[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Svenskmuslim.nur.nu - Visa tråd - tänk lite på oss

tänk lite på oss

Här kan man diskutera om hur och vad du kan göra för att bli en bättre muslim

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 2
Blev medlem: ons apr 05, 2006 17:29
Ort: södertälje

tänk lite på oss

Inläggav somaya » lör maj 13, 2006 22:06

Asalam aleikom

För tre år sedan konverterade jag till islam, i början vad jag mycket glad och kände att jag hade kommit hem.

Men nu är jag mycket ledsen och känner mig alldeles för ensam och svag med min tror
Har kämpat mycket för att blir accepterad som muslim bland minas ej muslimska vänner men har inte varit så lyckad när man är svag.

Har försök att får muslimska vänner men ej lyckas så bra.
För ett år sen hamnade jag i en depression. Och kände mig mer ensam en aldrig för.

Jag skulle vilja säga till er alla ta hand om varandra, ta hand om dom som konvertera till islam
Från börja. Tänk att vi är som små barn som ska lära sig och gå, pratar och allt om livet.
Vi ska lära oss om islam men om vi inte har någon som ta hand om oss och lär oss allt som vi behöver för att blir starka då kommer vi aldrig att lära oss något och då kommer vi att gå tillbaka till de vi kom.

Säg inte vara lyssna på koranen eller läs, jag lova det hjälpe inte
Man har så mycket frågor, och ingen man kan ställa dom till.

Säg inte ring någon eller besök någon. Vi bo i Sverige och det är inte så lät att störa
Man vet att man har familj ,jobb eller vad det nu är

Vill bara säga till er alla är inte föda muslimer och alla blir inte accepterad som muslimer

Har det så bra och ta hand om varandra

somaya

Användarvisningsbild
Inlägg: 1697
Blev medlem: ons apr 19, 2006 14:18

Inläggav N_N83 » lör maj 13, 2006 23:56

Salam syster!

Det var väldigt tråkigt att höra om vad du gått igenom.Ingen vill känna sig ensam,och ingen BÖR känna sig ensam.Vi bör ta hand om varandra som du säger,och inte vända ryggen då något förändras.Finns ett ordspråk som säger:Kärlek är inte kärlek om det förändras när förändring sker!Jag blir lite förvånad samt besviken över att du inte fått stöd av dina muslimska vänner,värst av allt är att det inte är första gången jag hör det.Har några saker att säga dig som du bör tänka över när det gäller din tro.

Tron ger oss väldigt mycket syster....hopp,kärlek,styrka,mod,belåtenhet,tacksamhet,glädje,insikt,förståelse och visdom mm.Har du allt detta i ditt liv,finns det ingen plats för ensamhet,depressioner eller osäkerhet/tvivel.Men då måste du tänka på att tron är inget man ska ta för givet,utan det är något vi alla måste jobba på för att upprätthålla.Du måste konstant söka dig till den för att finna den och behålla den.Självklart har vi alla våra dagar då man är nere,men vänder man sig till Gud finns det inget som verkar omöjligt.Självklart ger det dig inget att läsa Koranen eller besöka dina systrar då du inte har tron.Du måste börja med dig själv.Nåt jag alltid brukar säga är:Du kan inte kontrollera vad andra gör,men du kan alltid kontrollera vad du själv gör.Så vad du behöver göra är att koppla bort hur andra gör/tycker/tänker eller beter sig,och fokusera dig på dig själv istället.Börja där.Tänk på allt du är,har och besitter och tacka Gud som gav dig allt det där.Det gör du helt enkelt genom att TRO på Gud.Tro innebär mycket som sagt.Att tro på något eller någon är en stor sak,och visst kommer man få sina prövningar i livet,men då har man också chansen att bevisa hur stark sin tro är.Som sagt börja med dig själv,för det är den enda du kan kontrollera.Därefter kommer du se att Gud besvarar dina böner och rop efter Hans hjälp.

Självklart är det så mycket svårare för konvertiter att bibehålla sin tro,det är därför jag ser upp mot er så mycket.Ni kan lära resten av oss en hel del,så tappa inte hoppet syster.Så länge du har Allah swt i ditt hjärta så har du allt du behöver.

Du kan alltid kontakta mig ialla fall du har funderingar eller bara vill prata.Finns gott om bröder och systrar som gärna skulle vilja besvara dina frågor,det är jag övertygad om.Alhamdulillah så har många höga kunskaper och du kan lära dig en hel del.Det här var mina personliga råd till dig,finns säkert många här på forumet som har saker att säga dig också.
Önskar dig det bästa,må Allah vara med dig/mvh N
"When the student is ready,the teacher appears"

Användarvisningsbild
Inlägg: 29
Blev medlem: mån maj 01, 2006 19:18
Ort: Märsta

Inläggav ramzif » sön maj 14, 2006 8:28

Asalamu alikum syster Somaya,

Jag håller helt med syster N_N83, mycket klokt svar. Men jag skulle rekommendera att du går på systerträffen som hålls i Stockholms Moské på söndagar där många systrar säkert mer än gärna hjälper dig på din resa. En del av de som går dit är konvertiter och vet vad du går igenom.

Inshallah hittar du tron i hjärtat och behöver inte känna dig ensam.

-Ramzi

Användarvisningsbild
Inlägg: 1697
Blev medlem: ons apr 19, 2006 14:18

Inläggav N_N83 » sön maj 14, 2006 8:40

"When the student is ready,the teacher appears"

Inlägg: 55
Blev medlem: sön apr 09, 2006 19:31
Ort: Stockholm

Inläggav maat » sön maj 14, 2006 10:03

Remember the three Rs:

Respect for your self
Respect for others
Responsibility for all your actions

Användarvisningsbild
Inlägg: 771
Blev medlem: ons apr 05, 2006 11:43

Inläggav Khadimu » sön maj 14, 2006 10:28

wa alaikum assalam

Jag tycker att vi saknar Imamer och andliga ledare som vuxit upp i det här landet och som skulle kunna ta hand om nya muslimer.

Att hänvisa en konvertitt till koranen är helt fel eftersom man behöver ha mycket bakgrund information om historien, Pofetens karaktär (frid vare med honom), profetens biografi (frid vare med honom) och trosrtiklar m.m.

Koranen läses för att stärka sin Iman och inte för att lära sig eller svara på frågor. Samma sak gäller hadithböcker som är avsedda för expter och lärda såsom Sahih al-Bukhari, Sahih Muslim m.fl. Istället för dessa finns det Riyadh as-Salihin, 40 hadith-Nawawi m.m.

Det är en bra idé att leta efter någon grupp konvertiter som gick genom samma process. Ledare till gruppen borde ha en konvertit som har studerat traditionell Islam hos lärda som har *isnad*.

Alla muslimer och särskilt konvertiter bör stärka sin kärlek till Gud och Profeten (frid och välsignelser vare med honom) för om man älskar någon kommer man alldrig att lämnas ensam.


.
Watch your thoughts, they become words. Watch your words, they become actions.Watch your actions, they become habits.Watch your habits, they become character. (Okänd)

Användarvisningsbild
Inlägg: 2
Blev medlem: ons apr 05, 2006 17:29
Ort: södertälje

Inläggav somaya » sön maj 14, 2006 13:11

asalam aleikom

tack mina systrar och bröder.

men som sagt jag har varit med ett tag. jag har sök hjälp många gånger. men jag lova i börja är det jätte bra men sen glöms man bårt.

och när jag blev sjuk så orkade jag inte ta tag i det
jag är med många grupper på internet, har fåt mycket råd och lärt mig mycket.

och min tror på allah och min profet (sas) är jätte stark. annas hade jag inte varit i livet nu.

som ni se så mår jag litte beträ nu, för jag orka be om hjälp
men jag orka inte kämpa ensam.

och tack för att ni brir er om mig

somaya

Användarvisningsbild
Inlägg: 771
Blev medlem: ons apr 05, 2006 11:43

Inläggav Khadimu » sön maj 14, 2006 14:55

wa alaikum assalam

Må Allah ge dig många troende väninor.

Jag tror att många muslimer (inklusive de som födds i muslimska familjer) lider av ensamhet då och då.

Det är två stora grupper muslimer i Sverige. De som invandrade med sina släktingar utgör en stor grupp. I den andra gruppen kan man räkna konvertiter och ensamma invandrade muslimer som tex. de som kom för att studera sedan hittade dem job och stanande i landet.

Det är sannolikt att den första gruppen inte känner sig ensamma eftersom de har släktingar i landet som de besöker eller har telefonkontakt med. Men för den andra gruppen kan det vara svårt att få många vänner speciellt om de gifter sig med en ensam-invandrade muslim eftersom:

(1) om man jobabr helltid har man inte tid att umgås med andra människor, eller man inte vill störa andra ...

(2) Den andra gruppen inte har en stor socialnätverk och har svårt att utvekla den eftersom de som redan har släktingar kanske väljer att hälsa på släkten inför andra muslimer.

Men trots det är det möjligt att skaffa nya vänner. Det tar bara mer tid än för de som har större solialanätverk.

Håller med dig om att en del föda muslimer kan tror sig vara bättre eftersom de fick Islam gratis, men de har fel. Iman är en gåva från Allah beviset är att vi kan be Allah om saker och ting, men vi fick Iman utan att be om den trots att den är den största gåvan.

För det andra är konvertiter som sahaba eftersom de upptäkte islam när de redan var vuxna.

En dag var profeten frid vare med honom tillsamans med Sahaba sen plötsligt längtade han om de som blir muslimer i slutet av tiden. Han sa: "O min kära! O mina kära!"

Sahaba fråga de honom: "Är vi inte dina kära?"

Han sa: "Ni är mina förljeslagare. Min kära är de [muslimer] som kommer att tro på mig fastän de inte fick se mig. En av de skulle älska ge bort hela sin ägodelar om han bara fick se mig en gång."

I en annan hadith sade proferen (frid are med honom) att de troende i slutet av tiden kommer att få en belöning värd 50 gånger den belöning som sahaba fick eftersom muslimer då kämpar ensamma på Allahs väg, men egentligen är de inte ensamma utan de inte är medvetna om Realiteten:

Allah ta'ala säger: "Kom ihåg Mig och jag skall komma ihåg er" (Koran)

Om man då sänder välsignelser över profeten (frid vare md honom) får man t.o.m. änglarna att sända välsignelser över sig själv som det har kommit till oss i många hadither.

Om man nu kombinerar både former av Dhikr blir det ännu bättre. Man kunde tex. upprepa följande dhikr flera gånger:

O Min Herre välsigna min mästare Muhammad, hans familj, och hans följeslagare!

O Min Herre välsigna min mästare Muhammad, hans familj, och hans följeslagare!

O Min Herre välsigna min mästare Muhammad, hans familj, och hans följeslagare! :D

...
Watch your thoughts, they become words. Watch your words, they become actions.Watch your actions, they become habits.Watch your habits, they become character. (Okänd)

Användarvisningsbild
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 05, 2006 9:18
Ort: Stockholm

Inläggav Warda » sön maj 14, 2006 16:44

يَرْحَمُكَ اللهُ

May Allah have mercy on you.

Inlägg: 27
Blev medlem: sön apr 23, 2006 6:20
Ort: Malmö

Inläggav Khadija Andrea » sön maj 14, 2006 22:47

Assalamu’alaykum syster

Alhamdulilllah att du blev muslim!
Vilken extraordinär människa du är, mashaAllah!
Inte behöver du lära dig ”gå, prata och allt om livet” på nytt!
Du har nått hitt av egen styrka syster; du har Allahs omätliga barmhärtighet med dig! Du är bland de bäst utrustade, så glöm aldrig att du inte behöver mäta dina förmågor med andras bragder; dina insikter med andras gudsfruktan.

Se i dina behov en del av din styrka; följ ditt eget spår, på din egen takt och bejaka allt vad du är, i stället för att förkasta abrupt!
Det är så lätt att förledas av önskan om en pånyttfödelse när man innerst inne känner sig tröstlös;
men din tröst, är hos dig ! i din väg, den du alltid har följt !
– du har gått över tröskeln in till tron och i den är man ensam med Gud.
Det föranleder ingen brytning med dina världsliga band - forcera inte fram den! Banden slappar eller förtvinar av sig själva i din ensamma vandring mot Gud.
I sin iver att avsäga sig det världsligt missledande och knyta ihop sig till andra vandrare, mister man lätt sin gång och försummar den sanna länken till Gud: Tron i hjärtat.
Låt den vara ledande utan att stirra dig blint på tillvägagångssättet.

Om jag få fråga: hur gammal är du? Vad har du för bakgrund? Hur bor du?
Svara gärna privat om du vill!

Må Allah underlätta för dig !
Wassalam
AndyKhadija
wassalam
Andrea Khadija

Användarvisningsbild
Inlägg: 1
Blev medlem: tor apr 20, 2006 18:03
Ort: örebro

Inläggav jasmine » mån maj 22, 2006 8:13


Återgå till Hur blir man en bättre muslim

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster