Innan du somnar

Här kan man diskutera om hur och vad du kan göra för att bli en bättre muslim

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 1697
Blev medlem: ons apr 19, 2006 14:18

Innan du somnar

Inläggav N_N83 » fre sep 25, 2009 16:27

Assalamu aleykum.

Jag läste broder xkurdis inlägg om en händelse som kunde ha slutat illa men som alhamdulillah inte gjorde det,och av den anledningen vill jag skriva några uppmanande rader som jag tycker är av stor vikt.Jag har skrivit ett liknande inlägg förr men tog bort den.

Innan jag somnar om nätterna så har jag skapat en bra och nyttig rutin som jag vill dela med.

Efter jag sagt shahadan,läst duaa (Bi'ismika Allahuma amoto wa ahya") och Koranverser (surat Al-Ikhlas,Al-Falaq och An-Nas)så gör jag en personlig reflektion och bön som det absolut sista jag gör innan jag somnar.Det är av den anledningen jag nästan uteslutande alltid placerar min säng vid ett fönster,så det sista jag ser när jag sluter ögonen för dagen är himlen där jag söker min sista medvetna kontakt med min Herre.

1.Jag börjar alltid med meningen:"Tack för att du gett mig ytterligare en dag att leva".Det är den största gåvan Allah swt ger oss men också det vi tar mest för givet.Att vi faktiskt andas och att hjärtat fortfarande slår borde vara anledning nog att alltid vara tacksam,för det innebär att vi fått ytterligare en chans att förbättra oss och få våra synder förlåtna.Att det inte är försent.
Så jag börjar alltså med det.

2.Sen går jag igenom min dag från morgon till kväll och tackar för de gåvor jag tagit del av.Och här försöker jag rymma allt jag kan komma på.Från att min familj är vid min sida till maten som mättat mig,från skrattet jag delat med vänner till de kunskaper och möjligheter jag fått under dagen.
Här kommer ni märka hur otroligt många gåvor vi tar del av under en enda dag.Ni kommer märka allt upprepande ni tackar för som god hälsa,tak över huvudet osv.Hur Gud ständigt ger och ger och hur Han ständigt ger chans efter chans.Ni kommer inte hinna räkna upp ens en bråkdel innan ni känner hur ert hjärta gråter över hur Generös vår Skapare är.Här måste jag också tillägga att ni inte kommer att kunna räkna upp alla gåvor,de är helt enkelt för många.Och bara den insikten kommer leda till att ni omvärderar era liv och vad ni sätter fokus på framöver.

3.Därefter reflekterar jag över mina insatser och handlingar under dagen.Jag börjar med vilken nytta jag har gjort.Därefter vilka brister jag haft under dagen.När jag fastställt dessa skapar jag ett mål för morgondagen att dels fortsätta med de styrkor jag haft under dagen och dels bryta eller gottgöra de brister jag haft under denna dag.

4.Avslutligen frågar jag mig själv vad jag lärt mig idag.Har min kunskap om något ökat?

5.Till sist ber jag om det jag vill ha hjälp med eller det jag önskar.

Dessa punkter kan självklart utökas.Min rutin tar inte så lång tid som det kanske låter.Fler duaan kan göras,andra Koranverser kan läsas och osv men jag har skapat detta som ett minimum för min egen del.Alla människor har olika kapacitet så jag hoppas de rutiner jag har delat med kan hjälpa andra att skapa sina egna.Känn efter vad ni vill ägna er sista stund åt innan läggdags,hur mycket ni orkar så det blir en bra kvalitét på det ni gör och gör det!

Och kära bröder och systrar håll alltid i minnet att den som ger och tar ifrån är Gud.Den som skapar och förgör är Gud.Ingenting ligger i vår makt,vi kan endast göra det vi gör sålänge Gud tillåter det.Vi vet inte när Gud bestämmer att vår tid i Dunya är slut,så låt inte en dag passera utan att ni tackar Honom och försöker närma er Honom.Och må Allah swt förlåta vår glömska och svaghet Amin Rabbil 3alamin.
"When the student is ready,the teacher appears"

Inlägg: 23
Blev medlem: ons aug 19, 2009 16:12
Ort: Sweden

Re: Innan du somnar

Inläggav xkurdi » mån dec 28, 2009 22:49

Mashaallah Mashaallah!
Jag har också en sån rutin nästan, ska göra den bättre och vara mer tacksam för allt, får jag en sten i huvudet är jag tacksam.

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Innan du somnar

Inläggav A.N » ons dec 30, 2009 19:09

MashAllah! Må Allah göra oss alla tacksamma, och skydda oss från stenar i huvudet och andra hemska prövningar!!! :D

Användarvisningsbild
Inlägg: 23
Blev medlem: fre maj 28, 2010 14:46

Re: Innan du somnar

Inläggav Um Nor » mån jun 07, 2010 11:48

MashAllah fint sagt,

Jag brukar också läsa (surat Al-Ikhlas,Al-Falaq och An-Nas och Ayat ul kursi) och Inshallah så skyddas man från allt det onda, och sen brukar jag uttala shahada 3 gånger(ashadu an la ilaha illa-llah, wa ashadu anna muḥammadan rasulu-llah) för om Gud har bestämt att jag ska dö i sömnen då har jag uttalat shahadan.

Sist vill jag bara säga Alhamdulillah att jag vaknat och lever en dag till, att jag och min familj är frisk, att jag har tak över huvud och att Du gett mig mat för dagen, och sist men inte minst att jag är född MUSLIM och har Iman i mitt hjärta.
Profeten Muhammad (saw)sade:
"Gud den Allsmäktige har sagt: Adams son, om så dina synder nådde ända upp till molnen på himlen och du bad Mig om förlåtelse så skulle Jag förlåta dig."

Återgå till Hur blir man en bättre muslim

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster