Islam för sjuka och handikappade

Här kan man diskutera om hur och vad du kan göra för att bli en bättre muslim

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 1
Blev medlem: tis nov 17, 2009 0:56

Islam för sjuka och handikappade

Inläggav manour » tis nov 17, 2009 19:59

Asalam wa aleikum systrar och bröder. Detta är mitt första inlägg. Må Allah hjälpa mig att uttrycka mig rätt. Jag skulle lagt min fråga till Imamen, men jag förstod att han är upptagen?

Jag har läst att förståndshandikappade inte har samma krav som friska människor inom Islam. Detta pga deras begränsningar både kanske psykiskt och fysiskt. Tyvärr har jag inga bevis för detta just nu men ni kanske känner till det ändå? Kanske är olika beroende på madhab. Jag vet inte.

Hur som helst, Jag undrar hur det är med människor som inte kanske kan räknas in i den grupp men ändå har koncentrationssvårigheter, smärta eller liknande saker som försvårar en eller flera saker i Islam. Om man ex. har en förvärvad hjärnskada, asbergers, adhd, eller vad det nu kan röra sig om.
Jag vet att för de som inte kan stå får sitta under hela bön, de som inte kan sitta kan få ligga osv. Att man gör det utifrån sin förmåga.

Om en person har otroligt lite ork och blir fullständigt slut efter en bön utan sunnahtilläggen, går man då miste om dessa hasanaat?
En sak är att strunta i det av lathet, men om man inte orkar?

Om man ber en bön men sedan råkar göra en sak som bryter bönen av misstag, och sedan inte orkar att be igen både psykiskt och fysiskt, går man miste om denna bön då precis som en person som inte vill be om den?


Alltså, är kraven och förväntningarna samma för personer med funktionshinder och liknande som fullt friska eller har de en mer "anpassad form?" precis som jag läst att förståndshandikappade har. (Även om denna anpassade form inte yttrar sig på samma sätt)

Anledningen till att jag frågar en sån här sak beror dels på att jag vill lära mig, men även för att jag själv har ett hinder som leder till att jag väldigt ofta känna ånger, skam och liknande för att jag inte klarat av allt som jag borde ha gjort.

Med vänliga hälsningar, Manour.

Återgå till Hur blir man en bättre muslim

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster