Studie om äktenskap mellan muslimer och andra/konvertiter

Här kan icke-muslimer diskutera och ställa frågor om allt som rör Islam.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 2
Blev medlem: tis maj 03, 2011 15:29
Ort: Stockholm

Studie om äktenskap mellan muslimer och andra/konvertiter

Inläggav maria » mån maj 09, 2011 13:54

Hej,
jag är anställd av en forskare i religionshistoria på Stockholms universitet som skriver en studie om s.k. blandäktenskap där det även finns barn, mellan t.ex. muslimer och kristna/konvertiter eller muslimer från olika kulturer.

Jag söker därför personer som vill ta chansen att medverka och dela med sig av sina egna erfarenheter. Studien är inriktad på att se hur människor hittar lösningar i vardagen för att leva och bygga upp en familj tillsammans.

Finns det någon/några som vill låta sig intervjuas vore jag väldigt tacksam om ni kontaktade mig. Vill ni veta mer om detta fråga mig gärna.

Vänliga hälsningar
Maria

Inlägg: 6
Blev medlem: mån maj 02, 2011 9:27
Ort: Stockholm

Re: Studie om äktenskap mellan muslimer och andra/konvertite

Inläggav abu_ahmad_ali » sön maj 15, 2011 9:15

Vadå bland äktenskap? Om man har konverterat är man muslim så vad menar du?

Användarvisningsbild
Inlägg: 318
Blev medlem: mån apr 03, 2006 11:54
Ort: Norsborg

Re: Studie om äktenskap mellan muslimer och andra/konvertite

Inläggav UmmAbdallah » sön maj 15, 2011 14:17

Salaam

Om jag förstått det rätt så antar jag att hon menar svensk (muslim eller ej) med make/maka som är muslim och har annan etnisk/kulturell bakgrund.
Guds Sändebud, må Guds frid och välsignelser vare med honom, sade: ”Paradiset är deras byte som samlas och minns Allah"

Inlägg: 110
Blev medlem: sön apr 09, 2006 16:38

Re: Studie om äktenskap mellan muslimer och andra/konvertite

Inläggav khaduja » ons maj 18, 2011 16:43

Hur hade ni tänkt då ni ska ha med dels muslimer med olika kulturell bakgrund som är gifta och dels muslimer som är gift med en kristen. Det är ju inte jämförbart som jag ser det, om man har olika religion eller olika kulturell bakgrund - eller kanske både olika religion och kultur!

Inlägg: 6
Blev medlem: mån maj 02, 2011 9:27
Ort: Stockholm

Re: Studie om äktenskap mellan muslimer och andra/konvertite

Inläggav abu_ahmad_ali » fre maj 20, 2011 21:13

Helt meningslös studie kan inte förstå poängen eller varför man skulle slösa sin tid att ställa upp

Användarvisningsbild
Inlägg: 130
Blev medlem: sön aug 24, 2008 21:52
Ort: Skärholmen

Re: Studie om äktenskap mellan muslimer och andra/konvertite

Inläggav mostafa » lör maj 21, 2011 2:48

(sl)
Jag tycker tvärtemot bror abu-Ahmed att ämnet verkar bade intressant och angelaget. Dock kanske svårgenomförbart. Kan jag be trådens upphovskvinna Maria att skicka ett pm till mig med syfte och frågestãllning. Jag kan vara intresserad av att delta i studien.
Guds vind blåser alltid, men jag måste hissa mitt segel

Inlägg: 2
Blev medlem: tis maj 03, 2011 15:29
Ort: Stockholm

Re: Studie om äktenskap mellan muslimer och andra/konvertite

Inläggav maria » mån maj 23, 2011 16:51

Hej igen, tack för alla svar. Det verkar som att jag varit otydlig i min formulering. Jag ber om ursäkt för det.

Studien handlar om "interfaith" äktenskap/parrelationer, det som man i vardagstal lite slarvigt kallar för blandäktenskap. Forskaren som är intresserad av frågan letar efter par där
1. den ena är muslim och den andra kristen alternativt
2. den ena är muslim och den andra har varit kristen och konverterat alternativt
3. den ene är shia, den andre sunni alternativt
4. båda är muslimer men från två olika kulturer och alltså med olika kulturella bakgrunder och traditioner.

Det som hon är intresserad av är hur par med skilda bakgrund löser vardagslivet tillsammans. Det finns än så länge endast ett fåtal studier om detta, eftersom fenomenet är relativt nytt.

Jag är väldigt tacksam om några är intresserade av det och svarar gärna på frågor om hur det kan gå till med intervjun och vilka frågor som ställs. Rent allmänt handlar det om praktiska frågor.
Hälsningar

Användarvisningsbild
Inlägg: 130
Blev medlem: sön aug 24, 2008 21:52
Ort: Skärholmen

Re: Studie om äktenskap mellan muslimer och andra/konvertite

Inläggav mostafa » sön jul 24, 2011 17:38

(sl)

Jag vill ge rekommendationer till de av er bröder eller systrar som kanske har funderat pâ ätt delta som respondent. Kan nog utmynna i ett intressant resultat. Det är dessutom ganska nyttigt att för en stund vara reflexiv. Jag fick i alla fall en hel del nya självinsikter.
Guds vind blåser alltid, men jag måste hissa mitt segel

Återgå till Nyfiken på Islam?

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster