[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Svenskmuslim.nur.nu - Visa tråd - Jag förstår inte...

Jag förstår inte...

Här kan man diskutera om hur och vad du kan göra för att bli en bättre muslim

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 693
Blev medlem: mån okt 30, 2006 18:59
Ort: Västerås

Jag förstår inte...

Inläggav Fredsagent » fre nov 17, 2006 22:08

Om din man är höst, så bli du vår

Inlägg: 203
Blev medlem: tor okt 12, 2006 19:35
Ort: kista

Inläggav Maturidi » lör nov 18, 2006 12:18

'' Tar DU 1 steg närmare Allah ( c.c), tar Allah (c.c) 10 steg närmare dig '' - Pr. Muhammed (S.a.w)

Gäst

Inläggav Gäst » lör nov 18, 2006 18:28


Inlägg: 203
Blev medlem: tor okt 12, 2006 19:35
Ort: kista

Inläggav Maturidi » lör nov 18, 2006 23:30

'' Tar DU 1 steg närmare Allah ( c.c), tar Allah (c.c) 10 steg närmare dig '' - Pr. Muhammed (S.a.w)

Användarvisningsbild
Inlägg: 771
Blev medlem: ons apr 05, 2006 11:43

Inläggav Khadimu » lör nov 18, 2006 23:45

Watch your thoughts, they become words. Watch your words, they become actions.Watch your actions, they become habits.Watch your habits, they become character. (Okänd)

Användarvisningsbild
Inlägg: 693
Blev medlem: mån okt 30, 2006 18:59
Ort: Västerås

Inläggav Fredsagent » sön nov 19, 2006 0:39

Om din man är höst, så bli du vår

Användarvisningsbild
Inlägg: 1697
Blev medlem: ons apr 19, 2006 14:18

Inläggav N_N83 » sön nov 19, 2006 0:47

"When the student is ready,the teacher appears"

Användarvisningsbild
Inlägg: 901
Blev medlem: tis maj 30, 2006 17:25
Ort: Solna

Inläggav bouhamza » sön nov 19, 2006 11:12

Senast redigerad av bouhamza lör nov 25, 2006 22:11, redigerad totalt 1 gång.
"Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi

Gäst

Inläggav Gäst » sön nov 19, 2006 11:50

Assalamo aleikum!

Jag frågade givetvis vår imam om detta stämmer.Han sa att det inte alls var riktigt,när jag sa det till systern gav hon mig dessa "bevis" på att jag inte är muslim längre.

Pg.a. att jag är rädd om dig så frågade jag en sheikh om bevis på det jag påstod i vintras, vilket du också krävde.
Det här är vad han sa på arabiska:

Från Quran: Allah accepterar inte kufur till sina skapelser, vilket betyder att den som accepterar eller blir nöjd och belåten med kufur åt andra eller åt sig själv är inte muslim, dvs. åker ut från islam." ==> De kristna gör kufur under julen; de nekar profeten mohammad som profet och kallar jesus för guds son, går till kyrkan och gör kufr där etc. Att gratulera dem för julen är då kufur därför att man då har accepterat kufur.

Från hadith:den som liknar sig vid en grupp icke muslimer så blir den personen en del av gruppen. ==> Så att den som grattar kristna för julen och samtidigt är väl medveten om att de gör kufur under den blir då en del av dem, dvs. åker ut ur islam eftersom att den accepterat kufur.

Sen ville du ha bevis på att man åker ut ur islam om man säger att man respekterar kristendomen eller en annan religion än religionen islam. Bevisen är typ samma som ovannämnda. قوله تعالى: ولا يرضى لعباده الكفر. هذه الآية معناها أن الرضى بالكفر كفر والذي يحترم دينا غير دين الإسلام رضي بالكفر

Nu har du fått bevisen och jag råder dig för till bästa att säga shahaada för att åka tillbaka till islam och lämna kufur..


När jag sen gav svar på detta från Imamen sa hon att han tillhör en sekt och att hon vill rädda mig från det bla bla bla bla....

Tro mig vi har inte pratat sen dess.Jag kan inte allt om islam,det är mycket jag inte vet.Men jag köper inte vadsomhelst bara för att jag inte har alla kunskaper.
Det jag ville visa med detta var bara att det är så lätt att stämpla varandra och det är fel.Om jag är en muslim eller inte är väl ändå upp till Gud att bedöma.Råd kan man ge ja,men man ska vara väldigt försiktig med att fastställa om någon är kafir eller inte.Som konsekvens för detta har jag ju slutat prata med systern och det är ju synd.Men kheir inshaAllah,må vi alla ledas på den rätta vägen amiin.

Användarvisningsbild
Inlägg: 771
Blev medlem: ons apr 05, 2006 11:43

Inläggav Khadimu » sön nov 19, 2006 16:51

wa alaikum assalam

Ibn Taymia som är en av lärda som salfi referera till har för avsikt att det är tillåtet att säga "god jul till kristna".
Watch your thoughts, they become words. Watch your words, they become actions.Watch your actions, they become habits.Watch your habits, they become character. (Okänd)

abd-Allah

.-.-.-.

Inläggav abd-Allah » mån nov 20, 2006 13:34


Användarvisningsbild
Inlägg: 771
Blev medlem: ons apr 05, 2006 11:43

Inläggav Khadimu » mån nov 20, 2006 19:08

Wa alaikum as-salam

Men bror de läser Kitab at-tawhid av Ibn Abdalwahab d v s de tillhör wahabi sekten.

Salafi som stöds av Bin Baz & Co. också läser kitab at-tawhid av Ibn Abdalwahab.

Bror du kanske inte vet att de som följer Ibn abdulwahab (s k wahabiter) har delat sig i tiotal små grupper.

Du må ogilla vissa av de och anser att de inte är salafi men alla samam ursprung dvs Ibn Abdulwahabs lära.
Watch your thoughts, they become words. Watch your words, they become actions.Watch your actions, they become habits.Watch your habits, they become character. (Okänd)

abd-Allah

Inläggav abd-Allah » tis nov 21, 2006 8:49

As-salam 'alaykom wa Rahmetullah wa barkatuhu!


Akhee det är inga starka argument. Att läsa Kitab at-Tawheed betyder inte att man är salafi. De har stora skillnader i fråga gällandes takfir, jihad, manhaj.

Ex. Enligt dig så gjorde denna grupp takfir på typ alla muslimer. Det har inte AbdulWahhab eller för den delen bin baz, al-albani ibn uthaymeen etc. gjort. Dessutom är denna grupp på khawarij manhaj. Och salafi ulema såsom bin baz har talat emot sådana här grupper. Man kan se flera artiklar mot dessa grupper av salafi imamer på salafi sidor.

Användarvisningsbild
Inlägg: 674
Blev medlem: sön apr 02, 2006 20:42

Inläggav Abbe » tis nov 21, 2006 11:41

Salamu aleikum

Salafiterna är splittrade i många grupper och alla påstår att det är just de som är de riktiga salafiterna. Om du tittar på sindbad så ser du att de påstår att de är riktiga salafiter, och de avskyr madkhaliyya-sekten (den grupp/sekt som jag är ganska säker på att du tillhör).

abd-Allah

Inläggav abd-Allah » tis nov 21, 2006 14:38

Wa 'alaykom as-salam wa Rahmetullah wa barkatuhu!

Sindbadisterna är inte salafiyyon. Många där kan ha aqeedah as-salafiyyah men de är okunniga i frågor vad gälle rmanhaj, takfir etc. Men de som känner till de sakerna bättre de är nog khawarij. För det första så anklagar de salafi imamer såsom al-albani för irjaa. Inte nog med det utan de hoppar på de ulema som talar emot Sayyid Qutb rahimullah. Och de kallar saudis lärda för slavar till slavar till slavar etc. Man kan finna dessa personer ta ifrån dessa ulema från aqeedah, fiqh sira etc. relaterade texter men när det kommer till manhaj, jihad, takfir, irjaa så tar de inte från dessa. Och denna sekt "madhkhaliyyah" finns inte. För det första så rekommenderade många stora ulema sheikh madkhalee. Är då al-albani en madkhalee? Bin baz kanske är det också? Dessa imamer hade likadan aqeedah och manhaj. Och du ser ex. sindbadisterna inte kalla sig själv för salafi.



Tänk på dessa kännetecken:

Ahl-us-Sunnah har precis samma troslära (`aqîdah), metodologi (manhaj) och resten av Islâm's förståelse som Profeten Muhammad (sallâ Allâhu `alayhi wa sallam) och hans Sahâbah hade. Det är det första och främsta kännetecknet för Ahl-us-Sunnah. Men även kärleken gentemot de lärda är ett speciellt kännetecken. Imâm as-Sâbûnî (rahimahullâh) sade,

"Ett av Ahl-us-Sunnah's kännetecken är kärlek gentemot Sunnah's Imâmer." (`Aqîdat-us-Salaf wa Ashâb-ul-Hadîth #157)

"De strävar och råder folket med sanningen och tålamod. De älskar och hatar för Islâm's skull. De är emot dispyter gällande Allâh och att man faller i kontroverser om Honom. De håller sig borta från Ahl-ul-Bid`ah, det vilseledda folket, folket som följer lustar och okunnighetens folk." (ibid. #144)

Imâm Abu Rajâ' Qutaybah bin Sa'îd (rahimahullâh) sade,

"Om du ser en man älska Sufyân ath-Thawrî, Mâlik bin Anas, al-Awzâ'î, Shu'bah Ibn al-Mubârak, Abûl-Ahwas:vet då att han är en person från Sunnah."(al-îmân)



Vilka är Ahl-ul-Bid`ah's kännetecken?

Utöver deras felaktiga troslära, metodologi och dyrkan mm, har de ett speciellt kännetecken: deras hat gentemot Ahl-us-Sunnah och deras Imâmer, samt att namnge Ahl-us-Sunnah med olika och falska namn. Detta kännetecken har alltid funnits. Redan på Imâm Abu Hanîfah's och Imâm ash-Shâfi'î's tid (rahimahumâ Allâh) sade vissa från Ahl-ul-Bid`ah om dem,

"ash-Shâfi'î's och Abu Hanîfah's kunskap lämnar inte kvinnornas underkläder." (al-I'tisâm (239/2) av ash-Shâtibî)

Detta sade avundsjuka och vilseledda Ahl-ul-Bid`ah som menade att Ahl-us-Sunnah's Imâmer endast läste Tawhîd, Fiqh o s v, istället för fördömd grekisk filosofi och romerska lagar, vilket lästes av de olika sekterna. Imâm ash-Shâtibî (rahimahullâh) kommenterade denna enorma smädelse mot två av Muslimernas riktigt stora Imâmer,

"Detta är de perversas och de vilseleddas uttal, må Allâh döda dem!" (ibid.)

Och än idag finns dessa åsikter. Man har sagt att dagens `ulamâ' som al-Albânî, Ibn Bâz och Ibn al-`Uthaymîn är "menstruationens `ulamâ'", "USA's `ulamâ'" och "fångar i sina bibliotek". Imâm as-Sâbûnî (rahimahullâh) sade,

"Jag ser att Ahl-ul-Bid'a - genom att kalla Ahl-us-Sunnah alla dessa namn - har tagit till sig den karaktär som icke-Muslimerna hade under Profetens (sallâ Allâhu `alayhi wa sallam) tid. De förolämpade honom med alla möjliga namn. Vissa sade "magiker". Vissa sade "trollkarl". Vissa sade "poet". Vissa sade "galen, uppfinnare, lögnare". Må Allâh fördöma dem! Profeten (sallâ Allâhu `alayhi wa sallam) var fri från alla dessa anklagelser. Sannerligen var han endast ett sändebud, Mustafâ (utvald) och Profet (sallâ Allâhu `alayhi wa sallam)."

"Ser du (O Muhammad) inte hur de tillskriver dig liknelser? Så de gick vilse och kan inte hitta (rätt) väg." (Sûrat-ul-Furqân: 9) (`Aqîdat-us-Salaf wa Ashâb-ul-Hadîth #155)

Det senaste decenniet har Ahl-ul-Bid`ah (framförallt de som har allvarliga problem med trosläran) kallat den som har rätt troslära för "Wahhâbî" efter Shaykh-ul-Islâm Ibn `Abdil-Wahhâb. Shaykh-ul-Islâm Muhammad bin `Abdil-Wahhâb (rahimahullâh) utrotade bokstavligen ut all den Shirk, Kufr och Bid`ah som fanns i dagens Saudiarabien vilka hade kommit med alla sorters sekter. Men trots engelsmännens och Sûfiyûn's hat, kamp och ansträngningar mot Tawhîd och Sunnah, hjälpte Allâh Ibn `Abdil-Wahhâb och hans elever att utplåna alla föroreningar som hade kommit in bland det Muslimska folket. Viktigt att veta är att det inte finns någon som kallar sig för "Wahhâbî". Imâm Ibn `Abdil-Wahhâb kallade sig inte för "Wahhâbî", inte heller hans elever och inte heller de från Ahl-us-Sunnah efter honom. Utan de som leker och förvränger Allâh's vackra Namn al-Wahhâb, har tillsammans med de engelska korsdyrkarna endast hjälpt varandra att träda ännu djupare in i vilseledning genom att bekämpa Allâh's Religion och dess verkliga anhängare.

Några andra ökennamn idag som Ahl-ul-Bid`ah har gett Ahl-us-Sunnah, är bl a "as-Salafiyyah al-Jadîdah" och "Saudi Salafî". Detta är dock endast de okunnigas yttranden; de som inte kan vedergälla Ahl-us-Sunnah med bevis, så de börjar baktala och smäda istället.

Användarvisningsbild
Inlägg: 674
Blev medlem: sön apr 02, 2006 20:42

Inläggav Abbe » tis nov 21, 2006 15:04


abd-Allah

Inläggav abd-Allah » ons nov 22, 2006 10:42

"
Du säger att de är okunniga och de säger att ni är okunniga. Kan inte ni sköta era sektdiskussioner någon annan stans? "

Jag säger/sade inte att alla där är okunniga. Och dessutom så var det inte jag som påbörjade sindbad snacket.



Och det andra som du talade emot om så var det just för namnet madkhaliyyah som de kallar salafis för.




"
Till skillnad från alla andra muslimer förstås, som praktiserar något helt annat än det som Profeten, sall Allahu alihi wa sallam, lärde ut, eller??"

Du instämmer nog mycket väl att det finns endast en grupp som är upprättad på haqq. Och resten är innovatörer. Detta innebär inte att dessa dalala grupper praktiserar ngt helt annat än profeten. Men de kan ha lagt till och tagit bort.




"
Med all respekt ditt inlägg är inte speciellt övertygande."

Inlägget var för förtydliga deras felaktiga tal. Inte för att bevisa att ju fler namn man har ju mer rättvägledd är man.








". Och om det är någon som talar illa om Imamerna så är det sånna som du. Ni läser en hadith och ser att en av imamerna inte har handlat efter den och då säger ni direkt att han inte kände till hadithen. Är inte det här att se ner på dem?? De flesta av er har ingen som helst kunskap och är ändå snabba i att döma. Ditt inlägg till imamen om skägget är ett typexempel på okunskap och taqlid."

Nej. Imamerna kan mycket väl ha läst hadithen i fråga men dock kan han ändå göra fel. Vem gör inte fel? Men vi tar inte efter det felaktiga.

"Man skall också veta, att om en lärd gör Idjtihâd och felar, anses det inte vara en metodik som alla människor skall följa. Han belönas för sitt fel och Allâh lägger inte på någon en tyngre börda än han kan bära. Dock är det varken korrekt eller sant att hans fel skall tagas till en metodik och ett sätt. Ett fel är ett fel."

Gällandes taqlid:


"De förbjudna sorterna av Taqlîd

Bismillâhi Rahmâni Rahîm

Imâm Ibn ul-Qayyim (rahimahullâh) sade om de sorter av Taqlîd som är harâm:

"Det består av tre sorter;

* Att man vänder sig totalt från det som Allâh har uppenbarat och istället nöjer sig med att göra Taqlîd på ens förfäder.

* Att man gör Taqlîd på någon när man inte vet att om man kan ta från den personen.

* Att man gör Taqlîd efter bevis har visats för en och det är tydligt att bevisen motsäger sig den personens åsikt som man gör Taqlîd på." (Ilâm-ul-Muwaqqi’în (2/188)).



Imâm Ahmad (rahimahullâh) sade,

"Så märkligt det är att ett folk som känner till en hadîth’s berättande och dess pålitlighet ändå följer Sufyân (ath-Thawrî), även om Allâh säger, "Låt dem akta sig, de som motsätter sig Sändebudet, så att inte fitnah eller ett smärtsamt straff inträffar dem." (Sûrat-un-Nûr :63)

Vet ni vad fitnah är? Det är shirk! Att avslå hans (salla Allâhu ’alayhi wa sallam) uttal kan orsaka att en missledning träder in i hjärtat och på så sätt bli förstörd." (Berättat av Ibn Battah al-Ibânat-ul-Kubrâ (no.97). Hänvisa också i al-Masâ’il (3/1355) av Abdullâh ibn Imâm Ahmad).



Shaykh AbdurRahmân bin Hasan (Muhammad bin AbdulWahhâb’s barnbarn) (rahimahullâh) sade,

"I Imâm Ahmad’s ord finns ett angivande att göra Taqlîd, innan bevis kommer fram, inte är klandervärt. Istället är den kritiserad som avslår klara bevis och håller vid det som hans shaykh säger." . (Fath-ul-Majeed (2/649)).

Subhânaka Allâhumma wa bi Hamdika, ashhadu an la ilâha illa Ant, astaghfirûka wa atûbu ilayk.

Wassalamu ’alaykum "

Användarvisningsbild
Inlägg: 674
Blev medlem: sön apr 02, 2006 20:42

Inläggav Abbe » ons nov 22, 2006 11:02


abd-Allah

Inläggav abd-Allah » ons nov 22, 2006 13:31

Bismillah ar-Rahman ar-Rahim

wa 'alaykom as-salam wa rahmetullah wa barkatuhu!

"Faktum kvarstår både ni (madkhalis) och de andra (jihadis, eller vad de nu kallas) påstår att ni följer al-salaf. Att du påstår att de inte är riktiga salafis förändrar ingenting.

Om ditt inlägg var för att förtydliga så har du inte lyckats. De flesta grupper har givits öknamn, så det betyder ingenting. "

För det första så är du inte så speciellt insatt i dessa saker. Då du är sufist och är mer insatt i saker som rör sufismen. Jag gav bevis på att "madkhaliyyah" inte finns och att det är hyckleri utav dessa att de inte kallar bla ibn taymiyyah, abdul wahhab, ahmed bin hanbal, al-albani, bin baz etc för madkhlaiyyah då de är upprättade på samma manhaj.






"Hur kan du avgöra om de har tolkat fel?? Du säger indirekt att du har mer kunskap, eller åtminstonde att du har mer kännedom om hur texterna ska tolkas!! Eller menar du att så fort Albani eller Bin Baz har sagt något som går emort någon av imamerna så måste det automatiskt vara rätt?? Eller menar du att du tittar på det imamerna sagt och jämför det med det Bin Baz sagt och att du därefter använder dina kunskaper i arabiska, hadith, fiqh, usul al-fiqh osv. och avgör vilken åsikt som är mest sann????"

Jag har aldrig sagt vare sig indirekt eller direkt att jag har mer kunskap än dessa. Om jag ska vara ärlig så anser jag att jag har minst kunskap av de salafiyyon som jag känner till. Och jag är inte en person som är så pass kunnig att ge ut fatawa etc. Men får jag bevis på en sak som fallet i att recitera eller inte recitera sura al-fatiah bakom imam i bön. al-Albani var på åsikten att man ska vara tyst bakom imamem dvs inte recitera sura al-fatiah. MEN en broder..tar det sen har bråttom

Användarvisningsbild
Inlägg: 674
Blev medlem: sön apr 02, 2006 20:42

Inläggav Abbe » ons nov 22, 2006 13:54


Användarvisningsbild
Inlägg: 901
Blev medlem: tis maj 30, 2006 17:25
Ort: Solna

Inläggav bouhamza » ons nov 22, 2006 16:42

"Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi

abd-Allah

Inläggav abd-Allah » tor nov 23, 2006 7:46


abd-Allah

Inläggav abd-Allah » tor nov 23, 2006 7:49


Användarvisningsbild
Inlägg: 674
Blev medlem: sön apr 02, 2006 20:42

Inläggav Abbe » tor nov 23, 2006 8:49


Användarvisningsbild
Inlägg: 92
Blev medlem: fre apr 07, 2006 21:54

Inläggav Ali » tor nov 23, 2006 19:15


Site Admin
Användarvisningsbild
Inlägg: 90
Blev medlem: ons mar 29, 2006 21:38

Inläggav Admin » ons nov 29, 2006 23:25


Återgå till Hur blir man en bättre muslim

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst