video salaah?
Moderatorer: Admin, Admin Basha
30 inlägg
• Sida 1 av 1
wa alaikum assalam
Har Du redan fallit i den där fälla syster ?
Hadithliteraturen beskrivs salah på olika sätt. Alla muslimer är överens om de viktiga moment ruku', sujud osv. Men det finns hadither som (i det ytre) motsäger varandra och därför behövs det en tolkning. Ett exempell på det är "hur högt ska man lyfta händerna" och liknande små detaljer. Det finns olika sätt att tolka haditherna. Det finns 4 pålitliga sätt att be dvs. de 4 lagskolornas sätt.
Ingen vet hur exakt Profeten (frid vare med honom) bad menar alla detaljer). Det finns en sekt som publicerade böcker om hur profeten bad (frid avre med honom) i det minsta detalj. De plokar de åsikter (hadither) de tycker om och bortser från andra hadither som beskriver profetens bön sallaAllah alaihi wa sallam). Så det är en tolkning.
Det du har sett länken är en tolkning av ett antal hadither som alla andra och inget annat. Det är inte 100% säkert att den gjordes på rätt sätt. Jag personligen litar på de studer som har kommit till oss genom de pålitliga 4 imamerna och deras elever.
.
Har Du redan fallit i den där fälla syster ?
Hadithliteraturen beskrivs salah på olika sätt. Alla muslimer är överens om de viktiga moment ruku', sujud osv. Men det finns hadither som (i det ytre) motsäger varandra och därför behövs det en tolkning. Ett exempell på det är "hur högt ska man lyfta händerna" och liknande små detaljer. Det finns olika sätt att tolka haditherna. Det finns 4 pålitliga sätt att be dvs. de 4 lagskolornas sätt.
Ingen vet hur exakt Profeten (frid vare med honom) bad menar alla detaljer). Det finns en sekt som publicerade böcker om hur profeten bad (frid avre med honom) i det minsta detalj. De plokar de åsikter (hadither) de tycker om och bortser från andra hadither som beskriver profetens bön sallaAllah alaihi wa sallam). Så det är en tolkning.
Det du har sett länken är en tolkning av ett antal hadither som alla andra och inget annat. Det är inte 100% säkert att den gjordes på rätt sätt. Jag personligen litar på de studer som har kommit till oss genom de pålitliga 4 imamerna och deras elever.
.
Watch your thoughts, they become words. Watch your words, they become actions.Watch your actions, they become habits.Watch your habits, they become character. (Okänd)
As-salaamu alaykum.
här är en intressant arttikel ang bön; http://www.ummah.net/Al_adaab/alfiqh.html
här är en intressant arttikel ang bön; http://www.ummah.net/Al_adaab/alfiqh.html
Salam aleykom!
På den video jag hittade var den en shaykh som beskrev tydligt hur man ber (bra för barn och konvertiter), men han var väldigt tydlig med att det finns olika sätt att hålla händerna eller att det finns 4 olika sätt att läsa Ibrahimie. Han förklarade att profeten (sws) sågs be på olika sätt, därför är samtliga dessa sätt godkända.
Det finns ju hadith om allt, varför skulle det inte gå att följa profeten i salat som ju är en viktig pelare i islam?
Har de olika imamerna (te x Maliki)tagit olika sätt från profeten, eller hur funkar det?
På den video jag hittade var den en shaykh som beskrev tydligt hur man ber (bra för barn och konvertiter), men han var väldigt tydlig med att det finns olika sätt att hålla händerna eller att det finns 4 olika sätt att läsa Ibrahimie. Han förklarade att profeten (sws) sågs be på olika sätt, därför är samtliga dessa sätt godkända.
Det finns ju hadith om allt, varför skulle det inte gå att följa profeten i salat som ju är en viktig pelare i islam?
Har de olika imamerna (te x Maliki)tagit olika sätt från profeten, eller hur funkar det?
Umm Ali>>>
Jag inser nu att du inte vet sa mycket om de fyra lagskolorna i Islam.
Om du utfor din bon enligt hanafi-skolan sa foljer du profeten i salat
Om du utfor din bon enligt maliki-skolan sa foljer du profeten i salat
Om du utfor din bon enligt shafi'i-skolan sa foljer du profeten i salat
Om du utfor din bon enligt hanbali-skolan sa foljer du profeten i salat.
Det de fyra skolorna av fiqh har gjort ar att kodifiera profetens sunna. Om du foljer en av skolorna sa foljer du alltsa profetens sunna, genom hur den ar bevarad av skolan.
Tyvarr sa ar det sa idag att man fran wahabistiskt/salafitiskt hall lyckats driva en smutskastningskampanj mot ahl as-sunnah wa-l gamaa's fyra lagskolor. En kampanj som gar ut pa att miskreditera intellektuella och gudsfruktiga giganter som imam abu hanifa, imam malik, imam shafi'i och imam ahmad till forman for sitt eget ego (nafs!)
Ett ganska tydligt om dock lite infantilt exempel ar:
Om du vore sjuk, vem skulle du vanda dig till? En lakare (en mujtahid imam)som har sitt eget sjukhus (madhhab) dar andra lakare utbildas (fuqaha) eller till en o-utbildad lekman som gav dig en lakarbok och sade: las sjalv hur man botar din sjukdom!
Det skulle vara intressant att se videon du refererar till.
Subhan Allah vilken vacker lordag vi har...
Jag inser nu att du inte vet sa mycket om de fyra lagskolorna i Islam.
Om du utfor din bon enligt hanafi-skolan sa foljer du profeten i salat
Om du utfor din bon enligt maliki-skolan sa foljer du profeten i salat
Om du utfor din bon enligt shafi'i-skolan sa foljer du profeten i salat
Om du utfor din bon enligt hanbali-skolan sa foljer du profeten i salat.
Det de fyra skolorna av fiqh har gjort ar att kodifiera profetens sunna. Om du foljer en av skolorna sa foljer du alltsa profetens sunna, genom hur den ar bevarad av skolan.
Tyvarr sa ar det sa idag att man fran wahabistiskt/salafitiskt hall lyckats driva en smutskastningskampanj mot ahl as-sunnah wa-l gamaa's fyra lagskolor. En kampanj som gar ut pa att miskreditera intellektuella och gudsfruktiga giganter som imam abu hanifa, imam malik, imam shafi'i och imam ahmad till forman for sitt eget ego (nafs!)
Ett ganska tydligt om dock lite infantilt exempel ar:
Om du vore sjuk, vem skulle du vanda dig till? En lakare (en mujtahid imam)som har sitt eget sjukhus (madhhab) dar andra lakare utbildas (fuqaha) eller till en o-utbildad lekman som gav dig en lakarbok och sade: las sjalv hur man botar din sjukdom!
Det skulle vara intressant att se videon du refererar till.
Subhan Allah vilken vacker lordag vi har...
"Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi
-Al Qubrusi
Salam Aleykom.
Nu fattar jag...
Jag skyller mina bristfälliga kunskaper på det området på att jag är konvertit...
Som konvertit är det svårt att veta vem man skall följa eftersom man ju inte är född muslim. Det man läser och hör är ju hur viktigt det är att följa profeten(sws), men så det gör man visst det ändå, när man följer en av imamerna. Jag har hört att det mest autentiska är att följa Hambali, så det skall jag göra, inshallah
Nu fattar jag...
Jag skyller mina bristfälliga kunskaper på det området på att jag är konvertit...
Som konvertit är det svårt att veta vem man skall följa eftersom man ju inte är född muslim. Det man läser och hör är ju hur viktigt det är att följa profeten(sws), men så det gör man visst det ändå, när man följer en av imamerna. Jag har hört att det mest autentiska är att följa Hambali, så det skall jag göra, inshallah
Umm Ali>>>
Forst, lat mig gratulera till din torst efter kunskap. Ma Allah underlatta for dig och leda dig.
Om du bestammer dig for att folja hanbali-skolan sa ar det jatteintressant eftersom det nastan inte finns nagra muslimer alls i sverige som foljer den, sa det skulle vara toppen for manga av oss. Du skulle kunna bli ambassador for hanbaliterna har pa forumet.
Till sist vill jag varna for videon du lankade till. Jag tittade pa den och den mannen som har forelasningen gor manga grava misstag i det han lar ut. Dels rent tekniska misstag om bonen samt att han ljuger om Imam Malik, varan madhhab och al muwatta (en hadith-samling, central litteratur i malikiskolan och referens for de andra skolorna)
Baserat pa hans karaktar skulle jag inte ta en vagbeskrivning av honom. An mindre en beskrivning av hur bonen utfors!
Forst, lat mig gratulera till din torst efter kunskap. Ma Allah underlatta for dig och leda dig.
Om du bestammer dig for att folja hanbali-skolan sa ar det jatteintressant eftersom det nastan inte finns nagra muslimer alls i sverige som foljer den, sa det skulle vara toppen for manga av oss. Du skulle kunna bli ambassador for hanbaliterna har pa forumet.
Till sist vill jag varna for videon du lankade till. Jag tittade pa den och den mannen som har forelasningen gor manga grava misstag i det han lar ut. Dels rent tekniska misstag om bonen samt att han ljuger om Imam Malik, varan madhhab och al muwatta (en hadith-samling, central litteratur i malikiskolan och referens for de andra skolorna)
Baserat pa hans karaktar skulle jag inte ta en vagbeskrivning av honom. An mindre en beskrivning av hur bonen utfors!
"Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi
-Al Qubrusi
Salam aleykom.
Khadimu skrev:
"Den video inte visar hur profeten frid vare med honom bad eftersom den basera på två kontroverciella personners uppfatning av hadither (alltså tolkning av hadither). De där två personligheter inte följer Hanbaliskolan utan de påstår vara lärda över alla lagskolorna dvs. ungefär som de 4 imamerna. Det är helt absurdt. "
Videon baseras på 2 av de mest berömda och omtyckta imamerna, oavsett vilken madhab man följer, Saykh Abdul Azziz Ibn Baaz och Shaykh Nasirud - deen - Al- Albani. Ibn Baaz var mufti i saudiarabien, så då skulle ju alla som ber i mecka vid haddj och umra be "fel".
Alla som kallar sig sunni respekterar dessa imamer och deras arbete för islam. Jag tycker nog det luktar lite sufi här
För övrigt tycker jag att vi inte kommer längre i diskusionen så jag lägger ner tråden.
salam
Khadimu skrev:
"Den video inte visar hur profeten frid vare med honom bad eftersom den basera på två kontroverciella personners uppfatning av hadither (alltså tolkning av hadither). De där två personligheter inte följer Hanbaliskolan utan de påstår vara lärda över alla lagskolorna dvs. ungefär som de 4 imamerna. Det är helt absurdt. "
Videon baseras på 2 av de mest berömda och omtyckta imamerna, oavsett vilken madhab man följer, Saykh Abdul Azziz Ibn Baaz och Shaykh Nasirud - deen - Al- Albani. Ibn Baaz var mufti i saudiarabien, så då skulle ju alla som ber i mecka vid haddj och umra be "fel".
Alla som kallar sig sunni respekterar dessa imamer och deras arbete för islam. Jag tycker nog det luktar lite sufi här
För övrigt tycker jag att vi inte kommer längre i diskusionen så jag lägger ner tråden.
salam
Senast redigerad av Khadimu mån okt 30, 2006 16:24, redigerad totalt 2 gånger.
Watch your thoughts, they become words. Watch your words, they become actions.Watch your actions, they become habits.Watch your habits, they become character. (Okänd)
tillgängligheten på muslimska sidor som berättar rätt enligt de 4 lagskolorna är ganska få. (nu snackar jag om svenska sidor) 90% är vad jag förstått Så kallade salafi sidor. Idag är det ju internet som gäller då man söker kunskap. Så jag tycker det vore vettigt att skapa några sidor fullproppad med nödvändig info för en ny muslim, för att få folk på rätt väg.
Jag bidrar gärna (försöka) ekonomiskt för att få till en sådan sida. Sedan när det nästan bara finns salafi sidor, vad kan man förvänta sig? Salafis plockar ju nya muslimer med en gång genom dessa sidor. Tror en del nyfikna bir skrämda från islam pga salafi grupper.
Jag bidrar gärna (försöka) ekonomiskt för att få till en sådan sida. Sedan när det nästan bara finns salafi sidor, vad kan man förvänta sig? Salafis plockar ju nya muslimer med en gång genom dessa sidor. Tror en del nyfikna bir skrämda från islam pga salafi grupper.
Fred
SubhanAllah, jag gör exakt som imamen i Umm Ali's film.
Kan någon berätta de tekniska felen han (och jag) gör?
Jag läste i http://al-ghazali.org/sidan/txt/salat.htm
Det finns ju inga stora skillnader.
I hemsidan står det inget om hur tårna ska vara riktade. Det står inget om att händerna skall tillbaka till brösten efter ruku'.
Den enda stora skillnaden var om hur man skulle göra med högra pekfingret under Altashahud. Imamen i filmen rörde på fingret medan det står i Al-ghazali:
När man säger ’Ill Allah’ (se 15 nedan) höjer man pekfingret, pekar rakt fram och håller det stilla.
Kan någon berätta de tekniska felen han (och jag) gör?
Jag läste i http://al-ghazali.org/sidan/txt/salat.htm
Det finns ju inga stora skillnader.
I hemsidan står det inget om hur tårna ska vara riktade. Det står inget om att händerna skall tillbaka till brösten efter ruku'.
Den enda stora skillnaden var om hur man skulle göra med högra pekfingret under Altashahud. Imamen i filmen rörde på fingret medan det står i Al-ghazali:
När man säger ’Ill Allah’ (se 15 nedan) höjer man pekfingret, pekar rakt fram och håller det stilla.
- Tahiri Faqeer
- Inlägg: 1272
- Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
- Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro
B-saleh>>>
De tekniska fel mannen pa videon gor beror pa enligt vilken madhhab man ber som. Generellt kan jag saga att man inte kan be i "blandad stil", eftersom en sak som ar obligatoriskt i en skolas bon kan vara forbjudet i en annan. (tex att rora fingret i tashahud som vi gor enligt sunnah i malikiskolan men vilket kan invalidera bonen i shafi'iskolan*)
* Osaker pa hur det egentligen ligger till bland shafi'iterna nar det galler rora fingret, men jag vet att onodig och overdriven rorelse under bonen anses invalidera den i deras skola.
De tekniska fel mannen pa videon gor beror pa enligt vilken madhhab man ber som. Generellt kan jag saga att man inte kan be i "blandad stil", eftersom en sak som ar obligatoriskt i en skolas bon kan vara forbjudet i en annan. (tex att rora fingret i tashahud som vi gor enligt sunnah i malikiskolan men vilket kan invalidera bonen i shafi'iskolan*)
* Osaker pa hur det egentligen ligger till bland shafi'iterna nar det galler rora fingret, men jag vet att onodig och overdriven rorelse under bonen anses invalidera den i deras skola.
"Both a Butcher and a Surgeon use knives, but they cut differently"
-Al Qubrusi
-Al Qubrusi
As-Salam Aleykum bröder och systrar.
Jag önskar verkligen att ni inte tar illa upp av en så okunnig broder som mig.
Men jag har tänkt på en sak.
Så här står det i http://al-ghazali.org/sidan/shafii.htm
Profeten (salla Allahu aleyhi wa sallam) sade, ”I början av varje århundrade, kommer Allah säkerligen att skicka en person till detta samfund som förnyar dess religion”.
Det är allmänt vedertaget att Imam al-Shafi’i (radiya Allhu anhu) var det andra århundradets mujaddid
Varför skulle vi inte kunna följa en ny lagskola med nya fuqahaa osv? Man kunde ju göra det 100 år efter Profetens död (t.ex. Imam al-Shafi'i), varför skulle man inte kunna göra det 1400 år efter Hans död? Med tanke på att profeten själv sa att det skulle komma en förnyare varje århundrade. Nu menar jag inte att salafiterna/wahbisterna är förnyarna (jag har faktiskt ingen aning, och vill inte ta förhastade steg), men varför skulle vi inte kunna följa en ny faqih som exempelvis tolkar Koranen eller Al-Hadith Al-Nabawi på ett annat sätt.
Jag önskar verkligen att ni inte tar illa upp av en så okunnig broder som mig.
Men jag har tänkt på en sak.
Så här står det i http://al-ghazali.org/sidan/shafii.htm
Profeten (salla Allahu aleyhi wa sallam) sade, ”I början av varje århundrade, kommer Allah säkerligen att skicka en person till detta samfund som förnyar dess religion”.
Det är allmänt vedertaget att Imam al-Shafi’i (radiya Allhu anhu) var det andra århundradets mujaddid
Varför skulle vi inte kunna följa en ny lagskola med nya fuqahaa osv? Man kunde ju göra det 100 år efter Profetens död (t.ex. Imam al-Shafi'i), varför skulle man inte kunna göra det 1400 år efter Hans död? Med tanke på att profeten själv sa att det skulle komma en förnyare varje århundrade. Nu menar jag inte att salafiterna/wahbisterna är förnyarna (jag har faktiskt ingen aning, och vill inte ta förhastade steg), men varför skulle vi inte kunna följa en ny faqih som exempelvis tolkar Koranen eller Al-Hadith Al-Nabawi på ett annat sätt.
salaamun Alaykom.
Ursäkta mig, att jag bara hoppar in så här, och för att jag varigt borta från forumet.
Problemet med salafis/wahabbis är att dem är jätte duktiga på att starta en diskussion men helt värdelösa då det kommer till att presentera bevis eller argumentera för sin sak. Tro mig, det var en av anledningarna som gjorde att jag lämnade den sekten (och, nej jag är ingen sufi ).
Jag brukade studera med salafi "shuyukh" och försökte sprida salafi da'wa så gott jag kunde. Jag tyckte så synd om dem som följde madhhab, dem var bara blinda efterföljare och jag följde bevisen !!!!!!!!!
Men när jag började lyssna på vad den andra gruppen (dem som fölher madhhab) hade att säga så upptäkte jag snart att mina argument för salafi/wahabbi sekten är helt orimliga. Om ni observerar noga så märker ni snart hur salafiter öppnar diskussioner men i bristen på bevis endast kan säga: "ni är villsna sufier".
Hursomhelst, har bara en enkel fråga angående vår disskussion här på tråden:
Hur bad muslimer i över 1000 år innan Albani & c.o presenterade sin nya syn på hur bönen måste utföras?
Om alla muslimer bad fel i 1000 år innan Albanis bok Sifah salaah al Nabiyy ('alayhi salat), då kan jag bara säga mashaAllah, stackars våra förfäder som inte hade Albani, hur kunde dom klara sig utan honom???
Ursäkta mig, att jag bara hoppar in så här, och för att jag varigt borta från forumet.
Problemet med salafis/wahabbis är att dem är jätte duktiga på att starta en diskussion men helt värdelösa då det kommer till att presentera bevis eller argumentera för sin sak. Tro mig, det var en av anledningarna som gjorde att jag lämnade den sekten (och, nej jag är ingen sufi ).
Jag brukade studera med salafi "shuyukh" och försökte sprida salafi da'wa så gott jag kunde. Jag tyckte så synd om dem som följde madhhab, dem var bara blinda efterföljare och jag följde bevisen !!!!!!!!!
Men när jag började lyssna på vad den andra gruppen (dem som fölher madhhab) hade att säga så upptäkte jag snart att mina argument för salafi/wahabbi sekten är helt orimliga. Om ni observerar noga så märker ni snart hur salafiter öppnar diskussioner men i bristen på bevis endast kan säga: "ni är villsna sufier".
Hursomhelst, har bara en enkel fråga angående vår disskussion här på tråden:
Hur bad muslimer i över 1000 år innan Albani & c.o presenterade sin nya syn på hur bönen måste utföras?
Om alla muslimer bad fel i 1000 år innan Albanis bok Sifah salaah al Nabiyy ('alayhi salat), då kan jag bara säga mashaAllah, stackars våra förfäder som inte hade Albani, hur kunde dom klara sig utan honom???
madhhab och taqlid
Salaamun Alaykom.
Jag vill citera vad imam an-Nawawi säger om de 4 imamernas uttalande att om vi finner en hadith som går mot deras fatwa ska vi ta hadithen.
Vi kommer tydligt se att dessa uttalanden av imamerna endast var riktade till deras studenter som själva vad mujtahidun:
Imam shafe’i sade: “Om du finner en hadith som motsäger min fatwa, följ hadithen”.
Vad Imam al-shafe’I sade betyder inte att varje person som ser en sahih hadith skall säga: ”detta är al-shafe’is madhhab", och applicera den rent yttre eller synbara meningen av uttalandet. Vad han[imam shafe’i] sade tillämpas sannerligen endast till en person med ijtihad rank inom madhhaben. Det är ett villkor för en sådan person[en mujtahid inom madhhaben] att han skall vara säker på att Imam al-shafe’i antingen inte kände till hadithen eller att han var omedveten om dess tillförlitlighet. Och detta är endast möjligt efter att ha studerat alla al-shafe’is böcker och liknande böcker av al-shafe’is studenter, de som tog kunskap från honom och andra som dem. Detta är sannerligen en svår förutsättning att uppfylla. Få är de som når upp till denna standard i våra tider.[Man bör då komma de stora ’ulama som levde under Imam Nawawis tid för att uppskatta detta uttalande, såsom: al-Fakhr al-Rāzī, Ibn al-Salāh, al-Mundhirī, Ibn ‘Abd al-Salām, al-Qurtubī, Ibn al-Munayyir, Ibn al-Qattān, al- Diyā’ al-Maqdisī, Ibn Qudāma, och Ibn Daqīq al-‘īd]. Vad vi har förklarat hittills har blivit villkorligt eftersom Imam al-shafe’i övergav {metoden] att handla uteslutande efter många hadithers yttre mening, som han tillkännagav och var medveten om. Emellertid, etablerade han bevis för hadith granskning och dess upphävande[abrogation: ’ilm al nasikh wa mansukh] eller de specifika omständigheterna eller tolkningarna [av olika hdither], o.s.v. ..Därför, varje person bland shafe’iter som finner en hadith som[utåt sett] går mot hans skola måste fråga sig om han verkligen fullbordat alla discipliner för ijtihad[såsom: stor kunkap i arabsika språket, kunskap om vilka hadither som abrogerats osv], eller i det specifika ämnet eller frågan.
Al-Nawawī, al-Majmū' Sharh al-Muhadhdhab (1:64), citerar Ibn al-Salāh’s Fatāwā wa Masā’il (1:54, 1:58-59). Cf. al-Tahānawī, I‘lā’ al-Sunan (2:290-291).
Jag vill citera vad imam an-Nawawi säger om de 4 imamernas uttalande att om vi finner en hadith som går mot deras fatwa ska vi ta hadithen.
Vi kommer tydligt se att dessa uttalanden av imamerna endast var riktade till deras studenter som själva vad mujtahidun:
Imam shafe’i sade: “Om du finner en hadith som motsäger min fatwa, följ hadithen”.
Vad Imam al-shafe’I sade betyder inte att varje person som ser en sahih hadith skall säga: ”detta är al-shafe’is madhhab", och applicera den rent yttre eller synbara meningen av uttalandet. Vad han[imam shafe’i] sade tillämpas sannerligen endast till en person med ijtihad rank inom madhhaben. Det är ett villkor för en sådan person[en mujtahid inom madhhaben] att han skall vara säker på att Imam al-shafe’i antingen inte kände till hadithen eller att han var omedveten om dess tillförlitlighet. Och detta är endast möjligt efter att ha studerat alla al-shafe’is böcker och liknande böcker av al-shafe’is studenter, de som tog kunskap från honom och andra som dem. Detta är sannerligen en svår förutsättning att uppfylla. Få är de som når upp till denna standard i våra tider.[Man bör då komma de stora ’ulama som levde under Imam Nawawis tid för att uppskatta detta uttalande, såsom: al-Fakhr al-Rāzī, Ibn al-Salāh, al-Mundhirī, Ibn ‘Abd al-Salām, al-Qurtubī, Ibn al-Munayyir, Ibn al-Qattān, al- Diyā’ al-Maqdisī, Ibn Qudāma, och Ibn Daqīq al-‘īd]. Vad vi har förklarat hittills har blivit villkorligt eftersom Imam al-shafe’i övergav {metoden] att handla uteslutande efter många hadithers yttre mening, som han tillkännagav och var medveten om. Emellertid, etablerade han bevis för hadith granskning och dess upphävande[abrogation: ’ilm al nasikh wa mansukh] eller de specifika omständigheterna eller tolkningarna [av olika hdither], o.s.v. ..Därför, varje person bland shafe’iter som finner en hadith som[utåt sett] går mot hans skola måste fråga sig om han verkligen fullbordat alla discipliner för ijtihad[såsom: stor kunkap i arabsika språket, kunskap om vilka hadither som abrogerats osv], eller i det specifika ämnet eller frågan.
Al-Nawawī, al-Majmū' Sharh al-Muhadhdhab (1:64), citerar Ibn al-Salāh’s Fatāwā wa Masā’il (1:54, 1:58-59). Cf. al-Tahānawī, I‘lā’ al-Sunan (2:290-291).
- Khadim Jamil
- Inlägg: 1262
- Blev medlem: tis apr 18, 2006 20:17
- Ort: ICA Maxi
den länken skulle kanske hjälpa nån InshaAllah. men det är enligt Hanafi Skolan och på Engelska / Arabiska.
Video
Video
" Look at Love...
how it tangles
with the one fallen in love "
[Jalal ad-Din Rumi]
30 inlägg
• Sida 1 av 1
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 56 gäster