Muslimer har inget samvete

Här kan man diskutera om hur och vad du kan göra för att bli en bättre muslim

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 130
Blev medlem: sön aug 24, 2008 21:52
Ort: Skärholmen

Muslimer har inget samvete

Inläggav mostafa » sön jul 24, 2011 17:52

(sl)

Kära bröder och systrar, sätt inte teet i halsen med anledning av den provokativa ämnestexten.

Nu kommer jag till kärnan: jag har fått veta att en vanlig fördom om muslimer är att muslimer är regelstyrda och vi saknar en inre kompass/samvete om rätt och fel. Finns det en kärna av sanning i påståendet? Finns det något vi som grupp kan lära oss av ett sådant omdöme? Finns det något i vårt fokus och vad vi muslimer talar om som bidrar till en sådan bild? Skulle vara intressant att insha Allah få lite kloka synpunkter.
Guds vind blåser alltid, men jag måste hissa mitt segel

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Muslimer har inget samvete

Inläggav A.N » ons jul 27, 2011 14:01

(w)
Det är ju just samvetet som lett oss och dagligen leder oss fram till att vilja följa reglerna...
Men visst kan det finnas människor som använder religionens regler för att slippa ansvaret att ta ställning, en slags fanatism eller blint följande mot allt förnuft. Det är väl dessa avarter som syns och hörs i medier med jämna mellanrum och det är kanske så bilden av muslimer utan samvete målats?

Användarvisningsbild
Inlägg: 318
Blev medlem: mån apr 03, 2006 11:54
Ort: Norsborg

Re: Muslimer har inget samvete

Inläggav UmmAbdallah » tor jul 28, 2011 20:42

(sl)

Svårt att bemöta en fördom utan att själv bli generaliserande eller köpa "fördomen". En fördom som jag har är att uppfostran och utbildning i många muslimska länder, kanske särskilt i diktatur-regimer, mer går ut på att följa det som sägs av andra än att tänka själv. Har nog mer med samhällsklimatet än religion att göra i sådana fall.

Allahu alem :)
Guds Sändebud, må Guds frid och välsignelser vare med honom, sade: ”Paradiset är deras byte som samlas och minns Allah"

Återgå till Hur blir man en bättre muslim

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster