[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 379: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Svenskmuslim.nur.nu - Visa tråd - Jag vill börja be nu, hjälp!!

Jag vill börja be nu, hjälp!!

Här kan man diskutera om hur och vad du kan göra för att bli en bättre muslim

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 11
Blev medlem: tor nov 25, 2010 13:07

Jag vill börja be nu, hjälp!!

Inläggav JA21 » fre nov 26, 2010 22:21

Assalamu Alaykum

Jag har dom senaste dagarna slukat all information det finns om koranen och islam. Profetens (pbuh) budskap och allt från forum till att anmäla mig på en distanskurs inom islam. Men jag vill kunna be och göra det från mitt hjärta, hur vacker än arabiska är så är det inte mitt modersmål och innan jag lär mig att uttala orden, kunna översättningen utantill och känna att det kommer från mitt hjärta så kommer det ta tid. Det är inte det att jag tycker det är jobbigt, inte alls jag vill ju kunna visa min dyrka och kärlek nu till Allah (swt). Kan man be på svenska till att börja med? Vissa fraser kan jag utantill på arabiska men att recitera Koranen på arabiska kan jag tyvärr inte göra och känna i mitt hjärta vad jag säger ännu. Inshaallah så lär jag mig arabiska fort men vad gör jag nu? Jag vet att duaa kan göras på modersmålet, men vad säger islam om att man ber på svenska i början tills man lärt sig arabiskan? Måste jag vänta?
Om jag lyssnar till mitt hjärta så säger det mig att svenska är bättre än inget alls eftersom Allah (swt) gav mig det som modersmål och vet redan hur mycket jag vill lära och uttrycka mig rätt. Men mitt huvud gör mig ändå osäker så snälla någon som kan ge mig råd så är jag er evigt tacksam.

Ma´Salame
Johanna

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Jag vill börja be nu, hjälp!!

Inläggav A.N » lör nov 27, 2010 9:08

Wa aleykum salaam!
Välkommen till forumet och tack för att du inspirerar med din iver att närma dig Allah! En ofullständig bön är bättre än ingen alls, om du har någon som du kan be tillsammans med som har lärt sig bönen kan det vara ett bra alternativ. I början innan du har lärt dig de arabiska orden kan du vara helt tyst medan den andre läser och läsa med där du kan. Om du inte har någon att be med försöker du så gott du kan. Det är inte mycket man behöver lära sig för att kunna be en korrekt bön, en sura med 7 verser är egentligen det enda ur Koranen som man MÅSTE ha med, resten är rekommenderat och kommer i den takt du orkar med. Koncentrera dig på att lära dig den första suran och det man säger när man sitter ner. Jag antar att du redan säger Allah hu akbar när du börjar och as salaamu aleykum när du slutar.

Jag skulle inte börja be på svenska för att inte skapa en vana som sedan måste brytas, men om du vill göra det; uttala inte orden utan be tyst inom dig själv. Det viktigaste nu är i alla fall att komma in i vanan att stå inför Allah regelbundet varje dag. Med din kropp och med ditt hjärta.

Lycka till och kom ihåg oss i din bön! Må Allah ge dig allt gott som kommer med vanan att be regelbundet!

Inlägg: 11
Blev medlem: tor nov 25, 2010 13:07

Re: Jag vill börja be nu, hjälp!!

Inläggav JA21 » lör nov 27, 2010 12:55

Tack så mycket för ditt välkomnande och hjärtliga och uppriktiga svar. Jag vill passa på att berätta min väg hit...

Allt är så nytt för mig, min resa började i april när jag besökte Irak för första gången i mitt liv. Jag är är halv svensk halv iranier med separerade föräldrar och ingen av dom tror på Gud. Har tagit mig fram i livet på den svåra vägen vad gäller det mesta, i alla fall så hamnade jag tillslut i Irak genom nära som har släktingar där. Jag har alltid trott på en högre makt, som säkert dom flesta säger, har alltid känt att det här på jorden det kan bara inte vara allt. Hur kan allt verka så logiskt genom vetenskapen att det bara blir ologiskt i verkligheten? Mina frågor har alltid varit många.

Där i Irak, bland fattigdom, bomber, skjutningar, knappt någon el och en värme som inte kunde beskrivas under juli-augusti fann jag Allah(swt) eller fann han mig? Jag står och ser på hur 2 fattiga smutsiga flickor kommer och ber om mat hos oss för att sedan äta den på vägkanten med sin mor. Den ena flickan tackade mig så mycket och sa att jag var så snäll och vacker och önskade mig många barn.Jag bara grät och grät, inte för att fattigdom var något nytt för mig, inte för att jag tidigare aldrig hjälpt någon utan för att jag önskade jag kunde ta med dom hem till trygga Sverige.Under Ramadan beslöt jag mig för att fasta för första gången i mitt liv, det var en prövning utan dess like i en värme på 50grader och knappt någon el. Jag klarade det halvvägs tills vi besökte landet,där vi totalt hade el 1,5 tim / dygn och lite mat att äta och samtidigt blev jag biten av något som kan liknas med knott, jag svär hade 300bett och det var som om jag skulle klia ihjäl mig, jag kunde inte ens gå!! Då bröt jag fastan med allergitabletter och vatten, betten läkte inte ens ut efter 14 dagar, så jag gav allmosan för resterade dagar och hoppades Allah(swt) skulle förlåta mig för jag avbrutit fastan. Jag antar att "knotten" blev helt galna av förtjusning när det kom "svensk buffé" till Irak så jag fick väl bjuda på den då! :)

Har aldrig träffat ett vänligare folk i hela mitt liv, i varje hem jag besökte blev jag kallad dotter eller syster. Alla stod med öppna famnar och tog emot mig som om vi alltid varit familj. Har aldrig känt mig så hemma som i Irak och samtidigt aldrig så rädd. Tankarna blev många och jag vill inte ta upp det jag gjorde för andra med skryt för handlingarna var helt osjälviska och direkt från hjärtat, endast Allah(swt) vet vad jag gav tillbaka till folket i Irak. Men något mer fick jag med mig att jag vill hjälpa mer, jag måste börja nu...

Tyvärr finns det alltid människor bland dom goda människorna som vill en något illa, hade hört om "onda ögat" förut men visste inte om det var sant. Det går att tolkas på sitt sätt men sjuk blev jag i alla fall , smärtor utan dess like så min älskade familj beslöt sig för att ta med mig till Kazim (ursäkta om jag uttalade det fel) det var i alla fall en helt otroligt vacker moské och tro det eller ej men så fort jag var innanför dörrarna där så släppte smärtan, jag kan inte ens förklara det själv. Jag ville genom bön tacka vår herre men jag kunde ju ingenting, men jag såg stora tavlor som folk läste och bad vid innan de besökte imamerna som låg begravda där, ursäkta min okunskap om namn men som sagt dom talade inte svenska och jag förstod lite arabiska bara så det var svårt att ställa frågor, några kunde liiiite engelska i alla fall. Jag gick i alla fall fram till en av tavlorna och såg på det vackra arabiska bokstäverna och sa från mitt hjärta till Allah(swt) förlåt för min okunskap, jag vill kunna visa min uppskattning och kärlek till dig så läs från mina ögon det jag ser framför dig, jag menar varje ord även om jag inte förstår. Jag fylldes med en sådan ro i hela min kropp att jag började läsa Koranen på svenska när jag kom hem.

Jag har fortfarande massa frågor så inshallah har ni tålamodet att ge mig svaren när dom kommer. Har anmält mig på en islamiskt distanskurs så jag har en massa spännandes föreläsningar framför mig, tips till alla ny konverterade muslimer.

Må Allah ge frid över Irak, min första duaa var för just alla de människor i Irak, jag kunde riktigt känna blodsmaken i munnen där jag gick på gatorna där stora och små blivit brutalt slaktade. Oavsett religion och tro, barn är det mest änglalika jag sett på denna jord och jag kan inte förmå mig att tro att man gör något gott i att döda ett barn i Allahs(swt) namn, må dom få sitt straff i detta liv och i nästa!

Ma´Salame
Johanna

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Jag vill börja be nu, hjälp!!

Inläggav A.N » lör nov 27, 2010 14:18

MashAllah vilka starka upplevelser! Tack för att du delar med dig av dem! Vi alla vet att det är krig i Irak men att ha sett det med egna ögon är en annan sak, tack för påminnelsen!

Inlägg: 11
Blev medlem: tor nov 25, 2010 13:07

Re: Jag vill börja be nu, hjälp!!

Inläggav JA21 » ons dec 01, 2010 0:15

Assalamu alaikum!!

Ville bara tillägga att jag hittade en jätte bra sida för ny konvertiter och hur man enkelt kan börja be med översättning och rörelser. Den är helt fantastiskt. Har kunnat utföra salah nu inte helt felfritt men jag antar att när jag gjort mina 1825 böner om 1år ska jag klara det fläckfritt inshallah!! :)

Här är länken : http://www.konvertitguiden.com/bonen/pr ... flash.html

vill man även se hur man gör wodo tvagningen finns en länk för det också, busenkelt! :D
http://www.youtube.com/watch?v=yX0DIaPPqiY

Jag var så nervös innan för att göra fel och inte översätta rätt eller kunna känna det jag sa i mitt hjärta, så jag ger mycket tid åt min niyyah och känner riktigt in det i mitt hjärta och sedan blir det lite fumligt att göra salah samtidigt som man måste bläddra sig fram genom pogrammet på datan och även förfriska minnet ibland genom översättningen och då kan det kännas att man blir i obalans med sin niyyah, men om man sedan efter avslutad salah avslutar med en dua´a återfår man känslan i hjärtat igen och blir helt rofylld!! :D Så ingen behöver oroa sig, det är bättre att börja be idag än att vänta.

Ma´Salame
Johanna

Användarvisningsbild
Inlägg: 46
Blev medlem: tor okt 14, 2010 20:10

Re: Jag vill börja be nu, hjälp!!

Inläggav SysterAdilah » ons dec 01, 2010 10:48

(sl)

Några länkar till tvagningen och bönen enligt den malikitiska skolan:

http://www.lamppostproductions.com/file ... manual.pdf

http://www.veoh.com/collection/sunna/wa ... 49BJ5X6aq9





Vet inte hur tillförlitlig "konvertitguiden" är,den har lyckats förvirra mig tidigare....Där finns iallafall ingen information om de fyra rättsskolorna och hur bönen skiljer sig emellan dessa.Må Allah vägleda oss!

Ma'Salama!

Inlägg: 11
Blev medlem: tor nov 25, 2010 13:07

Re: Jag vill börja be nu, hjälp!!

Inläggav JA21 » ons dec 01, 2010 12:57

Tack så mycket! Fast nu blev jag ju faktiskt också lite förvirrad. Det skulle underlätta om någon kunde berätta hur man ber under varje bön så gott som det går att förklara utan rörelserna tex.

Fajr och vad som ska ingå i 2 rakat, för nu har jag följt konvertitguiden bara och trodde förstås att det var en giltig bön.

Dhuhr, Asr , Isha vad ska ingå i 4 rakat, och tex hur många gånger ska man recitera Al-Fathia

Samma med Maghrib vad som ingår i 3.

Om någon har lust att kolla länken jag skickade i föregående mail skulle det underlätta massor för mig, vill ju göra det här så rätt som möjligt!!

Nu måste jag skynda mig, dags för Asr!!

Ma´Salame
Johanna

Återgå till Hur blir man en bättre muslim

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster