Zakat / Belöning

Här kan icke-muslimer diskutera och ställa frågor om allt som rör Islam.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 15
Blev medlem: lör nov 24, 2007 13:58
Ort: Stockholm

Zakat / Belöning

Inläggav LasseBJ » lör aug 18, 2012 9:54

Fick en broschyr om Zakat idag, som jag har några frågor kring.

1, Vi har rätt höga skatter i Sverige. En del av dessa går till försörjningsstöd åt fattiga i landet, och en liten del går till hjälp åt andra fattiga länder. Kan man s.a.s. tillgodoräkna sig detta i det som kallas Allmoseskatten i Koranen?

2, Varifrån kommer egentligen den exakta procentsatsen 2,5 %?

3, Broschyren förklarar t.ex. att Zakat betyder ”att rena” och flera andra saker runt detta på ett bra sätt. Men skulle vilja höra andras synpunkter på två av formuleringarna i den.

A, Den säger att vi ska ha i åtanke ”att det är Gud som givit vissa sin förmögenhet”. Å andra sidan är det också Gud som givit vissa sin fattigdom. I mina öron låter därför inte detta som ett argument vare sig för eller emot Zakat.

B, Den säger också att många muslimer väljer att betala Zakat under Ramadan, därför att det ger extra ”belöning”.
Jag hör flera muslimer ofta prata om ”gör si gör så, så får du bonus”. Det är väl inte därför man praktiserar Islam?
Personligen tycker jag att broschyren borde vädja till ens empati, och inte till ens belöning. Även om det borde det räcka fullt ut att vi är ålagda Zakat.

Återgå till Nyfiken på Islam?

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst