Livsplan

Här kan man diskutera om hur och vad du kan göra för att bli en bättre muslim

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 1697
Blev medlem: ons apr 19, 2006 14:18

Livsplan

Inläggav N_N83 » tis dec 07, 2010 22:20

(sl)

Kära bröder och systrar.

Jag vill dela med en metod som har funkat bra för mig vad gäller min väg i livet. Den är inte ifrån någon bok eller någon lärd så det jag vill med detta inlägg är egentligen bara att få någon att motiveras till egna tankar eller eget sökande.

Jag kallar min metod för "Livsplan". Som troende muslimer så vet vi att den Ende riktige planeraren är Gud. Han gav oss livet och Han har även skapat ett syfte för den. Han styr vårt öde och ingen makt finns utom genom Honom den upphöjde. Det utesluter dock inte att vi kan ha egna avsikter med våra liv och kontroll över våra val och handlingar. Vi kan styra vilken väg vi vill gå i livet. Vi planerar saker och ting dagligen,vissa saker planerar vi årtal i förväg. Men att få det att ske handlar enbart om Guds vilja. Så länge vi har den saken klart för oss så kan jag nu fortsätta med min "livsplan".

För ett bra antal år sedan då jag var runt 21 år så var jag med om en händelse som i sig inte var ovanlig,traumatisk eller överdrivet dramatisk men som fick en otroligt stor inverkan på mig. Det ledde mig till mycket reflekterande om saker och ting. Jag insåg mycket om min Skapare och det blev början på en djupare andlig relation till Gud. Den relationen växte sig med tiden till en sådan stark kärlek att det till slut blev genom den jag såg på världen,andra människor,mig själv och allt runtomkring mig. I allt såg jag Allah subhanahu wa taala. Allt kunde kopplas till Honom. Jag började inse vilka gåvor Han skänkte mig. Jag började lära känna Hans egenskaper. Jag började se in i mitt eget inre och lära känna mig själv.

Med så många tankar, analyserande och reflekterande så kom jag fram till vad jag ville med mig själv och mitt liv. Jag hade nu ett klart mål framför mig och det var inget och ingen annan än Allah. Så en höstdag packade jag ner ett block och en penna,åkte till närmaste sjöområde,satte mig ner på en bänk och började lista upp alla dessa tankar jag samlat på mig under så lång tid. Jag skrev och skrev i timmar och resultatet blev ett antal frågor jag ställde till mig själv och som jag sedan svarade på. Dessa frågor och svar har sedan dess under alla dessa år följt mig som en röd tråd i livet och hjälpt mig behålla mitt fokus. Såhär såg min "livsplan" till slut ut:

1. Vad för slags människa vill du vara?
2. Vad har du för mål i livet?
3. Vad är viktigt för dig?


Svar på fråga 1: Här listade jag ner alla de egenskaper som jag ville uppnå. Dessa egenskaper var sådana som jag visste skulle leda mig närmare Gud. Vi vet att t.ex. tålamod, ödmjukhet, tacksamhet osv är älskvärda egenskaper hos Gud. Sådana och andra egenskaper som jag önskade att jag hade listade jag upp i flera punkter.

Svar på fråga 2: Jag visste redan vad mitt slutliga mål var: Gud. Så här listade jag alla de delmål som jag trodde kunde leda mig till Honom. Jag visste att tex pilgrimsfärden var obligatorisk, att en Examen i något gott för mänskligheten dels kunde räknas som en regelbunden ibaada och dels ge mig en inkomst att hjälpa behövande med osv. Jag listade mål som i det yttre kan verka ytligt eller materiellt...ta körkortet,resa jorden runt osv men som för mig hade en helt motsatt och betydligt djupare mening.

Svar på fråga 3: I och med att jag lärde känna mig själv så visste jag vad det var som kunde få mig motiverad till att uppnå alla dessa delmål. Jag visste vad jag behövde i mitt liv för att få ut det bästa av det. Vare sig det var familj och vänner, självförtroende, kunskap eller naturen så var alla dessa viktiga faktorer och hjälpmedel för att kunna uppnå mitt slutliga mål.

Sedan gick jag vidare med att försöka konkretisera alla dessa önskningar för att försöka förverkliga min starka vilja till ett mer målmedvetet liv. Jag ställde frågorna:

4. Prioritera! Vad kommer först?
5. Hur kommer jag dit?
6. Gör en livsplan!


Svar på fråga 4: Här gjorde jag mina prioriteringar. Jag värderade alla punkter jag hade listat och bedömde hur viktiga vissa var i förhållande till andra. Jag listade mina prioriteringar i tur och ordning efter hur viktigt och brådskande jag ansåg att de var. Vad kunde vänta? Vad BÖR vänta? Vad skulle väga tyngre än vad inför Gud om jag skulle dö imorgon? osv.

Svar på fråga 5: Det här var den svåraste frågan att besvara. Jag visste vad jag ville uppnå men hur i all världen skulle jag komma dit? Av den lilla kunskap jag hade att använda mig av så gick jag igenom punkt för punkt och skrev hur jag rent konkret skulle kunna få det att gå ihop.

Sista svaret var nu att föreställa mig en tidsaxel där jag prickade in alla dessa livsuppgifter jag hade att göra. En ungefärlig tidsperiod då vissa delmål skulle vara uppnådda och hur jag skulle uppnå dem. Jag gjorde en veckoplan, terminsplan och årsplan som till sist formade min livsplan. Detta var vad jag ville ha ut av livet. Mitt liv. Och sedan dess har jag för varje dag kämpat med att hålla den levande och sett hur den har format min väg, mina handlingar och mina val. Den har hjälpt mig genom motgångar, den har sparat mig tid genom att utesluta onödiga och meningslösa aktiviteter, och den har även räddat mig från dåligt umgänge och påverkan. Min livsplan håller mig med andra ord på en rak väg, en väg som jag har valt att gå.

Det jag gör efter att en lång period har passerat,är att gå tillbaka till min livsplan och bocka av de mål jag redan uppnått på vägen. På några få år har jag bockat av en hel del punkter alhamdulillah och det bekräftar för mig att jag lever ett meningsfullt liv där dagarna och de andetag Gud ger mig inte går till spillo. Nu uppmanar jag därför även er mina bröder och systrar att ta er tid att forma er livsplan. På det sätt som passar er. Ställ er själva frågor som kan leda er till ett bättre liv! Lägg krut på två saker,att först och främst lära känna er Herre och därigenom lära känna er själva. Lär känna de brister ni har som står i vägen för närmandet till Gud. Lär känna era svagheter för att kunna jobba på dem så ni kan undanröja de hinder som de utgör. Lär känna de enorma styrkor som Gud har gett er och använd dem! Alla har något gott och unikt i sig, alla har något vackert i sig, och alla har något som de kan lära ut subhanAllah. Ta vara på det!

Och jag önskar er alla det bästa från Gud amin.

Wa salamu aleykum wr wb
/N
"When the student is ready,the teacher appears"

Användarvisningsbild
Inlägg: 37
Blev medlem: mån nov 06, 2006 13:50

Re: Livsplan

Inläggav Iris » mån aug 01, 2011 17:43

SubhanaAllah!

Tack för att du delade med dig av din metod och livsplanen, det är verkligen inspirerande!

MVH // Iris

Återgå till Hur blir man en bättre muslim

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster