Dagens koran korrupt?

Här kan man diskutera om hur och vad du kan göra för att bli en bättre muslim

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 11
Blev medlem: tor nov 25, 2010 13:07

Dagens koran korrupt?

Inläggav JA21 » mån nov 29, 2010 12:10

Assalamu alaykum!!

http://www.answering-islam.org/svenska/ ... rrupt.html

Fick upp den här länken igår samtidigt som jag sökte efter koranens budskap på svenska , vilket jag brukar läsa på internet eftersom jag just nu inte har möjlighet att köpa den i bok format.
Jag som bara kan svenska blev helt förtvivlad, tänk om den versionen jag läser är korrupt!!!

Det finns ingen här av er som kan koranen utantill så som den är oförändrad och också kan svenska som skulle kunna läsa koranens budskap på svenska så att inte vi blir vilseledda, jag vet inte hur mycket som inte stämmer med vill ju komma så nära sanningen som det går på svenska.

Enligt den där sidan står det något att vissa verser utelämnats och jag har inte läst klart hela Koranen. Det stod att detta med "stening" inte fanns med för exempel otrohet. Å andra sidan kan det i dagens samhälle kan det vara väldigt svårt att utföra detta straff så vår herre har säkert överseende om ett straff som passar dagens tid här på jorden och sedan får han möta sitt straff när han möter Allah (swt) . Men man vill ju ändå ha med alla korrekta verser när man läser!! Det är bara åsikter från mig om någon har mer fakta dela gärna med er...

Det är så mycket nytt nu så jag behöver verkligen hjälp!

Ma´Salame Johanna

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Dagens koran korrupt?

Inläggav A.N » mån nov 29, 2010 13:12

Wa aleykum salaam!

Jag har läst Koranens budskap flera gånger, jag har också alhamdulillah träffat översättaren (må Allah göra hans grav full av ljus och barakah!) och hört honom prata om hur han resonerat när han översatt. Han har inte översatt fel, men varje översättning är en tolkning eftersom man måste välja hur man ska tolka en mening för att kunna översätta den. Han har valt att översätta verserna på det sätt som han förstått dem, saken är att man så fort man läser en översättning går miste om alla andra sätt man kan förstå texten på. Det bästa är att lära sig arabiska, men det krävs många års studier innan man kan ha en åsikt om vilka översättningar som är bra eller inte... tills vidare skulle jag rekommendera dig att läsa Koranens budskap och andra översättningar också, det finns flera på engelska eller Zetterstens översättning som språkligt ligger nära grundtexten men där betydelsen ibland inte kommer fram eftersom uttryck som fanns vid tiden för uppenbarelsen inte alltid blir meningsfulla för oss utan förklaring.

Ju fler översättningar man läser desto närmare kommer man förståelse av texten inshAllah!

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Dagens koran korrupt?

Inläggav b » mån nov 29, 2010 14:21

Assalamu aleikum

kära syster, den Koran som nått oss är komplett, det kan du lugnt lita på :-)

Allah säger i Koranen:
'None of Our revelations do We abrogate or cause it to be forgotten, but We substitute something better or similar: knowest thou that God has power over all things?' (2: 106).

Polemik i allmänhet - och den anti-islamiska kristna polemikren i synnerhet - är till största delen osaklig, full av felaktigheter och ensidigt inrilktad på att hävda den egna ståndpunkten - inte att utröna sanningen. Om man ägnar tid och energi på att läsa sådant material kommer man att tappa fokus och det kommer inte att hjälpa en vidare.

Kort om "versen om stening":

Det är riktigt att den uppenbarades, och den undantogs frän Koranan på Profeten Muhammads (s) tid (själva domen är inte undatagen, utan gäller i Shari'a, baserat på sunnan). Detta vär känt av Sahaba (Profetens (s) följeslagare), som därför avstod från att recitera dem. Det finns tydliga hadither som visar detta. Frågan utgör inte något problem, den är välkänd och har förklarats av muslimska lärda för länge sedan.

Här är en kort artikel:.
http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 856&CATE=1
Och en längre framställning:
http://www.call-to-monotheism.com/the_q ... on_stoning
En systematisk artikel om undantagna ayat (Naskh):
http://www.sunnipath.com/library/books/B0040P0021.aspx

Behöver du hjälp med att orientera dig på internet?
Diskutera det gärna med muslimer som har koll på "utbudet", det kommer att underlätta för dig. Tala om vilka ämnen du vill undersöka, så ska vi insha ALlah hjälpa dig att hitta de bästa siterna!

PS:
En utmärkt Koran-resurs är http://tanzil.info
Där finns översättningar på alla upptänkliga språk (på svenska Bernströms), man kan lyssna på olika recitationer, söka i texten, kopiera ayat etc etc.

Inlägg: 11
Blev medlem: tor nov 25, 2010 13:07

Re: Dagens koran korrupt?

Inläggav JA21 » mån nov 29, 2010 15:19

Tusen tack för alla svar och tips. Må Allah (swt) välsigna er för erat stora engagemang att vägleda människor genom Koranen och Islam. Ska göra duaa för er och inshalla att ni får fortsätta inspirera människor med rätt vägledning och kunskap!!

Ma´Salame
Johanna

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Dagens koran korrupt?

Inläggav b » mån nov 29, 2010 15:20

Tack för din du'a - det är precis de vi behöver.

Återgå till Hur blir man en bättre muslim

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst