medan du åker
*Använd tiden i Mina väl tex dhikr

Dag 2 är den 9:e dhul hijja.Åker mot Arafat ca 9 engelska mil sydostom Makkah. och 6 mil om Mina.Här finns jabal Rahma.Profeten saw har sagt: "Hajj är arafat!".

Arafat

Är bokstavligen ett derivat från ordet "recognising".Innehåller Jabal Rahma,platsen där Adam (As) och Eva (As) träffades på jorden.En stor dalgång där individen förhoppningsvis återknyter sig med hans eller hennes Herre.Svarta stenar markerar Profetens saw wuquf ställe.

*Vid Wuquf (standing) gör mycket duaa,dhikr och Salawat
*Stå med händer höjda som i ett tillstånd av duaa mot qibla och recitera talbiyan ofta

True wuquf is absolute fokus on Allah! Fudhail bin Ayaad (rah) once said on the plain of Arafat: "Should this huge assembly of people come begging for a dirham at the door of the most generous person,do you ever forsee that he shall send them back dissapointed? People responded: "No we cannot see him refusing them".Fudail (rah) said: "I swear by Allah that for Allah to forgive them all is much easier than for the generous person to grant them a dirham".

Muzdalifah

*Gör dhikr och talbiyah medan du reser

Dag 3 är den 10:e dhul hijja.

*Tiden bör spenderas med att stå mot qibla och göra dhikr samt recitera talbiyan

Till Mina

Innan soluppgång åker man mot Mina

*Gör dhikr och talbiya
*Stena Shaytan
*Offra ett djur
*Klipp håret
*Tawaf al ziyarat

Rami- historiskt: Tre pelare markerar var djävulen blev stenad av Hazrat Ibrahim (As).Hazrat Ibrahim beordrades att offra sin son Ismael (As) som själv gick med på att bli offrad. De begav sig mot Mina och på vägen uppenbarades djävulen för att övertala Hazrat Ibrahim.På varje plats där djävulen uppenbarades kastade hazrat Ibrahim 7 stenar (pebbles) och djävulen sjönk genom jorden.Pelarna markerar dessa ställe.

*Recitera: "Bismillahi,allahu akbar!" för varje kast
*Efter lilla och medelstora stenen kliv åt sidan vänd mot qibla och gör duaa-men ej efter sista kastet.
"When the student is ready,the teacher appears"

Återgå till Mat, resor och semester

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst