En fin reflektion om muslimska kvinnor och hijab

Här kan man diskutera om hur och vad du kan göra för att bli en bättre muslim

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 11
Blev medlem: tor nov 25, 2010 13:07

En fin reflektion om muslimska kvinnor och hijab

Inläggav JA21 » ons dec 01, 2010 0:18

Verkligen värd att läsa, det är en insperation för mig!!

http://www.minhijab.nu/index.php?option ... 4:artiklar

En bit av texten:

"De flesta tror att dem muslimska kvinnorna lever förtryckta i en mansdominerad värld. Men frågan är om det inte är vi som gör det. Är det att leva med krav från männen att leva med slöja när kvinnorna får slåss mot männen i Frankrike för att få behålla sin slöja? Är det att leva på sina egna villkor att vilja se ut som omslagstjejerna på tidningar som styrs av män, att vilja vara anorektiskt smal och ha silikoninlägg i brösten för att männen ska lägga märke till en? Att använda kosmetika produkter som vi lägger ner miljarder på bara för att vi ska se vackra ut? När de muslimska kvinnorna väljer att använda slöja för att männen ska se dom som dem är, inte för hur dem och deras kroppar ser ut. De vill inte ses som sexikoner, de vill inte dömmas för sin skönhet, de vill dömmas för sin hjärna och sin själ. Men hur lätt är det egentligen att bära slöja i ett land där Islam inte är grundreligionen? Och hur lätt är det för dom efter Nine eleven attentatet i USA? Hur lätt kan det vara att leva med slöja när det finns folk som associerar muslimer mer terrorister? Det kan inte vara lätt. Dem får stå ut med blickarna, skratten, själsorden, hoten och allt annat som folk utsätter dem för. Har det nångång slagit folk att dem kanske flydde från landet just på grund av terrorister, jag tror inte så många tänker på det. Att muslimerna kommer till ett nytt land för att finna trygget. De kommer inte för så kallade Nationalister ska komma och hota och säga att lämna landet för att de vill ha ett rent land. Det som dessa kvinnor står ut med varje dag, det krävs enormt mycket styrka och självkänsla för det. Att kunna gå med rak rygg och jämt få blickar, jag beundrar dem extremt mycket för det. Och det borde fler göra i stället för att trycka ner dem."

Återgå till Hur blir man en bättre muslim

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster