Snart är det den 15 shaban

Här kan man diskutera om hur och vad du kan göra för att bli en bättre muslim

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Snart är det den 15 shaban

Inläggav A.N » ons jul 13, 2011 22:55

NATTEN TILL DEN FEMTONDE SHA’BAN



Hadither

Mu’adh ibn Jabal, må Gud vara nöjd med honom, sade att Profeten, frid och välsignelser vare med honom, sade: ”Gud, den Upphöjde, ser [ut över Sin skapelse] natten till den femtonde Sha’ban, och förlåter hela skapelsen, utom den som sätter någon eller något vid Guds sida och den som hyser agg.” [1]

Denna hadith har bedömts vara helt tillförlitlig av Ibn Hibban, Ibn Hajar al-Haytami, Shu’ayb al-Arna’ut och al-Albani.



Det finns en nästan identisk hadith som lyder:

”Gud ser [ut över Sin skapelse] natten till den femtonde Sha’ban, och Han förlåter Sina tjänare, utom två kategorier: de som hyser agg och de som har mördat.” [2]

Denna hadtih anses vara ”sahih” av Ahmed Shakir, och ”hasan” av al-Bazzar och al-Albani .



Det finns även andra hadither som anses vara svaga i sig själva, men som tillsammans med andra liknande hadither når upp till en nivå som kallas ”hasan li ghayrihi”, vilket innebär att de är tillförlitliga.



Det finns ytterligare andra hadither med liknande innehåll som är väldigt svaga och sådana som är uppdiktade (mawdu’).



Om vi hypotetiskt utgår från att alla hadither som behandlar den femtonde Sha’ban är otillförlitliga anser den överväldigande majoriteten av de lärda att det trots detta är rekommenderat att leva upp till de föreskrifter som omnämns i sådana hadither, förutsatt att haditherna uppfyller vissa villkor. Imam al-Nawawi, må Gud visa honom barmhärtighet, skriver:



“Al-muhaddithun, al-fuqaha och andra lärda har sagt att det är tillåtet och rekommenderat att handla i enlighet med det som förmedlas i svaga hadither i frågor som rör [3] fada’il al-a’mal, [4] targhib och [5] tarhib, förutsatt att haditherna inte är hopdiktade (mawdu’).

När det gäller att fastställa regler (ahkam) – såsom regler om det tillåtna och det förbjudna, handel, giftermål och skilsmässa – är det bara tillåtet att använda hadither som är sahih eller hasan.” [al-Adhkar s. 8]



Imam al-Nawawi, må Gud visa honom barmhärtighet, nämnde endast ett villkor; att hadithen inte skulle vara hopdiktad (mawdu’), men andra lärda [6] har sagt att hadithen inte heller får vara mycket svag (dai’f jiddan) och att hadithens innehåll ska vara i överensstämmelse med en övergripande regel, att den t.ex. uppmanar till bön och du’a, men inte till något som förbjudits i Koranen eller i andra hadither. Den som handlar efter en svag hadith får heller inte vara övertygad om hadithens tillförlitlighet, utan bör snarare handla efter den för att vara på den säkra sidan, eftersom man inte kan utesluta möjligheten att Profeten, frid och välsignelser vare med honom, har uppmanat till det som nämns i hadithen.



Villkoren för att få handla i enlighet med en svag hadith när det gäller fada’il al-a’mal, targhib och tarhib är alltså följande:



1. att hadithen varken är hopdiktad (mawdu’) eller mycket svag (da’if jiddan)
2. att hadithens innehåll är i överensstämmelse med en övergripande regel
3. att man inte är övertygad om hadithens tillförlitlighet.





Yttranden av de lärda

Majoriteten av de rättslärda anser att det är rekommenderat att tillbringa natten till den femtonde Sha’ban i tillbedjan, eftersom Profeten, frid och välsignelser vare med honom, har sagt: ”När natten till den femtonde Sha’ban infaller ska ni tillbringa natten i bön, och fasta under dagen, eftersom Guds [barmhärtighet] kommer ned till den lägsta himlen i samband med solens nedgång. Gud säger: ’Finns det inte någon som ber om förlåtelse så att Jag kan förlåta honom? Finns det inte någon som ber om försörjning så att Jag kan försörja honom? Finns det inte någon som är sjuk så att Jag kan göra honom frisk? Finns det inte någon som, finns det inte någon som…’ ända tills gryningen infaller” och ”Gud ser [ut över Sin skapelse] natten till den femtonde Sha’ban, och Han förlåter alla, utom den som sätter någon eller något vid Guds sida och den som hyser agg” (al-Mawsu’a al-fiqh-hiyya [7])



Imam al-Shafi’i, må Gud vara nöjd med honom, har sagt: ”Det har kommit oss till del att åkallan (du’a’) besvaras under fem nätter [i synnerhet]: natten till fredag, ’id-nätterna (’id al-Adha och ’id al-fitr), den första natten av Rajab och natten till den femtonde Sha’ban.” [8]



Ibn Taymiyya, må Gud visa honom barmhärtighet, skriver (ungefärlig översättning): ”En del personer påstår att det inte finns någon skillnad mellan denna natt och årets andra nätter, men många av de lärda – eller majoriteten av dem och majoriteten av våra hanbalitiska följeslagare – anser att det är en speciell natt, och detta är även vad som antyds i Imam Ahmeds texter…” [9]



Khalid ibn Ma’dan, Makhul, Luqmân ibn ’Amir och andra tabi’in från Sham höll Sha’bans femtonde natt helig och de använde all sin kraft för att tillbe Allah under denna natt. De klädde sig i sina bästa kläder, parfymerade sig, använde ”kohl” och tillbringade natten bedjande i moskén. [Ibn Rajab al-Hanbali Lata'if al-ma'arif]



Observera

Många människor skiljer inte mellan salat ar-ragha’ib – en bön som inte är rekommenderad och till och med förbjuden enligt vissa lärda – och bönen under natten till den 15:e Sha’ban – som är en viktig natt. Salat ar-ragha’ib är en speciell bön som vissa lärda säger att man bör be den 15:e Sha’ban, men enligt många shafi’iter är det inte rekommenderat att be denna bön, eftersom de anser att den har sitt ursprung i uppdiktade hadither. Det är däremot rekommenderat att be mycket ’vanliga’ böner under denna natt.



Sammanfattning:

1. Många lärda anser att det finns helt tillförlitliga hadither om denna natts förträfflighet.

2. Även om haditherna skulle vara svaga skulle det ändå vara rekommenderat att tillbringa natten i tillbedjan, eftersom den överväldigande majoriteten av de lärda har sagt att det är rekommenderat att följa de föreskrifter som finns i svaga hadither när det gäller sådant som berör fada’il al-a’mal, targhib och tarhib.

3. Majoriteten av de rättslärda anser att det är rekommenderat att tillbringa denna natt i bön.

4. Man bör inte förväxla bönen under denna välsignade natt med den bön som kallas salat al-ragha’ib


Noter

[1] Al-Tabarani: Al-Mu'jam Al-Kabir 20/108-9, Ibn Hibban: Sahih Ibn Hibban 7/470, Al-Bayhaqi: Shu'bal Iman 2/288, Abulhasan Al-Qazwini: Al-Amali 4/2, Ibn 'Asakir: Al-Tarikh 15/302 & Ibn Abi 'Asim: Al-Sunnah 1/224)

[2] Musnad Ahmad 2/176 #6642

[3] Fada’il al-a’mal, är handlingar som inte berör trossatser eller regler (ahkam)
[4] Targib, innefattar sådant som väcker en längtan efter Allah och det Han utlovat

[5] Tarhib, är sådant som avskräcker människor från att göra det Allah varnat dem för

[6] Ibn Abdu Salam och Ibn Daqiq al-’Id t.ex.

[7] http://feqh.al-islam.com/Display.asp?Mo ... iacratic=0

[8] Al-Umm (1:231); al-Bayhaqi, Ma`rifat al-Sunan wal-Aathaar (5:118 §7028) al-Sunan al-Kubra (3:319)och i Ibn Rajabs, Lata'if al-Ma`arif, i kapitlet om Sha`ban.

[9] Ibn Taymiyyah: Iqtida Al Sirat Al-Mustaqim p.302

Återgå till Hur blir man en bättre muslim

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster