Fråga om begravning.
Moderatorer: Admin, Admin Basha
17 inlägg
• Sida 1 av 1
Fråga om begravning.
När en person dör och genom går tvagningen och blir svept i lindor osv. Ska familjen närvara vid begravningen eller hur går det till i islam?
Fred
wa alaikum assalam
Jag tycker inte att man borde diskutera de lärdas jobb (att bevisa och motbevisa åsikter), men det finns behov i det här fallet.
Umm 'Atiyya said, "We were forbidden to join funeral processions but not rigidly." [Bukhkari & Muslim]
"but not rigidly" betyder att al-nahy (förbudet) inte är kvar vid sin originell betydelse (asl). Det är därför tillåtet men *makruh* (orekommenderade), och det kan inte vara haram p.g.a. hadithen ovan.
Jag tycker inte att man borde diskutera de lärdas jobb (att bevisa och motbevisa åsikter), men det finns behov i det här fallet.
Umm 'Atiyya said, "We were forbidden to join funeral processions but not rigidly." [Bukhkari & Muslim]
"but not rigidly" betyder att al-nahy (förbudet) inte är kvar vid sin originell betydelse (asl). Det är därför tillåtet men *makruh* (orekommenderade), och det kan inte vara haram p.g.a. hadithen ovan.
Watch your thoughts, they become words. Watch your words, they become actions.Watch your actions, they become habits.Watch your habits, they become character. (Okänd)
det finns även...
salaam.
´Denna hadith om att kvinnor inte ska besöka gravar: "the Prophet (Allah bless him and give him peace) cursed women who visit graves"(Tirmidhi, 3.371), har abrogerats av:
"I had forbidden you to visit graves, but now visit them" (Muslim, 2.672). Från denna hadith får vi veta att hadither som förbjudit kvinnor att besöka gravar har abrogerats.
Och i en annan hadith tillåter profeten(Allahs salwat och salaam över honom) uttryckligen 'Aisha att besöka gravar (Muslim, 2.671).
Anledningen till att denna lag abrogerades var att i början då folk var ny i Islam fanns det en fruktan för att folk skulle dyrka gravar plus att kvinnorna i förislamska arabien hade som sed att skrika, riva sönder kläder, skära sig i ansiktet etc. men sedan när folk blivit starka i sin Iman och kände till religionens föreskrifter bättre fanns inte den risken längre så förbudet gällde inte längre.
´Denna hadith om att kvinnor inte ska besöka gravar: "the Prophet (Allah bless him and give him peace) cursed women who visit graves"(Tirmidhi, 3.371), har abrogerats av:
"I had forbidden you to visit graves, but now visit them" (Muslim, 2.672). Från denna hadith får vi veta att hadither som förbjudit kvinnor att besöka gravar har abrogerats.
Och i en annan hadith tillåter profeten(Allahs salwat och salaam över honom) uttryckligen 'Aisha att besöka gravar (Muslim, 2.671).
Anledningen till att denna lag abrogerades var att i början då folk var ny i Islam fanns det en fruktan för att folk skulle dyrka gravar plus att kvinnorna i förislamska arabien hade som sed att skrika, riva sönder kläder, skära sig i ansiktet etc. men sedan när folk blivit starka i sin Iman och kände till religionens föreskrifter bättre fanns inte den risken längre så förbudet gällde inte längre.
Asalaam ualeikum!
Jag har aldrig varit på en muslimsk begravning men jag har hört att kvinnorna inte går dit är det kvar av tradition eftersom man anser att det förbudet upphävdes sedan?
Jag undrar mer om de döda...vad jag hört så vet de om vi besöker deras gravar?..
Är det inte så att man to.m uppmanar att man ska ofta tänka på döden och därför besöka gravar?
wa aleikum salaam Warda
Jag har aldrig varit på en muslimsk begravning men jag har hört att kvinnorna inte går dit är det kvar av tradition eftersom man anser att det förbudet upphävdes sedan?
Jag undrar mer om de döda...vad jag hört så vet de om vi besöker deras gravar?..
Är det inte så att man to.m uppmanar att man ska ofta tänka på döden och därför besöka gravar?
wa aleikum salaam Warda
يَرْحَمُكَ اللهُ
May Allah have mercy on you.
May Allah have mercy on you.
- Abdussalam
- Inlägg: 270
- Blev medlem: tor apr 06, 2006 17:07
- Ort: Göteborg
Viktigt
Asalaamu aleikum
Jo, det är väldigt viktigt för en muslim att besöka gravar eller begravningsplatser, för att påminna oss om vad som komma skall.
Ett öde ingen människa kan undgå.
Och om man lyckas internalisera denna känsla av livets förgänglighet, så är mycket vunnet, hela ens tillbedjan kommer genomsyras av en genuin närvaro och uppriktighet.
Profeten uppmande oss muslimer att betrakta oss själva som redan döda, för att just denna känsla ska infinna sig.
En del av våra lärda brukade kliva in i en kista, "spela" att de befann sig i graven och förbannade sig själva för sina tillkortakommanden i det jordiska livet, för att efteråt leva enligt sin nyfunna insikt.
Salaam
Jo, det är väldigt viktigt för en muslim att besöka gravar eller begravningsplatser, för att påminna oss om vad som komma skall.
Ett öde ingen människa kan undgå.
Och om man lyckas internalisera denna känsla av livets förgänglighet, så är mycket vunnet, hela ens tillbedjan kommer genomsyras av en genuin närvaro och uppriktighet.
Profeten uppmande oss muslimer att betrakta oss själva som redan döda, för att just denna känsla ska infinna sig.
En del av våra lärda brukade kliva in i en kista, "spela" att de befann sig i graven och förbannade sig själva för sina tillkortakommanden i det jordiska livet, för att efteråt leva enligt sin nyfunna insikt.
Salaam
Sheikh as-sayed ibn 'alawi al-maliki har sagt fran kanzul ummal av al-imam al-Muttaqi
att profeten (saws) har sagt:
"whoever goes to a graveyard or passes by a graveyard and recites sura Ikhlas eleven times and gives the sawab of the recital to the dead buried there, will receive the same sawab for it as the dead people"
Sheikh fortsatter sedan ganska argt:
"today some people are saying that makeing DHikr at graves is bid'ah!!!!...They must go and study hadith"
Mig veterligen, i varan skola (maliki) ar det rekomenderat for man att besoka gravplaterna, sarskilt pa fredagar och tillatet for kvinnor.
att profeten (saws) har sagt:
"whoever goes to a graveyard or passes by a graveyard and recites sura Ikhlas eleven times and gives the sawab of the recital to the dead buried there, will receive the same sawab for it as the dead people"
Sheikh fortsatter sedan ganska argt:
"today some people are saying that makeing DHikr at graves is bid'ah!!!!...They must go and study hadith"
Mig veterligen, i varan skola (maliki) ar det rekomenderat for man att besoka gravplaterna, sarskilt pa fredagar och tillatet for kvinnor.
- Tahiri Faqeer
- Inlägg: 1272
- Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
- Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro
METHOD OF GHUSSAL (BATH) AND MAYYAT (DEAD BODY)
Assalamoeallaikum wr wb,
Inte av mycket hjälp för svenska/engelska talande kanske....men till de som kan Urdu den är jätte viktigt att lyssna på....
http://www.naatsharif.com/lecture_detai ... e253162044
Allting från "death" till ghusal.
Lecturer Name
MUFTI MUHAMMAD AKMAL
wassalam,
//Rauf
Inte av mycket hjälp för svenska/engelska talande kanske....men till de som kan Urdu den är jätte viktigt att lyssna på....
http://www.naatsharif.com/lecture_detai ... e253162044
Allting från "death" till ghusal.
Lecturer Name
MUFTI MUHAMMAD AKMAL
wassalam,
//Rauf
17 inlägg
• Sida 1 av 1
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster