Fasta i Muharram

Här kan man diskutera om hur och vad du kan göra för att bli en bättre muslim

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 318
Blev medlem: mån apr 03, 2006 11:54
Ort: Norsborg

Fasta i Muharram

Inläggav UmmAbdallah » mån dec 29, 2008 18:54

Från Al Ghazali-forumet:

Bismillahir Rahmanir Rahim

Den heliga månaden Muharram

Den 28 december 2008 börjar den heliga månaden Muharram som är den första månaden i den islamska kalendern. Den är en av de fyra heliga månaderna om vilka den heliga koranen säger:


” antalet månader är tolv enligt Guds dekret- vilket Han fastställde den dag då Han skapade himlarna och jorden. Av dem är fyra helgade; detta är (Guds) evigt sanna lag. Vanhelga därför inte dessa (månader) till skada för er själva” [Koranen 9:36]


Dessa fyra månader är enligt autentiska traditioner Dhul Qa’dah, Dhul Hijja, Muharram och Rajab. Profeten, må Guds frid och välsignelse vara över honom, sade i sitt avskedstal inför hans kompanjoner:


”Ett år består av tolv månader, varur fyra är heliga. Tre av dem kommer i följd; Dhul Qa’dah, Dhul Hijja och Muharram. Den fjärde är Rajab”


Redan under Sayiduna Ibrahims dagar erkändes dessa månaders helighet. Eftersom de förislamiska qurayshiterna ansåg sig vara ättlingar till Sayiduna Ibrahim höll de fast vid denna tradition, och trots sina ofta förekommande klanstrider fann de det vara olovligt att strida under dessa månader. I den heliga Profetens Må Guds Frid och Välsignelse vara över honom sharia höll man fast vid dessa månaders helgd.


Den heliga profeten sade:

”Den bästa fasta är den under Ramadan och den under månaden Muharram.” [Muslim 1163]


Fastan under månaden Muharram är till skillnad från fastan i Ramadan en icke-obligatorisk fasta (nafl). Den ovannämnda hadithen syftar till att fastan under Muharram är den som röner mest belöning av de icke-obligatoriska fastetiderna.

Denna månads dygd och ära intygas av att den heliga Profeten, må Guds frid och välsignelse vara över honom, kallade den ”Guds månad”. Det är därför passande att utsmycka denna månad med goda gärningar som fasta och Guds åminnelse.

Enligt många av våra lärda är det därför speciellt önskvärt att fasta dess tio första dagar. Genom att välkomna detta nya år med fasta gör man sig, om Gud vill, mottaglig för barmhärtighet och nåd det resterande året..

Dessutom brukade vissa lärda av tradition avsluta året med att fasta årets sista dag, Detta för att kröna och fullända det gånga. Likaså hade de för vana att påbörja det nya året med fasta i hopp om att erhålla Guds försyn och nåd.


Ashurah-dagen

Den tionde Muharram är en helig dag av stor betydelse. Enligt följeslagaren Ibn Abbas fann den Helige Profeten må Guds frid och barmhärtighet vara över honom vid sin utvandring till Medina att judarna brukade fasta denna dag. De sade att det var den dag som profeten Moses och hans följeslagare mirakulöst korsade Röda Havet och därmed räddades från Faraos tyranni.

När den helige profeten, må Guds frid och välsignelse vara över honom, hörde detta från judarna sade han: "Vi är närmare släkt med Moses än vad ni är" och uppmanade de troende att fasta på Ashurah-dagen. [Abu Dawood]

Det har också i ett antal autentiska hadither berättats att det till en början var obligatoriskt för muslimerna att fasta på Ashurah-dagen. Det var först senare som fastan under Ramadan blev obligatorisk och fastan under Ashurah-dagen blev frivillig. Sayyidah Aishah ( må Gud vara nöjd med henne) sade:

"När den helige Profeten kom till Medina fastade han under Ashurah-dagen och beordrade även hans folk att göra detsamma. Men när fastan under Ramadan blev obligatorisk blev det endast obligatoriskt att fasta under Ramadan, och Ashurah-dagen övergavs som obligatorisk fastedag. Man kan fasta på denna dag om man så vill, eller undvika det om man så vill."

Fastan på Ashurah bör fullbordas med ytterligare en fastedag, antigen med dagen som kommer före eller efter Ashura. Det betyder att man bör fasta två dagar; antingen den nionde och tionde Muharram eller den tionde och elfte. Anledningen till denna extra fastedag är att den helige profeten, må Guds frid och välsignelse vara över honom, ville urskilja den islamiska fastan från den judiska då de senare endast fastade den tionde Muharram.
Guds Sändebud, må Guds frid och välsignelser vare med honom, sade: ”Paradiset är deras byte som samlas och minns Allah"

Återgå till Hur blir man en bättre muslim

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster