Följd fråga om begravningar

Här kan icke-muslimer diskutera och ställa frågor om allt som rör Islam.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 05, 2006 9:18
Ort: Stockholm

Följd fråga om begravningar

Inläggav Warda » mån apr 17, 2006 20:55

Asalaam ualeikum!

Jag undrar varför man ska skicka de döda till sina hemländer för att begravas :?: Ska vi som muslimer besöka våra döda som de kristna gör(de går till graven och talar med den döda)?Jag personligen anser att jag vill bli begravd där jag dör, för all jord tillhör Allah swt.
Jag har hört att man i Saudi arabien inte markerar gravplatserna med stenar eller liknande är det ngn som känner till ngt om detta?
Hur viktigt är det att besöka gravarna? Jag vet att det finns hadith om att man ska påminna sig själv om döden och besöka gravplatser men då är det ju inte för att besöka de man kännt deras gravar som nämnts utan endast som påminnelse om döden.


wa aleikum salaam Warda
يَرْحَمُكَ اللهُ

May Allah have mercy on you.

Användarvisningsbild
Inlägg: 771
Blev medlem: ons apr 05, 2006 11:43

Inläggav Khadimu » mån apr 17, 2006 21:18

wa alaykom assalam

Här kommer svar på dina frågor:

Fråga:
Är det tillåtet att be begravningsbön för en person som dött i ett annat land eller i en annan stad?

Svar:
Det är tillåtet att be begravningsbön för en person som dött och begravts i en annnan stad än den man befinner sig i, även om staden inte ligger långt bort och även om den avlidnes kropp inte ligger mellan de bedjande och Mekka. Man bör dock observera att det inte är tillåtet att be över den avlidne förrän denne tvättats.

Användarvisningsbild
Inlägg: 771
Blev medlem: ons apr 05, 2006 11:43

Inläggav Khadimu » mån apr 17, 2006 21:23

Profeten, må Allahs frid och välsignelser vara med honom, sade:

زوروا القبور فإنها تذكركم الآخرة

Besök gravarna. De påminner er om det tillkommande livet. [Ibn Mâja]

نهيتكم عن زيارة القبور فزوروها

Jag har hindrat er från att besöka gravarna. Besök dem nu. [Muslim]

Profeten, må Allâhs frid och välsignelser vara med honom, brukade ta sig till qubbâ’ mosken gående eller ridande varje Lördag. [Muslim]

Användarvisningsbild
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 05, 2006 9:18
Ort: Stockholm

Inläggav Warda » mån apr 17, 2006 21:36

Asalaam ualeikum!
Barak Allah fik/fiki!Tack för att du tog dig tid till att besvara mina funderingar.

Det jag undrade över var om man ska besöka just sina släktingar att besöka de döda som påminnelse i ren allmänhet känner jag som sagt till alhamdulilillah.
Men vikten av att besöka just en släktingt är det ngt Profeten Muhammed saaw brukade göra eller ansåg vi skulle göra?
Personligen kan jag inte förstå vikten av att ens ha en egen grav markerad.... :roll: .InchaAllah så har ngn mer ngn kommentar till min fråga.
wa aleikum salaam warda
يَرْحَمُكَ اللهُ

May Allah have mercy on you.

Användarvisningsbild
Inlägg: 771
Blev medlem: ons apr 05, 2006 11:43

Inläggav Khadimu » mån apr 17, 2006 22:11

wa alaykum assalam

Det står klar i hadithen att han (frid vare med honom) bruckade besöka Sahabas grav vid al-baqi' begravningsplats. Han gjorde du'a för dem. Hamza, profetens farbror, (må Allah vara nöjd med honom) och andra släktingar till profeten (frid vare med honom) är begravda i samma begravningsplats.

Imam Nawawi skrev så här i al-Adhkar:

Jag har återberättat i Sahih Muslim genom Aisha (må Allah vara nöjd med henne) om att Allahs sändebud (frid och välsignelser vare med honom) bruckade gå ut under natten, när det blir hennes natt, till al-Baqi' begravningsplats och han sade:

"As-salam alaykum dara qawmin muminin, wa atakum ma tu'adun, ghadan mu'ajjalun, wa inna in sha' Allahu bikum lahiqun, Allahumma aghfir li ahli baqi' al-gharqad"

"Frid vare med er ni, o troende folk, ni fick se vad Allah har lovat er. Vi är kvar [i detta liv] några dagar till, men vi kommer sannerligen att komma till er, inshallah. O Allah förlåt ahl-baqi' al-ghardads döda!"

Hadith Sahih (finns i Muslim)

Användarvisningsbild
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 05, 2006 9:18
Ort: Stockholm

shukran

Inläggav Warda » tis apr 18, 2006 7:30

Asalaam ualeikum!
Barak Allah fik/fiki för ditt svar.Mkt intressant!
wa aleikum salaam Warda
يَرْحَمُكَ اللهُ

May Allah have mercy on you.

Användarvisningsbild
Inlägg: 771
Blev medlem: ons apr 05, 2006 11:43

Inläggav Khadimu » tis apr 18, 2006 8:16

wa alaikom assalam

Wa fiki baraka Allah (må Allah välsigna dig)

Som sagt det vore bättre att fråga någon som har studerat Islam hos lärda. Själv litar jag inte på fatwa som man hittar på internet förutom om jag känner till Imamen.

Mvh

Br. Khadimu Habibihi

Användarvisningsbild
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 05, 2006 9:18
Ort: Stockholm

Inläggav Warda » tis apr 18, 2006 9:00

Asalaam ualeikum!
Ja jag håller med ska inchaAllah fråga närmare om detta.
wa aleikum salaam Warda
يَرْحَمُكَ اللهُ

May Allah have mercy on you.

Återgå till Nyfiken på Islam?

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst