Vardagliga fraser

Här kan icke-muslimer diskutera och ställa frågor om allt som rör Islam.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Användarvisningsbild
Inlägg: 19
Blev medlem: lör mar 28, 2009 17:11
Ort: Norrköping

Vardagliga fraser

Inläggav Militaren » lör mar 19, 2011 9:52

Salam aleykum.
Jag undrar om ni skulle kunna ge några exempel på ord man kan använda i vardagen. T.ex vad man ska säga när man har nyst, hostat etc.

Tack på förhand
Salam aleykum syster Malika

Inlägg: 1
Blev medlem: fre sep 03, 2010 17:50
Ort: Norrköping

Re: Vardagliga fraser

Inläggav Adelina » tor mar 24, 2011 19:48

Alaikom salam!

ALAYHIS SALAM
‘fred vare med honom’ används efter att profetens namn nämns.

AMEEN
Det arabiska uttrycket betyder ‘var snäll och acceptera’. Används i slutet av bönen och i åkallelser.

ASSALAMU ALAYKUM
‘fred vare med dig’ muslimens hälsningsfras.
(Svaret är ’wa alaikumus salam’, vilket betyder ’och fred vare med dig’. En mer fullständig variation av detta är ’assalam u alaikum wa rahamtulahi wa barakatuhu’, vilket betyder ’fred vare med dig och Allahs välsignelser och barmhärtighet’. Svaret är ’wa alaikumus salam wa rahmatulahi wa barakatuhu’).

ALLAHU AKBAR
Det arabiska uttrycket betyder ‘Allah är större’. Kallas också för Takbir.

ALLAHU ALAM
Ett arabiskt uttryck som betyder ‘Allah vet bäst’.

AL HAMDU LILAH WA SHUKRU LILLAH
Det arabiska uttrycket betyder ‘All ära tillhör Allah och all tacksamhet till Allah’.

AMMA BAAD
Ett uttryck som används för att separera en inledning från huvudinnehållet i ett tal; där förordet vanligtvis innehåller ärande och lovprisande av Allah. Bokstavligen betyder det ’det som kommer efter’.

ASTAGFURALLAH
Det arabiska uttrycket betyder ’jag söker Allahs förlåtelse’.

AUDHU BILLAHI MIN ASH SHAYTAN AR RAJIM-
Det arabiska uttrycket betyder ’jag söker beskyd hos Allah från den fördömde satan’.

AZZA WA JAL
Ett uttryck som används efter att ha nämnt Allahs namn. Det betyder ’Mäktig och Majestätisk är Han’.

BARAKALLAH FIK
Ett uttryck som betyder ‘Allahs välsignelser över dig’. När en muslim vill tacka en annan person, använder han olika sätt att uttrycka sitt tack, uppskattning och tacksamhet. En av dem är BarakAllah.

BISMILLAH AR RAHMAN AR RAHIM
Basmala. ‘I Allahs namn, den Barmhärtige, Den Medkännande’.
(detta översätts också som i Allahs namn den mest Nåderike, den mest Barmhärtige)

FI AMANALLAH
Används som en avskedsfras betydande ‘Med Allahs beskydd’.

FI SABILILLAH
Det arabiska uttrycket betyder ’Enligt Allahs väg’, ’För Allahs skull’ (det betyder också ’gå grund av kärlek till Allah).

HADHRAT/HAZRAT
Betyder bokstavligen ’Närvaro’; en fras som ungefärligt betyder ’Din ära’.

HASBALA
Det arabiska uttrycket, ‘Hasbunallah wa nimalwakil’ vilket betyder ‘Allah är tillräcklig för oss och en utmärkt beskyddare’. Uttrycks allmänt som ’Hasbi Allah’.

HAWQALA
Det arabiska uttrycket ‘la hawla wa la quwwata illa billah’ vilket betyder ‘Det finns ingen kraft eller styrka räddinng (förutom) hos Allah’.

INNA LILLAHI WA INNA ILAYHI RAJIUN
Det här är något som en muslim uttrycker när han drabbas av otur, betydelsen är, ’Vi tillhör Allah och till Honom skall vi återvända’. Det är från en ayat (vers) i Koranen (2:156).
(Det sägs vanligtvis när man hör att en person har dött).

INSHALLAH
Det arabiska uttrycket betyder ‘Om Allah vill’.
(Det sägs vanligtvis när man refererar till en situation i framtiden, dvs inshAllah ska jag gå till affären imorgon osv).

ISTIGHFAR
Att be Allah om förlåtelse, speciellt genom att säga Astagfurulah, ‘Jag söker Allahs förlåtelse’.

ISTITHNA
Undantag, att säga ‘InshAllah’, ‘om Allah vill’.

ITAQILLAH
Det arabiska uttrycket betyder ‘Frukta Allah’ – dvs att frukta att göra någonting (dvs en dålig handling), och vara medveten om att Allah alltid ser.

JALLA JALALUH
Denna fras sägs efter Allahs namn och betyder ‘Störst är Hans Majestät’.

JAZAKALLAHU KHAIRAN
Det är ett uttalande som visar tacksamhet och uppskattning och som sägs till en person som gör en tjänst. Istället för att säga ’shukran’ (tack), används denna fras. Den betyder ’må Allah belöna dig med gott’.

KARAM ALLAHU WAJHAHU
‘Må Allah ära honom’, frasen används när Ali ibn Abi Talib (RadiAllahu Ta’al anhu) namn sägs.

LABBAYK
‘Till din tjänst’, talbiya eller pilgrimmens åkallan till sin Herre under Hajj.

(Talbiya i sin helhet lyder, 'LabbaykAllah huma Labbayk, LabbaykAllah sharee kalala Labbayk, innal hamda, wa naimata lakawulmulk la shareekala' vilket betyder ’’Här är jag Oh Herre, här är jag, Oh Allah, här är jag. Här är jag. Du har inga partner. Här är jag. Sannerligen är all ära, nåd och herravälde Dina, och Du har ingen partner.’’)

LA HAWLA WALA QUWWATA ILLA BILLAH
Betydelsen av detta uttryck är ‘Det finns ingen kraft eller styrka utom hos Allah.’ Detta sägs av en muslim när han drabbas av olycka, eller hamnar i en situation som han inte kan råda över.

LI WAJHILLAH
Betdyer bokstavligen, ‘För Allahs ansikte’, vilket betyder för att erhålla Allahs behag, endast för Allah.

MA SALAMA
‘Med frid’, ett fras som sags sist.

MASHALLAH
En fras som bokstavligen betyder ‘det som Allah önskar’, och det indikerar ett tecken
(exempel på tillämpning, om man får MVG på en test så säger andra mashAllah).

RABBANA WA LAKAL_HAMD-
‘Vår Herre, all ära är Din’, sägs efter man reser sig upp efter Ruku efter att ha sagt ‘sami Allahuliman hamidah’ (Vilket betyder ’Allah lyssnar på den som ärar Honom’).

RADIYALLAHU ANHA
Denna term ‘Må Allah vara nöjd med henne’ används vid omnämnandet av en kvinnlig följeslagare (förkortas vanligtvis som RA eller RAA)

RADIYALLAHU ANHU
Detta är ett uttryck som muslimer använder när namnet på en av profeten Muhammads följeslagare nämns eller skrivs. Det betyder ’Må Allah vara nöjd med honom’. (Förkortas vanligtvis RA eller RAA).

RADIYALLAHU ANHUM
Frasen, ‘Må Allah vara nöjd med dem’, används efter att en grupp av följeslagare har nämnts. (Förkortats vanligtvis som RA eller RAA).

RAHIMAHULLAH
Betyder, ‘Må Allah vara barmhärtig mot honom’.

SALLAHU ALAYHI WA SALLAM
‘Må Allah välsigna honom och skänka honom frid’, en fras som uttalas efter att ha nämnt profeten Muhammad.
(Vanligtvis används följade två förkortningar för att uttrycka det (fvmh) som betyder ’frid vare med honom) och gäller för alla profeter, eller (saws) som suffix när man refererar till profeten Muhammad).

SAMI ALLAHU LIMAN HAMIDAH
‘Allah hör honom som ärar Honom’, sägs av den som ber och när han reser sig från Ruku (såvida han inte följer en imam under bönen).
(Om han följer en imam i bönen säger han bara ’Rabana wala kalhamd’).

SAYYIDUNA
‘Vår Mästare’ en respektfull term. Betyder bokstavligen ‘Herre’ eller ‘Mästare’ eller ‘Ledare’.
(Används vanligtvis för att referera till profeten Muhammad. Många människor använder det dock för lärda män/vetenskapsmän, Allah vet bäst om det är rätt). Det används också ofta för att beteckna en ättling till profeten (salAllahu alayhi wasalam).

SHUYUKH
Majestätisk pluralform av Shaykh, betyder bokstavligen ‘Äldre man’ – en hederstitel som ofta används för att beteckna lärda, såväl som stamhövding och notabilitet.

SIDI
Vardagligt för ’Sayyidi’ eller ’Sayyiduna’ – Min ’Herre/Mästare/Ledare’ – en hedersvärd titel – speciellt populär i Nordafrika.

SUBHANALLAH
‘Allah är ärad’. Att ära Allah och göra Honom fri från allt (opassande onda ting) som tillskrivs Honom.

SUBHANAHU WA TA'ALA-
‘Ärad är Han och upphöjd’, ett uttryck som muslimer använder när Allahs namn uttalas eller skrivs.
(swt är den vanliga förkortningen av det)

TA'ALA
‘Upphöjd är Han’, ett uttryck som används efter att Allahs namn nämns.
(Dvs Allah Ta’ala betyder, ’Allah, upphöjd är Han’).

TAAWWUDH
Att säga, ‘Jag söker beskydd hos Allah...’’ (audhu billahi minash shaitan nirajeem).

TABARAKALLAH
Frasen ‘Välsignad är Allah’ (används vanligtvis i samband med att man får höra goda nyheter).

TAHMID
Att säga uttrycket ‘alhamdulillah’, vilket betyder ‘All ära tillhör Allah’.

TAKBIR
Att säga ‘Allahu Akbar’, vilket betyder ‘Allah är den Störste’.

TALBIYA
Att säga ‘Labbayk’, vilket betyder ‘Till Din tjänst’ under Hajj.

TAMJID
Att ära Allah.

TARDIYA
Att säga ett av uttrycken som börjar med ’radiyallahu...’.

TASBIH
Att ära, att säga ‘SubhanAllah’, vilket betyder ‘All ära till Allah’.

TASHMIT
Att uttala en bön för den som nyser, ’Yarhumuka Allah’ vilket betyder ’må Allah ha barmhärtighet med dig’.
(När en person nyser säger han, Alhamdulillah (Ära till Allah), en person som hör en som nyser säger ’Yarhamuk Allah’ och den som nyser svarar, ’Yahdikumul-lah wa Yaslih balakum’, vilket betyder ’må Allah ge dig vägledning och förbättra din hälsa’).

ULAMA
Vetenskapsmän eller lärda män. Gäller speciellt religiösa lärda, men används ofta för lärda även inom andra kunskapsområden.

WAJHULLAH
‘Allahs ansikte’, betyder för Allahs skull, bortsett från någon belöning i det här livet, endast för Allah’.

ZAWIYA
Framförande av religiös order eller broderskap.


Översättning : Islam-Svarar

Återgå till Nyfiken på Islam?

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster