Jag gråter inte på grund av....

Här kan man diskutera om hur och vad du kan göra för att bli en bättre muslim

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 1697
Blev medlem: ons apr 19, 2006 14:18

Jag gråter inte på grund av....

Inläggav N_N83 » ons feb 11, 2009 12:27

Salamu aleykum

En man levde upp till 70 års ålder och han mötte då en sjukdom; han kunde inte urinera. Läkarna informerade honom att han var i behov av en operation för att bota hans sjukdom. Han gick med på att få operationen gjord eftersom problemet gav honom mycket smärta i flera dagar. När hans operation var färdig kom hans läkare och gav honom räkningen som täckte alla kostnader. Den gamle mannen tittade på räkningen och började gråta. När läkaren såg detta sa han till honom att om kostnaderna var för höga så kunde de ordna någon annan lösning. Den gamle mannen sa: "Jag gråter inte på grund av pengarna utan jag gråter för att Allâh lät mig urinera i 70 år och Han skickade mig aldrig någon räkning."

Allâh säger:
"...and if you try to count the blessings of Allah, never will you be able to count them..."
[Surah Ibrahim]

Allâh säger att tjänaren aldrig kommer att kunna räkna [alla] Hans välsignelser, och inte minst tacka Honom ständigt för dem. I Sahih Al-Bukhari är det återberättat att Allâhs Sändebud (Sallallahu 'aleihi wa Sallam) brukade säga åkallelsen:

اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ غَيْرَ مَكْفِيَ وَلَا مُوَدَّعٍ وَلَا مُسْتَغْنًى عَنْهُ رَبَّنَا

O Allâh! All pris och ära tillkommer Dig, utan att ha möjligheten att tacka Dig tillräckligt, eller önskan att aldrig bli åtskiljd ifrån Dig, eller någonsin känna sig rik från att vara beroende av Dig; vår Herre!

Det var återberättat att Profeten Dawud [fred vare med honom], brukade säga i hans åkallelse: "O Herre! Hur kan jag någonsin tacka Dig korrekt, eftersom när jag tackar Dig är också det en nåd från Dig till mig?"

Allâh den Högste svarade honom, "Nu, har du tackat Mig korrekt, O Dawud." [När du erkännde att du aldrig kommer att kunna tacka Mig korrekt].
"When the student is ready,the teacher appears"

Användarvisningsbild
Inlägg: 51
Blev medlem: tis sep 26, 2006 12:23
Ort: -----

Inläggav sunshine » ons feb 11, 2009 15:24

Wa'alaykum Assalam !

Vilken fin berättelse. Tack för att du delar med dig av den. Det är så synd att människor ibland glömmer bort att vara tacksamma för allt som Allah (swt) gett dem.

Inlägg: 94
Blev medlem: tor jul 10, 2008 19:24

Inläggav sara12 » ons feb 11, 2009 15:40

subhanAllah :cry:

Användarvisningsbild
Inlägg: 355
Blev medlem: tor apr 06, 2006 20:55
Ort: GBG414

Inläggav Umm Yûsuf » ons feb 11, 2009 20:34

السلام عليكم و رحمة الله و بر كاته

AstaghfirAllah :oops: :cry:
Bild
Bild

Återgå till Hur blir man en bättre muslim

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 1 gäst