Att inte ge upp

Här kan man diskutera om hur och vad du kan göra för att bli en bättre muslim

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 318
Blev medlem: mån apr 03, 2006 11:54
Ort: Norsborg

Att inte ge upp

Inläggav UmmAbdallah » mån maj 25, 2009 19:27

Asalaamu aleykum

Tidigare publicerat på Al Ghazali-institutets mailinglista:


[Ur al-Fusulu 'l-'Ilmiyya wa 'l-usulu 'l-hikamiyya av Imam al-Haddad]

Den som inte kan, eller mäktar, göra allt som är gott, bör heller inte försumma alla goda gärningar. Han bör göra så mycket gott som han är i stånd till, och som han med lätthet kan utföra. Goda handlingar frammanar nämligen fler goda handlingar, små goda gärningar för med sig stora, och ett litet antal goda handlingar inbjuder till många.

På samma sätt förhåller det sig med den som inte förmår överge allt ont. Han bör överge alla dåliga handlingar som han med lätthet kan undvika. Gott och ont är bättre än bara ont, och goda handlingar tar bort onda. Profeten, frid och välsignelser vare med honom, sade: "Följ upp en ond handling med en god, för att den onda ska utplånas" och "Om du har gjort en ond handling bör du följa upp den genom att göra en god, för att därigenom göra bot för den onda; en god handling i det fördolda för en ond handling i det fördolda, och en god handling offentligt för en ond handling offentligt." Hadithen är inte ordagrant förmedlad.

Om en tjänare ansätts av frestelser till onda handlingar och synd, ska han inte helt och hållet vända sig bort från Gud, den Upphöjde, eller från goda handlingar och lydnad. Gör han det, lämnar han inga vägar öppna till försoning och återvändo. Han bör istället dra lärdom av berättelsen om rånaren som brukade överfalla karavaner, spilla andras blod och råna muslimer på deras pengar. En av de rättfärdiga såg hur han betedde sig och lade samtidigt märke till att han fastade. Han sade: "Du gör allt detta, samtidigt som du håller fasta!" Han svarade: "Ja, jag har lämnat en väg öppen för försoning. Jag har inte skurit av alla band till min Herre." Den rättfärdige mannen sade: "Vid ett senare tillfälle såg jag honom sedan han gjort bot. Han gick runt Ka'ba, och när jag fick syn på honom sade han: 'Fastan föranledde försoning mellan mig och min Herre!'" Detta är berättelsens huvudsakliga poäng.

Av det vi sagt framgår att en tjänare bör göra bara det som är gott. Kan han inte det, och hans begär hindrar honom och får honom att synda och göra onda handlingar, ska han hålla fast vid de goda gärningar han med lätthet kan utföra.

Gud är Beskyddaren, den Prisade. (K. 42: 28 )
Guds Sändebud, må Guds frid och välsignelser vare med honom, sade: ”Paradiset är deras byte som samlas och minns Allah"

Återgå till Hur blir man en bättre muslim

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst