Är intresserad av Islam. Hur bli muslim? Arabiska?

Här kan man diskutera om hur och vad du kan göra för att bli en bättre muslim

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Waheed

Är intresserad av Islam. Hur bli muslim? Arabiska?

Inläggav Waheed » ons dec 22, 2010 19:50

Salaam aleykum!
Jag har nyligen börjat intresera mig för Islam och har läst så mycket jag kunant på olika svenska hemsidor och läser även en översättning av koranen på svenska(mohammed knut bernström). Jag är halv arab och uppväxt i Sverige med min svenska familj- därför talar jag inte arabiska.

Där jag bor finns ingen moské, men ibland är jag i en stad där det finns moské så jag har tänkt besöka den så fort jag kan.

Jag undrar hur jag ska kunna utföra bönen korrekt, då jag endast talar några få ord arabiska? Jag har funnit föklaringar och tillvägagångsätt men jag tycker ändå att det är krångligt, är det viktigt att jag lär mig detta direkt eller lär jag mig med tiden?

Jag vill gärna komma längre in i religionen och funderar på att lära mig arabiska snart.


Tack för svar! :D

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Är intresserad av Islam. Hur bli muslim? Arabiska?

Inläggav A.N » tor dec 23, 2010 11:30

Wa aleykum salaam!
Det är viktigt att du försöker lära dig bönen och kommer in i rutinen att stå inför Allah regelbundet varje dag. Gör så gott du kan helt enkelt. När man väl lärt sig är det inte så svårt även om man inte har arabiska som modersmål.

Waheed

Re: Är intresserad av Islam. Hur bli muslim? Arabiska?

Inläggav Waheed » tor dec 23, 2010 12:18

Ja, men ska jag försöka skriva ner de olika delarna i bönen helt enkelt och sedan försöka memorera det, kanske är lättast så?

Jag vet dessutom inte åt vilket håll Mekka är, måste jag införskaffa mig en kompass?

Det känns som att det är väldigt tungt att ta sig in i religionen (inget illa menat) eftersom jag ej talar arabiska. :(

Användarvisningsbild
Inlägg: 1
Blev medlem: ons dec 22, 2010 13:35

Re: Är intresserad av Islam. Hur bli muslim? Arabiska?

Inläggav Sheik92 » tor dec 23, 2010 14:10

Salam alaykum,

Har du några muslimer i din omgivning som du skulle kunna få hjälp utav? Annars tror jag att det skulle bli bra för dig om du går till mosken, du hade tänkt att besöka, så snabbt som möjligt. =) Så att du kan få svar och hjälp om diverse saker som, hur man utför bönen, vilket håll Mekka ligger.

Att inte ha arabiska som modersmål är inget stort hinder, det finns många muslimer som inte talar arabiska som har lärt sig utför bönen, snabbt och enkelt, detta genom att bara lyssna och försöka memorera. Och nuförtiden kan man lyssna på olika koranverser på Internet. Du kan ju ladda ned dem, och sätta in på din mobil eller mp3 för att sedan lyssna under dagen.

När småbarn är nya med att lära sig bönen så kanske man inte sätter "den på plats" första gången, utan man lär sig och utvecklar sig under en viss tid tills man utför den perfekt. Och Allas swt ser dem hela tiden och ser hur dem försöker kämpa för Allahs swt skull. Sätt dig själv i den positionen, du är ny, du försöker lära dig, och Allah swt ser det. Det kommer inte på en gång, men efter en tids lärande och praktiserande så kommer det.. InshAllah.

Wa salam.

Waheed

Re: Är intresserad av Islam. Hur bli muslim? Arabiska?

Inläggav Waheed » tor dec 23, 2010 16:57

Nej jag ha för tillfället inga muslim i min omgivning tyvärr. Inshallah så kommer jag lyckas memorera bönen inom kort, jags ka även se till att kunna besöka en moské så fort som möjligt.
tack för alla svar :)

Inlägg: 75
Blev medlem: sön jan 25, 2009 23:16

Re: Är intresserad av Islam. Hur bli muslim? Arabiska?

Inläggav SixThreeFive » tor dec 23, 2010 22:53

Salaam aleykum, och välkommen!

Inshallah, så kommer Han leda dig rätt. Bönen tyckte jag var jättekrånglig i början! Al-Fatiha sitter nog inte riktigt ordentligt än, men jag använder fusklapp där jag skrivit ner Al-Fatiha på arabiska, med latinska (svenska) bokstäver. Utöver det reciterar jag oftast Surah 112, Al-Ihklas, den är fyra rader och enkel att börja med. Använder ofta YouTube för att kunna höra uttalet ordentligt.

För att ta reda på vilket håll Qibla är, så använder jag http://www.qiblalocator.com/ Drar och zoomar så strecket är precis ovanför vårt hus. Hos oss är Quibla snett ut igenom mitt sovrumsfönster, något jag gillar, speciellt eftersom jag har morgonsol. Jag kan be fajr och sedan se solen vandra in på vår gård.

Waheed

Re: Är intresserad av Islam. Hur bli muslim? Arabiska?

Inläggav Waheed » fre dec 24, 2010 9:12

Tack, jag ska försöka mitt bästa Inshallah så kommer det att gå bra.

Waheed

Re: Är intresserad av Islam. Hur bli muslim? Arabiska?

Inläggav Waheed » lör dec 25, 2010 19:09

Salam aleykum! Nu har jag beställt en bönematta och en bönekompass från en internetshop. På måndag ska jag åka och besöka moskén i den stad där jag är för tillfället. Insallah så hjälper Allah mig att lära mig be till honom korrekt snart :D

Återgå till Hur blir man en bättre muslim

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst