St Petersburg -Ryssland Fototiiiiime!!!

Diskussioner om matrecept från olika muslimska kulturer, reseskildringar, Umra och/eller Hajj.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 1697
Blev medlem: ons apr 19, 2006 14:18

St Petersburg -Ryssland Fototiiiiime!!!

Inläggav N_N83 » tis apr 28, 2009 0:48

Salamu aleykum kära bröder och systrar :D

Saknat forumet yao :P

Är tillbaks från Sankt Petersburg nu och har alhamdulillah haft det uuunderbart med många upplevelser och goda minnen från mina kära vänner och staden.Som jag nämnde tidigare så har jag gamla gymnasievänner som pluggar där,och jag passade på att ta en längre weekend resa dit innan de hinner flytta tillbaks igen.
Så tänkte att jag såklart måste dela med detta och visa bilder :D

Har som vanligt tagit minst 400-500 bilder (fotofreak)...men jag gör ett litet urval och försöker få med det mesta inshaAllah,så får ni säga till om ni vill se mer sen. :)

Jag kan säga redan nu att av allt jag fick uppleva så fanns det inget som värmde mitt hjärta så mycket som att få vara med under fredagsbönen i den vackra moskén mashaAllah.Att få se nya ansikten från ett främmande land buga sig för vår Herre subhanahu wa taala är en känsla som är obeskrivlig.Något jag hoppas vi alla får uppleva flera gånger under våra liv inshaAllah,amin.

Mitt helintryck av staden är: härliga,sociala människor,vackra byggnader med lite Venedig-Italien känsla över staden,många broar och mycket vatten och lite romersk liknande architektur.Otroligt många symboliska statyer överallt,och otroligt många brudpar,kyrkor och limosiner :shock:

Så nu bildvisningen...

De här fotona tog jag på Saint Petersburgs huvudgata Nevski på en man som målade så fint tyckte jag.Man ser mycket konst i staden i olika former.

Läs om Nevski Prospect här :arrow: http://www.saint-petersburg.com/virtual ... ospect.asp

Bild

Bild

Sen har vi vår vackra moské MASHA-ALLAH som ligger i centrum och som är nordEuropas största moské.Fanns inget jag såg fram emot att besöka mer faktiskt,det är en stor dröm för mig att kunna besöka olika moskéer i olika delar av världen.Jag vill att flera olika platser ska vittna om att jag bugat för min Herre under min livstid inshaAllah.Denna moské rymmer 5000 människor och man har uppskattat antal muslimer i staden till 300 000.Den byggdes som jag nämnt tidigare år 1913 med 49 meter höga minareter som nyligen blivit renoverad. Under Sovjet tiden brukade man förvara medicin inne i moskén mashaAllah.Något man inte är van vid från Sverige som ni ser på en av bilderna är alla dessa tiggare som står vid ingången.Det var faktiskt en rätt lång kö och människorna brukar ge en slant till var och en i kön innan de går in för att utföra sin bön.Imamen som ledde fredagsbönen och khutban hade en typiskt turkiskt brytning på arabiska men vet inte om han kom därifrån.Annars såg vi bröder och systrar som såg ut att komma från lite olika håll av landet.Även araber fanns det gått om och indier m.m.MashaAllah kunde inte tacka Gud nog den dagen,det var verkligen en stor gåva att få uppleva den vackra moskén.

Det finns även synagogor och buddist tempel i staden.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sedan så kommer bilder på Peter Paul fästningen som byggdes för skydd mot svenskarna under det nordiska kriget.

Läs om historien bakom fästningen här :arrow: http://www.saint-petersburg.com/virtual ... rtress.asp

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Och hehehe jag måste bara visa er bilder på min modellkråka som var så vänlig att bjuda på lite poser för mig medans jag tog bilder lol.

Bild

Bild

Bild

Annorlunda toaletter :P

Bild

Bild

Som jag skrev ovan ser man olika limos överallt hela tiden.Så ni får lite car-bilder som jag tyckte var coola.

Bild

Bild

Bild

Sen har vi en bild på en kyrka bland stadens flera flera olika kyrkor,men den här stack verkligen ut och är typiskt ryskt byggd.Påminner lite om moskéer kan man tycka.

Den som är intresserad kan läsa mer om kyrkan här :arrow: http://www.saint-petersburg.com/virtual ... savior.asp

Bild

Bild

Sen kommer vi till en av mina favoritbygnader.Ett enormt gammalt palats som nu rymmer världsberömda tavlor i ett av världens största konstsamlings museum.Det går inte att beskriva hur gigantisk den här byggnaden är alltså,den är verkligen värt ett besök tycker jag.Vi letade som galningar efter islamisk konst men vi gick bara vilse :lol: Det är så otroligt stort där inne så jag hann bara ta några foton på vad som verkade islamiskt ialla fall i persiska-mellanöstern avdelningen..

Läs mer om Hermitage här :arrow: http://www.saint-petersburg.com/virtual ... mitage.asp

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Broar överallt i staden då Saint Petersburg består av olika öar egentligen..himla vackert subhanAllah.Klockan 01:30 öppnas broarna varje natt för att båtarna skall passera.

Saint Petersburgs broar :arrow: http://www.saint-petersburg.com/bridges/index.asp

Bild

Bild

Bild

Bild

Några av stadens vackra byggnader (vetenskaps hus bla.)

Bild

Bild

Bild

:lol: vad vi skrattade när vi tog de här bilderna.Där borta har de önskebrunnar precis överallt i olika former som tex djurstatyer,fontäner,människostatyer och sånt :roll: .De tror tydligen på sånt mycket där vad jag har förstått,så en dag när vi åt glass vid fontänen så ser vi en man som såg skum ut :lol: Sen märker vi efter ett tag att han plockade upp alla mynt undercover and he was BUSTED 8)

Bild

Bild

Jaha..det får nog räcka så inshaAllah.Ville bara dela med av min lilla men ändå stora resa.
Jag minns inte riktigt vart jag hört detta,tror i en film om imam al-Ghazali,att ibland för att göra en inre resa måste man göra en yttre resa,dvs för att göra en andlig resa kan man ibland behöva komma bort fysiskt också..Wallahy det stämmer.På fler sätt än ett.
Vad babblar hon om tänker ni? Hon åkte ju till ett icke muslimskt land,hur kan det föra henne närmare sin deen? Förklaringen kan man ta vid ett senare tillfälle inshaAllah men jag avslutar med att säga alhamdulillah för vår deen islaam.Alhamdulillah miljarder gånger om.

Enjoy the pics och hojta till om ni undrar nåt.Har besökt flera andra ställen och varit med på undervisning på medicinska akademin för läkarstudenter där vi fick följa en rysk patient med hjärtproblem.Hur intressant somhelst subhanAllah.Men studentlägenheterna hade väldigt låg standard,jag skulle personligen inte kunna bo så.Man betalar endast 8000/år för att bo i studentlägenheterna men det är isåfall mer värt att hyra andra hand inne i stan men då är hyrorna upp till 10 000/mån som mina vänner betalar,så det är inte så lätt att plugga där borta som jag tidigare trott.Många flyttar dit ändå..många indier var det på akademin och asiater,men även araber...

Hoppas ni haft det bra allihop,kikar in lite senare inshaAllah-tänkte annars hålla fast vid min internet bojkott som har gått väldigt bra måste jag säga :)

Må Allah stärka er och ge er allt gott
/sis N
"When the student is ready,the teacher appears"

Återgå till Mat, resor och semester

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster