Sann historia - the convert who loved beauty

Här kan man diskutera om hur och vad du kan göra för att bli en bättre muslim

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 771
Blev medlem: ons apr 05, 2006 11:43

Sann historia - the convert who loved beauty

Inläggav Khadimu » sön maj 14, 2006 10:14

As-salam alaikum,

De här artikeln berättar hur en amerikansk man som kom till Islam genom att beundra Islamisk konst, Rumi poesi, och Islamisk arkitektur blev påverkad av den torra och hårda version av Islam som bl.a. Mecka och Medina universitet sprider bland nya och unga muslimer som vuxit upp i väst.

Så småningom började mannen lära sig att allt han gillade så starkt var antigen haram, shirk eller bid'a. Han förändrades helt och blev hård emot sina bästa vän som också var konvertit. Vän som överlevde en drama skrev en artikel om det som händ sin vän ...

The Wahabi who loved beauty:

To those who have come to Islam, as I did, out of a love for Islamic art and the art of Islamic living, this collapse of the age-old Muslim aesthetic is puzzling. The usual explanation is the obvious supply-side account, which describes how the invasion of Muslim suqs in the 19th century by cheap European manufactured goods destroyed the crafts and the artisanal classes which for centuries had cultivated beauty.

The Islamic guilds which presided over the production of artefacts which are absent from modern Muslim homes but which are the prized possessions of Western museums had been training grounds not only for technique, but for spiritual excellence, taking as their motto the hadith: ‘Allah is beautiful, and He loves beauty’. The ihsan here advocated is an intuitive gift. Guild masters would train their apprentices for seven years in religious practices as well as in the mechanics of crafting carpets, lamps or ceramics.

Resten av historien finns här:

http://www.masud.co.uk/ISLAM/misc/wobb.htm

Det finns många liknande fall i Sverige. :cry:
Watch your thoughts, they become words. Watch your words, they become actions.Watch your actions, they become habits.Watch your habits, they become character. (Okänd)

Användarvisningsbild
Inlägg: 127
Blev medlem: fre apr 21, 2006 18:09

den är så sorlig..

Inläggav Hamza » sön maj 14, 2006 23:24

salaam, Jag har läst den förrut och den är så sorlig. Efter att jag läst den började jag nästan gråta :(

Jag tänkte på att han kommer att vara i helvetet för alltid(om inte Allah vill annat) på grund av att han lämnade islam. Jag blev såååååååå ledsen.

Läs inte den här historien om ni inte vill bli deppade. :roll:

Återgå till Hur blir man en bättre muslim

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster