[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Svenskmuslim.nur.nu - Visa tråd - Sufismens konstigheter

Sufismens konstigheter

Här kan icke-muslimer diskutera och ställa frågor om allt som rör Islam.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Nadirun_Mubin

Sufismens konstigheter

Inläggav Nadirun_Mubin » lör jan 22, 2011 22:34

(sl)
Tänkt lägga upp lite videos här för att göra klart för er att dem inte praktiserar ihsan det som Profeterna salawat gjorde. Eller ens yrka på att tassawuf skulle vara tazkiya nafs/purification of the self
Videoklippet borttaget pga olämpligt innehåll se "regler för postinig i diskussionsforom" Mvh/Mod
InshaAllah kommer fler videos som bevis.
Dessa sufister har antagligen mer gemensamt med dessa människor än Allahs Sändebud..
Videoklippet borttaget pga olämpligt innehåll se "regler för postinig i diskussionsforom" Mvh/Mod

Och här har vi lite sufi ibada som ägnar sig åt fakirkonster
Videoklippet borttaget pga olämpligt innehåll se "regler för postinig i diskussionsforom" Mvh/Mod
här trippar dem loss det är feeest
Videoklippet borttaget pga olämpligt innehåll se "regler för postinig i diskussionsforom" Mvh/Mod
Och det finns folk som vill mena att detta är vägen av Allahs sändebud salawat

Saknar ord för denna
Videoklippet borttaget pga olämpligt innehåll se "regler för postinig i diskussionsforom" Mvh/Mod

Nån respons från bröder och systrar??
Videoklippet borttaget pga olämpligt innehåll se "regler för postinig i diskussionsforom" Mvh/Mod

Användarvisningsbild
Inlägg: 114
Blev medlem: mån jul 09, 2007 18:59

Re: Sufismens konstigheter

Inläggav Lemon T » sön jan 23, 2011 2:18

Salam aleikom.
Du verkar vara som en själv var för några år sedan till en viss grad. Det är lätt att bli förvirrad av alla konstigheter som existerar i vår ummah. Men ibland får man faktiskt acceptera att det råder olika åsikter om någonting i de 4 rättskolorna. Jag upptäckte för några år sedan att jag höll på att lämna Islam för att jag kom i ett tillstånd av trötthet pga att jag gjorde som du gör nu. Pekade finger åt andra och klipp och klistrade en massa utan att fullt förstå vad det var jag klistrade in. Islam är mer avancerad än så. Det tar tid att nå kunskap och full kännedom om alla sakfrågor och religiöst djup. Du verkar inte vara så gammal. Det bästa är att du ger dig själv tid för eftertanke. Att gå denna vägen du gör nu är destruktiv. Den leder dig bort.
Jag tittade också på dessa Sufi filmer som används som anti sufi propaganda. Jag själv är inte sufier för jag vet inte vad det direkt betyder. Men det tar lång tid att bli tydligen har jag förstått. Filmklippen visar olika religiösa sammankomster där folket på ett eller flera sätt kan uppträda stötande för en troende eller icke troende person. Vad jag har förstått genom åren så är denna praktik mer eller mindre lik den andre på olika platser i världen. Det verkar vara mer än kulturell traditionsenlig praktik som avvikit i olika håll och kanter. Det finns helt enkelt för många olika grupper som påstår sig praktisera sufism så det är svårt och veta vad som är "rätt sufism". Vad jag har förstått så är Sufism en gren vid sidan om Islam och att det utvecklats ifrån tasawwuf.
Jag själv håller mig borta från det som är tvivelaktigt och konstigt som får min Iman att sjunka. Men pga okunskap låter jag bli att peka finger på dom som praktiserar sufism och även mawlid och tawassul som jag vet att man i "Wahabi skolan" debunkar.

Frid med dig broder
Jag är en Broder - Konvertit

Inlägg: 110
Blev medlem: sön apr 09, 2006 16:38

Re: Sufismens konstigheter

Inläggav khaduja » sön jan 23, 2011 3:02

(sl)
Anser man att de gör fel så vore det väl mer konstruktivt att göra du3 för deras vägledning än att filma (i smyg?) och göra sig lustig över dem på internet. Förlöjliga andra människor hör väl i alla fall definitivt inte till Koranen och sunnah.
Må Allah vägleda oss alla.

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Sufismens konstigheter

Inläggav b » sön jan 23, 2011 3:34

...
Senast redigerad av b tor mar 31, 2011 19:53, redigerad totalt 1 gång.

Nadirun_Mubin

Re: Sufismens konstigheter

Inläggav Nadirun_Mubin » sön jan 23, 2011 15:54

(sl) bröder o systrar

Som sagt detta är för att visa hur listig sheytan är, hur han kan få folk som även sagt shahada att gå vilse och det är inte för att förlöjliga dem, det lyckas dem själva med...

Detta är en varning för sheytans galenskap.

Och Lemon T lek inte med Allahs namn Al-Wahhab är du snäll.
Har du inte hört hadithen gällande dem 72 sekterna?
-----------------------------------------------------------------
Allah vet min niyya, ni kan spekulera om ni vill, men jag har visat detta för att människor förknippar Ihsan och tazkiya nafs med tassawuf vilket är ett stort fel.

InshaAllah ja ska leta upp en video där ni får höra lite sufi Aqeeda som uppmanar till shirk och kufr och trosuppfattningar som man inte hittar något stöd för i Quran eller hadith.

Som Profeten salawat sa all innovation är vilseledning och all vilseledning är i elden.

Och syster khaduja det är något sahaba gjorde att varna för innoverade saker i religionen och dessa konstigheter föregick inte på Profetens salawat tid.

Och min syster Khala ja kan lägga en dem "fina" videos om du vill det oxå, men ävendem "fina" videos och dess handlingar har inget stöd från Allahs Tal eller sändebudets salawat
(sl)

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Sufismens konstigheter

Inläggav A.N » sön jan 23, 2011 16:18

(sl)
Blir du inte själv lite trött av att posta inlägg efter inlägg med ungefär samma innehåll? Det blir liksom inte mera sant för att man postar det om och om igen.

Vad sägs om att reflektera ett tag över vad du har fått för svar tidigare innan du postar något nytt?
Det är många saker som olika personer skrivit till dig som du glidit förbi men som jag tror skulle vara värdefulla för dig att tänka på.

Nadirun_Mubin

Re: Sufismens konstigheter

Inläggav Nadirun_Mubin » sön jan 23, 2011 16:22

(w) syster, det verkar mer som om dem vill kompromissa religionen.
Och dem glömmer Profetens salawat ord. Och inte förstår dess allvar.
Men tack för rådet syster.

Jo det är mycke text och allt kanske inte besvaras men ja kan märka genom vad vissa människor skrivit att dem är okunniga gällande hur man ska förhålla sig till innovationer i Allahs religion.

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Sufismens konstigheter

Inläggav A.N » sön jan 23, 2011 17:47


Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Sufismens konstigheter

Inläggav b » sön jan 23, 2011 18:12

...
Senast redigerad av b tor mar 31, 2011 19:54, redigerad totalt 1 gång.

Nadirun_Mubin

Re: Sufismens konstigheter

Inläggav Nadirun_Mubin » sön jan 23, 2011 22:31

(sl) brödrar ch systrar
A.N kolla på en av dessa video sen tänk om innan du frågar dig igen:)
Jag är inte ute och skuttar och skriker dhikr.

b.

Så du håller med om att detta är vilseledning?

Varför jag lägger upp det är för att varna de sm insatta innan dem faller djupt ch slutar tills slut som en av dessa.

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Sufismens konstigheter

Inläggav b » mån jan 24, 2011 6:47

Senast redigerad av b tor mar 31, 2011 20:06, redigerad totalt 1 gång.

Nadirun_Mubin

Re: Sufismens konstigheter

Inläggav Nadirun_Mubin » mån jan 24, 2011 16:58

(w) syster

ordet sufi är greko-indo inte ens arabiskt. Och ordet kom inte förrän efter rashidun radhiallahu anhum. Och jag har hittat många fabricerade uttalande från Ulema gällande tassawuf.
Och Profeten salawat har utnämnt av vilka som är dem bästa och av vilka man ska ta sin religion ifrån.

Tazkiya nafs är en nobel sak och den som gjort och lyckas med det har stor belöning från Allah och den som misslyckas väntar stort straff

Surah ash-shams
Qad Aflaha man zakaha, wa qad khaba man dasaha.

Kolla på dessa videos och granska dem syster, jag gör det endast för att visa groparna så ni inte ska falla i dem.

Jihad an-nafs/Tazkiya nafs är wajib på varje muslim om dem vill räknas till Ahl Jenna.
Förutom dem Allah förbarmar sig över utan dem gjrt något gott. En somhar så mycket som ett senapskorn iman kommer till slut till jenna.

Användarvisningsbild
Inlägg: 46
Blev medlem: tor okt 14, 2010 20:10

Re: Sufismens konstigheter

Inläggav SysterAdilah » mån jan 24, 2011 22:01

(bis) (sl)






Khalas.
Ma'Salama.

Nadirun_Mubin

Re: Sufismens konstigheter

Inläggav Nadirun_Mubin » mån jan 24, 2011 22:50

(w)
Syster ingen av Sahaba praktiserade tassawuf

Däremot tazkiya nafs purification of the self.

Och det fanns inga sufis på Profeten salawat tid. Vill du säga mig att Muhammad salawat var sufi?
För att vi ska vara räddade och bli benådade av Allah, så ska vi hålla oss till dyrkan som Profeten salawat var på. Profeten var Muslim,Mumin,Muhsin.. inshaAllah vi uppfyller det förstnämnda genom att asalama/underkasta vår vilja under det Allah föreskrivit för oss. Och hur gör vi det genom ilm.

Akta dig från Ahl-Bida dem är i elden enligt Profeten salawat . Och det går att göra tauba från bida.
Och om du kollar någon av dessa videos här kan du klart och tydligt se innovationer i religion som inte Allah subhana har föreskrivit.

Jag kommer att bli sufi direkt wallahi! om du visar ett utalande från Allah eller Profeten salawat .
Men vad kommer du göra om du inte hittar det? det är det som ärfrågan.

Användarvisningsbild
Inlägg: 114
Blev medlem: mån jul 09, 2007 18:59

Re: Sufismens konstigheter

Inläggav Lemon T » mån jan 24, 2011 23:18

"Sufism is not a form of Islam. Sufism, as a name for the science of Ihsan, is one of the three dimensions of the deen along with Islam and Iman without which someone’s deen is not complete. Many scholars hold that it is a fard ‘ayn, i.e. an individual obligation on every single man and woman. Therefore one cannot be a ‘Sufi’ as such, or even a ‘Sufi Muslim’"

Men var är detaljerna kring tasawwuf från våra stora lärda? Missförstå mig inte nu. Jag vill bara veta om våra stora lärda har sagt hur vi ska uppnå detta tillstånd som dom själva beskriver att dom uppnått som tex Imam Shafi. Nu har jag ingen fakta, men jag diskuterade tasawwuf med en för länge sen då jag själv var förvirrad och han sa att detaljerna kring tasawwuf är begränsad. Det finns ingen hänvisning till hur denna vetenskap lärs ut ect. Det enda som finns är det vi ser idag som levts kvar i traditionen. Så det är ett problem. Det man ser idag i sufi ordrarna är och behöver inte vara enligt Islam. För det behöver ju inte vara det så länge man inte säger att det är Islam. Säger man däremot att det är det så behöver man bevis. Det är kanske det man måste klargöra för sina "motståndare" och kanske för sig själv.
Allt behöver inte vara enligt Islam så länge man inte gör något som går emot Islam. Vi kör bil idag, det gjorde man inte på profetens tid. Är det emot islam? Förstår ni vad jag menar?
Om Tasawwuf handlar om att rena sitt hjärta så tycker jag att man ska med alla medel som är tillåtna göra det.

Noterar att jag finner ingen rening i att hoppa runt och göra "musik" av Allahs namn en del av rening. Men vem säger att man behöver göra det för att rena sitt hjärta.
Jag är en Broder - Konvertit

Nadirun_Mubin

Re: Sufismens konstigheter

Inläggav Nadirun_Mubin » mån jan 24, 2011 23:23

(sl) lemon tee

Akhi gå in på tråden jihad an-nafs och jihad ash-sheytan där hittar du det kortfattade du kan börja med inshaAllah.

Nadirun_Mubin

Re: Sufismens konstigheter

Inläggav Nadirun_Mubin » mån jan 24, 2011 23:27

Akhi innovationer i dunya är inte samma som innovationer i deen förstår?

din broder här förklarar det
Videoklippet borttaget pga olämpligt innehåll se "regler för postinig i diskussionsforom" Mvh/Mod

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Sufismens konstigheter

Inläggav b » tis jan 25, 2011 14:38

Assalamu aleikum

den här imamen (Abu Usama) är utbildad vid Saudiarabiens främsta hjärntvättningsinstitut "Universitet i Madina'. Han vet ingenting om sufismen.

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Sufismens konstigheter

Inläggav b » tis jan 25, 2011 15:09

Senast redigerad av b tor okt 27, 2011 18:12, redigerad totalt 2 gånger.

Nadirun_Mubin

Re: Sufismens konstigheter

Inläggav Nadirun_Mubin » tis jan 25, 2011 15:29


Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Sufismens konstigheter

Inläggav b » tis jan 25, 2011 15:41

Du får läsa boken själv, du fick länken.

Min broder, man kan inte bli sufi genom argumentation :-)
Man kan bara bli det genom att förändra sitt tillstånd (حال).
Och i de allra flesta fall behöver man hjälp av någon som själv gått den vägen.
Vilket i sin tur kräver att man har förmågan att lyssna och lyda den personen (jmfr historien med Sayyiduna Musa och al-Khidr 3aleihima salam i sura Kahf).

Må Allah ge dig tawfiq i allt som leder dig närmare Honom.

Nadirun_Mubin

Re: Sufismens konstigheter

Inläggav Nadirun_Mubin » tis jan 25, 2011 15:44

(sl) syster

Om Profeten salawat var sufi så skulle det vara wajib för hela umman, för sannerligen är det wajib för umman att vara på den religionen Profeten salawat var på.

Är du sufi khala?

Amin och dig med syster :mrgreen:

Återgå till Nyfiken på Islam?

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster