Ingriper Gud i våra liv?

Här kan icke-muslimer diskutera och ställa frågor om allt som rör Islam.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 15
Blev medlem: lör nov 24, 2007 13:58
Ort: Stockholm

Ingriper Gud i våra liv?

Inläggav LasseBJ » tor aug 16, 2012 17:30

1. Ingriper Gud direkt i våra liv?
2. Eller först på den yttersta dagen?

I det första fallet blir Bön en ”önskelista”, man vill att Gud skall närma sig en själv.
Så ser jag på kristendomen.
I det senare fallet blir Bön snarare ett sätt att närma sig Gud och religionen.
Så ser jag på Islam.

I det första fallet (Kristendom) kan man då undra varför Gud i så fall inte ingriper för de rättrogna människor som ber Honom att få undslippa t.ex. ett vulkanutbrott?
I det senare fallet (Islam) måste man istället räkna med att kunna drabbas av t.ex. vulkanutbrott.

Frågan är om det senare fallet (att Gud ingriper först på den yttersta dagen) är förenligt med Islam?
Det finns en vers som gör det tveksamt, 55:29 Där det står att ”Gud ingriper”.
Suran heter ”Den nåderike”, och talar bl.a. om många av Guds skapelser, och de straff som väntar dem som förnekar.
Men syftar ”Gud ingriper” på Hans skapelser och att Han straffar eller belönar oss på den yttersta dagen?
Eller syftar ”Gud ingriper” på att Han gör det direkt i våra liv nu?

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Ingriper Gud i våra liv?

Inläggav A.N » tor aug 16, 2012 20:45

Intressant fråga!

Allah är närmare oss själva än vår egen kroppspulåder och varje andetag och varje hjärtslag är ett ingripande från Honom. Inget sker utan att Han upphöjd är Han är kraften som gör så att det sker. Alltså ingriper Han ständigt och utan Hans ingripande händer inget. Hans ingripande är inte begränsat till nästa liv, men det är först i nästa liv vi belönas eller straffas, det vi är med om i det här livet säger inget om vår ställning i nästa liv, alla människor både onda och goda får i det här livet del av både ont och gott när det gäller yttre händelser.


Synen på bön är att vi ber och Allah svarar i sin visdom på de böner som är bra för oss, om det inte blir i enlighet med vår önskelista får vi i alla fall belöning för att vi vänt oss till Honom i bön, så man kan som du säger dels se bönen som ett sätt att närma sig Allah men också som ett medel att uppnå det man vill. Ingen garanti att man slipper vulkanutbrott med andra ord, men vi tror att bön skyddar, dock är det inte meningen att någon människa ska leva helt utan prövningar sjukdom och olyckor.

Jag hoppas att du fick svar på det du undrade fråga gärna vidare!

Inlägg: 15
Blev medlem: lör nov 24, 2007 13:58
Ort: Stockholm

Re: Ingriper Gud i våra liv?

Inläggav LasseBJ » tor aug 16, 2012 22:33

Tack för svaret!
Ber du mig fråga mera, så kan jag inte låta bli :)

Kan inte tanken att Gud sägs ingripa i t.ex. våra andetag och hjärtslag, syfta på att det är Han som skapat våra hjärtan och lungor, och allt annat? Istället för att Gud ”handgripligen” ingriper/sköter allting.
Med det menar jag absolut inte att Han inte skulle vara i allra högsta grad närvarande, som 50:16 säger: ”Vi är närmare henne än hennes egen halspulsåder”.
Men det är trots allt skillnad på närvarande och ingripa.
Att Han är så närvarande betyder för mig att man omöjligen kan hyckla inför Gud.

Många kristna verka be när de känner för det, när de önskar sig något. Däremellan verkar man ofta glömma Gud.
Att be 5 gånger per dag tycker jag är ett utmärkt sätt för muslimer i vårt stressade samhälle att inte glömma att man är underkastad Gud.

60 miljoner människor lär ha dött under 2:a världskriget. Och många andra i naturkatastrofer.
Jag är övertygad om att flera miljoner av dessa var rättrogna människor som bad till Gud om att inte behöva dö på detta sätt.
Därför har jag svårt att se att det är meningen att vi ska be Gud om saker i detta liv i bönen. Att det dels är själviskt, och dels ett tecken på att man ännu inte underkastat sig Hans avsikter. Och att Han de facto inte ingriper, förrän på yttersta dagen.

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Ingriper Gud i våra liv?

Inläggav A.N » fre aug 17, 2012 18:03

Jag förstår hur du tänker. Det finns kristna som har liknande tankar. Jag har svårt att finna stöd för dina tankar i koranen (eller hadithlitteraturen eller hos de lärda)dock. Den islamiska trosuppfattningen är inte att Allah har skapat skapelsen som sedan sköter sig själv, vi tror att Han ständigt skapar; Han är källan till allt som händer, inget händer utan att det är Han som skapar det.


När det gäller att be för egna intressen är det rekommenderat och anses inte som själviskt. Varje bön belönas oavsett om det blev så som vi bad om eller inte. Att goda människor som ber blir offer för naturkatastrofer eller krig är inte ett argument mot att be om beskydd. Vi ber om beskydd och överlämnar oss sedan i förtröstan till Allah och litar på att Hans beslut är bäst även om vi inte alltid kan se det.

Inlägg: 15
Blev medlem: lör nov 24, 2007 13:58
Ort: Stockholm

Re: Ingriper Gud i våra liv?

Inläggav LasseBJ » lör aug 18, 2012 8:55

Tack A.N.
Nu känns det bra!

Återgå till Nyfiken på Islam?

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster