[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Svenskmuslim.nur.nu - Visa tråd - Harram för män att raka sig.

Harram för män att raka sig.

Här kan icke-muslimer diskutera och ställa frågor om allt som rör Islam.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Nadirun_Mubin

Harram för män att raka sig.

Inläggav Nadirun_Mubin » ons jan 19, 2011 17:08

Assalam aleikum
Jag hoppas mina brödrar har förstått att raka det Allah låter växa från våra ansikten är harram och i vissa fall kufr.

Dem 4 skolorna av fiqh är eniga på denna punkt.

Jag är ny här och har märkt av rätt många verkar sekulerisade i deras madhab,återvänd till profetens sunnah och lämna allt vilseledande som inte härstammar från Profeten och de som sannerligen följde honom salallahu aleihi wa salam.

JazzakAllahu kheyr

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav A.N » ons jan 19, 2011 17:57

Salaamu aleykum!

Jag är säker på att du vill väl, inshAllah att fler bröder får styrkan att följa den fina sunnan och låta skägget växa.

Men kufr, kom igen, där tror jag nog att det blev lite väl överdrivert.

Om man har läst lite fiqh vet man också att det finns en åsikt i alla fall en skola som säger att det är makroh och inte haram att raka sig.

Nadirun_Mubin

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Nadirun_Mubin » ons jan 19, 2011 18:11

(w)

Är du broder eller syster?

Överdrivet?

Vad sa Profeten salawat gällande att efterlikna ett folk?

Allah förlåter okunskap - Allahu Ghafor

Nadirun_Mubin

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Nadirun_Mubin » ons jan 19, 2011 18:16

Nej dem alla säger klart och tydligt att det är Harram, men en av skolorna tillåter en hands utväxt minium.

Vad sa Profeten salawat till dem troende männen?
Låt skäggen växa och trimma er mustash.
Det är kufr i den mån att dem efterliknar Lots folk och dagens kuffar.
Och vad sa Profeten salawat den som efterliknar ett folk hör till dem.
Kolla vilket folk dagens unga muslimer efterliknar må Allah vägleda oss - amin

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav A.N » ons jan 19, 2011 18:51

Amin!
Men du kan inte på allvar mena att det skulle vara kufr att raka skägget?
Visst finns det i alla skolor åsikten att det är haram, men i en av dem (kanske fler som inte jag har kunskap om) finns också den åsikt som jag nämnde.
Vi gillar inte bråk på det här forumet, tagga ner tonen lite så är du snäll (j)

Nadirun_Mubin

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Nadirun_Mubin » ons jan 19, 2011 18:57

Audhobilah vi gillar inte bråk någonstans.. men en fråga är du min broder eller syster?
Jag säger att det är klart och tydligt förbjudet att raka skägget, det enda tillfället man skulle få raka är om det skulle vara av någon livshotande sjukdom.

Det finns 4 skolor av fiqh och dem är eniga.

Sunnahn av Profeten salawat är att låta skägget växa
Sunnahn av kuffar och Lots folk är att raka det.

Det är inte bra att försöka ändra på Profetens salawat ord, dem är klara.
"Låt skägget växa"

Vilken skola säger de? Sthlm skola eller?
Om jag sårat dig på något sätt förlåt mig, för sannerligen kommer Allah hålla sådant mot mig.
Senast redigerad av Nadirun_Mubin ons jan 19, 2011 19:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav A.N » ons jan 19, 2011 19:04

Jag är din syster i islam och jag är inte så lättsårad alhamdulillah men det är bättre för dig själv om du inte är så aggresiv, kanske du till och med lär dig något?

Och du har rätt det är haram enligt de flesta, jag försöker inte förespråka rakning, men det är viktigt att känna till att åsikten finns för att kunna ha goda tankar om andra muslimer. Det är också en viktig sunnah!

Nadirun_Mubin

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Nadirun_Mubin » ons jan 19, 2011 19:15

MashaAllah, jag har inte avsikt att såra dig eller något sånt audhobilah, du är min syster av Islam jag ska skydda dig inshallah. jag vill bara klart och tydligt lägga fram Profetens salawat ord så att våra brödrar förstått klart och tydligt att Profeten salawat sa "låt era skägg växa och trimma era mustasher" så man slutar se konstigheter eller höra annat än det som kommit från Muhammad salawat .

En annan del varför det är harram är för att man efterliknar kvinnan.

A.n det är 4 skolor av fiqh inom sunnah. Och dem 4 Imamerna har samma madhab.
Jag är ny här på denna forum och än sålänge har ja sett många konstigheter som inte tillhör sunnahn/ Profetens väg salawat

(j)

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » ons jan 19, 2011 20:40

Assalamu aleikum
ja, förstår att du är ny, och insha Allah lär du dig med tiden hur Ahl al-Sunna wal Jama3a resonerar om saker och ting så att du inte rusar iväg och påstår att dina muslimska bröder är kuffar. Man blir inte kafir för att man gör något som är haram.

Vill man ge nasiha till sina bröder, bör man lära sig ahkam för nasiha enligt Profetens ( صلى الله عايه وسلم ) sunna. Så ta det lite lugnt, min broder, se dig om och läs, och tänk först och tala sedan.

Nadirun_Mubin

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Nadirun_Mubin » ons jan 19, 2011 20:49

(w)
Akhi jag har inte kallat någon för kuffar astarghfirullah.
Det är liten kufr att raka sig. Ahl Sunnah rakar inte sig.
Ahl kuffar och Ahl hermaphrdites rakar sig.

Ahl sunnah följer profetens salawat ord akhi.
Ja, jag kanske är ny här och har märkt en massa konstigheter som strider emot sunnah.

Akhi Profeten salawat beordrade oss att låta skägget växa, har du någon att motsätta dig mot Profetens salawat ord?

Ahl sunnah 4 skolor av fiqh är eniga om att det är harram, så vad försöker du säga mig?
Att svenskmuslim.se kan göra saker halal och wajib?

Användarvisningsbild
Inlägg: 1272
Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Tahiri Faqeer » ons jan 19, 2011 21:36

(sl) broder,

Vad är skillnad mellan liten och stor kufar?

Tacksam for svar.

Nadirun_Mubin

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Nadirun_Mubin » ons jan 19, 2011 21:47

inte kufar kufr. Liten kufr tar inte ur religionen medans stor gör det.
Samma sak med liten och stor shirk.

Är du min bror eller syster?

T.ex liten shirk är att svära på nån annan än Allah t.ex många idag svär på sina mammas liv, det är liten shirk, det tar inte en ur islam med det är stort. Men dem flesta gör det av okunskap och Allahu Ghaforur Raheem. Förstår?:)

Användarvisningsbild
Inlägg: 1272
Blev medlem: ons apr 19, 2006 20:25
Ort: Darbar Allahabad Shareef, Kandiyaro

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Tahiri Faqeer » ons jan 19, 2011 22:08

(w) broder,

Vi tar en sak på en gång, så har du någon exemple på liten och stor "kufr" först?

Tack. /Din bror.

Nadirun_Mubin

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Nadirun_Mubin » ons jan 19, 2011 22:25

Stor kufr att förneka Allah subhanahu wa ta Ala
Liten kufr t.ex att raka sig eller göra annat som Profeten salawat har förbjudit.

Vare sig stor eller liten kufr så är dem båda farliga.
Mindre otacksamheter mot Allah är oxå kufr.

Akhi lyssna på denna broder

http://www.islam.nu/v2/view_audio.php?id=287

InshaAllah han förklarar allt gällande kufr.

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » ons jan 19, 2011 23:36


Nadirun_Mubin

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Nadirun_Mubin » tor jan 20, 2011 0:20

Citera:
Att raka skägget är haram (förbjudet) enligt många stora Ulama, och den som gör det är en syndare (fasiq). Det är makruh (inte haram) enligt Ulama i Shafi´i madhhab.

Akhi hur du än vill vrida och vända på saken så motsätter sig personen Profetens salawat utalande "låt era skägg växa"

Och jag har aldrig hävdat att dem blir kafir, utan att dem gör liten kufr.
Och sen var det en broder här som inte visste vad liten eller stor kufr innebär så då skickade ja den för att klargöra det för honom inshaAllah.

Men jo det med rakningen kan gå till bredden att dem blir kafir eftersom Profeten salawat sa den som efterliknar ett folk hör till dem. Och sen finns stränga hadith med att efterlikna kafirun och du som är "född" muslim brde väl veta de?



Kolla vad Shafi'i säger gällande saken istället för "ulema" i shafi'i.
Och Fasiqin är grova syndare.

Ja frågar dig "B" rakar du dig?
Senast redigerad av Nadirun_Mubin tor jan 20, 2011 0:28, redigerad totalt 1 gång.

Nadirun_Mubin

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Nadirun_Mubin » tor jan 20, 2011 0:24

Ni som motsätter er detta tar väldigt lätt på Profeten salawat och sahabas ord astarghfirullah.

Dem 4 Imamerna säger det är harram, och du pratar om deras studenters/studenters avkomma.

Glöm allt det och lyssna på Profetens salawat Ord "Låt era skägg växa och trimma era mustasher"

Hur får du in att göra någoting annat?

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » tor jan 20, 2011 0:42


Nadirun_Mubin

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Nadirun_Mubin » tor jan 20, 2011 0:59

Profetens salawat ord står över dem lärda punkt slut.

Dem troende säger: WE HEAR AND WE OBEY
Fasiqin gillar att tvista och leta kryphål.

Profeten salawat sa: ALL INNOVATION ÄR VILSELEDNING OCH ALL VILSELEDNING ÄR I ELDEN.

Jag kanske är ny till religionen av Universum Herre och Domare men jag försöker inte fördunkla Profeten salawat ord och befallningar. Mawlid är bida, och den som har kunskap gällande Profeten salawat uttalande att man ska låta skägget växa och sedan handlar motsägelsefullt, har lagt något i sin nafs över Profetens ord.

Och dem som firar mawlid kan lika gärna fira jul och alla andra Profeters salawat födelsedagar, men det är inte människans syfte på denna jord i denna dunya. Såfall Hade Muhammad salawat beordrat oss att göra det. Om det är som du säger, så hade Profeten salawat beordrat oss att raka skägget audhobilah och fira islamisk jul.

Kullu dhalala fi nar.

Om du verkligen är på sunnahn borde du höja Profetens salawat ord och inte gömma dem bakom "lärdas" åsikter astarghfirullah.

Allah the exalted says: They have taken as lords beside Allah their rabbis and their monks and the Messiah son of Mary, when they were bidden to worship only one Allah. There is no Allah save Him. Be He Glorified from all that they ascribe as partner (unto Him)!

Prophet Muhammad (SallAllah-u-Alaihi-wa-Sallam) said: They didn't worship them but (the worship was in the sense) whatever they made halaal for them, they considered it halaal, whatever they made haraam for them, they considered it haraam.

Många "muslimer" faller i samma fälla som judarna och kristna.

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » tor jan 20, 2011 1:10

...
Senast redigerad av b tor jan 20, 2011 1:12, redigerad totalt 2 gånger.

Nadirun_Mubin

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Nadirun_Mubin » tor jan 20, 2011 1:11

Dem 4 imamerna hade samma madhab om ni hittar något av våra åsikter motstrider Quran och sunnah lämna det.

Kolla vad deras "ulema" har gjort, dem har utvecklat det och gått vilse.

Och dem fyra imamerna av sunnah är eniga om detta.
Låter du ditt skägg växa broder? Eller låter du någon "lärd" stå över Profeten salawat ord?
Vem är mest kunnig Muhammad salawat eller några "ulema" du inte vill ens nämna namnen på.

Du borde hjälpa mig att ändra dessa konstigheter istället för att tvista.
Kan du inte se att människorna har lämnat både Quran och sunnah?

Kan du hjälpa mig hitta ayan där Profeten salawat säger att min ummah har lämnat quranen?

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » tor jan 20, 2011 1:12



...och när barbarerna vill inleda ett samtal med dem, svarar de "Fred".

Nadirun_Mubin

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Nadirun_Mubin » tor jan 20, 2011 1:13

haha akhi, låter du ditt skägg växa?

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » tor jan 20, 2011 1:16

Hur gammal är du?

Nadirun_Mubin

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Nadirun_Mubin » tor jan 20, 2011 1:17

svara min fråga först.

Om du hade suttit med den dagen då Profeten salawat säger till oss "låt era skägg växa"
Va skulle du gjort? SubhanAllah

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » tor jan 20, 2011 1:18

Hur gammal är du?

Nadirun_Mubin

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Nadirun_Mubin » tor jan 20, 2011 1:23

Svarar du på min fråga om jag svarar dig? eller du gillar att leka?

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » tor jan 20, 2011 1:28

Jag antar att du bor i Malmö.
Vilken moske brukar du gå till?

Nadirun_Mubin

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Nadirun_Mubin » tor jan 20, 2011 1:39

Låt ditt skägg växa och trimma din mustash broder, inshaAllah vi får bli personliga en annan gång du kan lämna din msn i ett mail till mig (j) för din medverkan

Profeten salawat är den kunnigaste på den jord
Och Allah den mest förstående

Allah does not charge a soul except [with that within] its capacity. It will have [the consequence of] what [good] it has gained, and it will bear [the consequence of] what [evil] it has earned. "Our Lord, do not impose blame upon us if we have forgotten or erred. Our Lord, and lay not upon us a burden like that which You laid upon those before us. Our Lord, and burden us not with that which we have no ability to bear. And pardon us; and forgive us; and have mercy upon us. You are our protector, so give us victory over the disbelieving people."

Det kanske är en börda för vissa att efterlikna Profeten salawat som det är en börda för en alkolist att sluta med drickan. Allahu alim

(sl)

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav A.N » tor jan 20, 2011 9:11

(sl)
Broder! Det är intressant att veta hur länge du varit muslim eftersom man går igenom olika andliga tillstånd efter det att man börjat praktiserareligionen, det tar olika tid för olika personer men i början brukar man ha en period då det är väldigt viktigt att vara sträng i det yttre. Du gör helt rätt, din vilja att följa precis allt och att göra det precis rätt och att leta efter den rätta åsikten är en god vilja och inshAllah att du kommer vidare på din väg! Låt bara inte din nitiska vilja att följa allt bli till en hårdhet som får dig att se ner på och fördömma andra muslimer.

Efter följa allt i det yttre fasen brukar man bli lite trött, förhoppningsvis sammanfaller det med ökad kunskap om de olika åsikter som faktiskt finns och som Profeten frid vare med honom talade om när han sa att olika åsikter i min ummah är en barmhärtighet. I vissa fall gör tröttheten att man slutar praktisera, men då finns i alla fall tawbans väg tillbaka, i ännu värre fall hårdnar ens hjärta och man fylls av högmod och hat mot andra muslimer, fortsätter envist att hävda att man är överlägsen och att alla som inte följer det man själv följer är på väg till elden (må Allah skydda oss) ett hemskt andligt tillstånd som är långt ifrån allt vi strävar efter.

Tro mig broder jag har sett det hända många gånger!

Religionen är inte så enkel som du tror, om det bara var så att man enkelt kan dra slutsatser genom att läsa en hadith eller en koranvers skulle vi inte behöva några lärda, men så enkelt är det inte, må Allah ge dig den insikten när du är redo för den.

Vi kommer nog inte så långt genom att debattera olika sakfrågor men vi kan i alla fall enas om att vi ska be för varandras och ummans vägledning och förening i kärlek till Allah och Profeten frid vare med honom!

PS tack så mycket för att du skrev att du ska skydda mig! Gör dua för mig det behöver jag alltid! jag gör dua för dig också! Må Allah belöna dig för din goda vilja att påminna muslimer om saker som ska föra dem närmare Allah!

Nadirun_Mubin

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Nadirun_Mubin » tor jan 20, 2011 18:28

Audhobilah jag gör inte detta av kiber och den som har så mycke som ett senapsfrö kiber kommer få spendera tid i gehennam för att rena sig.

Jag gör detta för att klargöra Profetens salawat självklara ord, "Låt era skägg växa och trimma era mustasher"

Men detta verkar vara något som sheytan gör svårt för muslimer att följa Allahu alim.

Syster om det kommer en syster till dig och du ser att hon t.ex inte har hijab som hon ska ha blir du inte lessen?

Eller om du ser en muslim dricka en öl rakt framför dig, fastän att du vet att Profet har sagt annat.
Och sen menar dem på att det är halal, SubhanAllah

Men visst tawhid är viktigare än alla dessa saker, men det råder inga tvivel att Profeten salawat sa låt era skägg växa. Om någon "lärd" vill ändra på Muhammads salawat ord och personen gör det medvetet är det kufr.

SubhanAllah vad är det med dagens muslimer som vill strida mot det som Profeten salawat påbjudit för oss? Profeten salawat visade världen sirat al mustaqim och INTE sirat al kringelkrok.

Och syster nej det är ingen barmhärtighet med ikhtilaf/splittring det är det som sheytan föder på.
Från början var mänskligheten 1 ummah sen splittrades dem över meningsskiljigaktigheter och det var då Allah böjade skicka dem Profeter och sändebud för att kalla tillbaka dem till det som dem var på.

1 Gud 1 Bok 1 Profet = 73 sekter

Har ni läst hadith med att Musas salawat splittrades till 71, Eesa salawat till 72, och Muhammads salawat till 73? Och profeten salawat sa alla dem är i elden förutom en.
Och vilka är de? Det som följer det som Profeten salawat och deras sahaba var på.

(sl)

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav A.N » tor jan 20, 2011 18:55

Sallamu aleykum!

Visst har vi hört om de 73 grupperna och visst har vi hört alla andra saker du skrivit, det är inget nytt utan har funnits med sedan jag för länge sedan träffade på bidah poliserna i de sjaskiga källarlokalerna som vi på den tiden fick hålla till godo med. På den tiden var ännu fler saker bidah och kufr, som att följa en madhab till exempel, men det verkar på något underligt sätt blivit halal trots att diskussionen var minst lika aggresiv och fördömmande.

Jo jag blir ledsen för alla muslimers skull som inte orkar/kan/vill leva upp till allt, såklart. Inklusive skägget, att säga att det finns en åsikt som säger att det är makruh betyder inte att man tycker att det är helt ok att raka sig.

Ingen lärd har någonsin velat ändra på eller förneka det Profeten frid vare med honom sa, en del tolkade hans uttalande som en rekommendation och medans andra tolkade det som en uppmaning att man måste göra det. Ingen lärd talar av sin lusta utan att ha belägg för det de säger, annars skulle de ju helt sakna taqwah med tanke på hur många varningar som finns för dem...

Det där om att olika åsikter är en rahma är inget jag har hittat på det är en hadith.

Nadirun_Mubin

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Nadirun_Mubin » tor jan 20, 2011 19:15

Allah kommer att belöna dem som varnar för bida, och Allah kommer belöna den som lämnar bida.
Kolla på shia t.ex dem slår sig själva, sheytan är listig att göra saker till halal och heliga när dem igentligen tar en väck från den raka vägen.

Allah förbannar den kvinna som noppar ögonbrynen vad säger det om mannen som rakar sig?

Användarvisningsbild
Inlägg: 46
Blev medlem: tor okt 14, 2010 20:10

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav SysterAdilah » tor jan 20, 2011 21:14

(sl)
Imam Malik said, “If I have 99 reasons to believe a person is a kafir and one to believe he is not, I’ll prefer the latter.”

Nadirun_Mubin

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Nadirun_Mubin » tor jan 20, 2011 21:18

(w)
naam

syster ja sa inte demvar kafir, jag sa handlingen kan vara kufr. och då menar ja liten kufr.
Men det finns hadith med att om man efterliknar ett folk så räknas man till dem.
Så då är frågan vem vill dem efterlikna när dem rakar sig.

Och enligt Imam Malik rahimhullah är det harram att raka sig.

(j)

Ett råd till brödrar och systrar höj Profetens salawat ord istället för tala emot och försök kväva dem.
"Låt era skägg växa och trimma era mustasher"

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav A.N » fre jan 21, 2011 11:41

(sl)
quote]Ett råd till brödrar och systrar höj Profetens salawat ord istället för tala emot och försök kväva dem.
"Låt era skägg växa och trimma era mustasher"[/quote]

Ett bra råd! Ett annat råd är att också visa respekt för honom frid vare med honom genom att inte själv ta sig frihetaen att tolka hans ord utan att ha kunskap om sammanhang eller andra omständigheter som kan hjälpa oss att förstå dem bättre. Fast just i det här fallet är det klart att om man strävar efter att närma sig Allah gör man mycket klokt i att låta sitt skägg växa och trimma sina mustasher vilket också de lärda bekräftar...

Inlägg: 42
Blev medlem: tis dec 14, 2010 9:48

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav adko » fre jan 21, 2011 20:10

salaam alaykom

Ibland borde man stanna lite och tänka efter vad betyder, haram exakt i de olika skolorna? Vilka argument som krävs för att etablera att något är haram? Vad är konsekvenserna för en som bryter mot den och vad är konsekvenserna för en som förnekar den? Förutom haram vilka mer kategorier inom fikh finns det? Vad betyder kufr...? Dessa frågor borde man först få för sig klara innan man börjar yttra sig om frågan tycker jag annars kan man vilseleda sig själv och andra. Att presentera en förvrängd bild av Islam till andra är att lasta en stor börda på sina axlar.

salaam

Nadirun_Mubin

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Nadirun_Mubin » fre jan 21, 2011 20:31


Inlägg: 42
Blev medlem: tis dec 14, 2010 9:48

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav adko » lör jan 22, 2011 12:43


Nadirun_Mubin

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Nadirun_Mubin » lör jan 22, 2011 17:39

(w)
Abu Hanafi rahimullah själv sa det är harram, så vad vill dusäga?

förresten är du min broder?

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » lör jan 22, 2011 21:34

BismiAllah

det som efterfrågades var alltså inte din åsikt utan ett tydligt uttalande ur Hanafi madhhab - jag är oskså mycket nyfiken på var det skulle kunna finnas något sådant...?
Senast redigerad av b lör jan 22, 2011 21:38, redigerad totalt 1 gång.

Nadirun_Mubin

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Nadirun_Mubin » lör jan 22, 2011 21:38

(w)
Dessa 4 imamers madhab var den samma, om ni hittar att jag gjort ett misstag som motsäger Quran och sunnah - lämna det.

Och Allah avgör det tillåtna och otillåtna och dessa finns för att testa den som handlar bäst i denna dunya.

Jag tycker forumet verkligen flummat sig loss. Forumet säger simpelt Låt era skägg växa.
Men sen är det som folk vill snurra och greja med saken som det vore en rubikskub subhanAllah.
Senast redigerad av Nadirun_Mubin lör jan 22, 2011 21:40, redigerad totalt 1 gång.

Nadirun_Mubin

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Nadirun_Mubin » lör jan 22, 2011 21:39

Förresten är glad att det är åtminstone en muslimsk syster inne. Denna sida verkar helt ödelagd eller har ja fel?

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » lör jan 22, 2011 21:47

Så här långt har vi alltså konstaterat att att det bärande av skägg är sunna enligt Shafi´i madhhab och wajib (obs ej fard) enligt Hanafi madhhab. Då är det faktafel att påstå att det ä haram att raka av det. Det finns helt enkelt inte stöd för det i det fyra rättskolorna.

Broder, eftesrom du inte förstår något om fiqh tycker jag du ska sluta diskutera sådana frågor.

Sluta upp att lyssna på innehållslös propaganda och använd din ungdom till att studera riktig Islam, istället.

Nadirun_Mubin

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Nadirun_Mubin » lör jan 22, 2011 22:09

(sl)
Syster det är harram dem 4 imamerna är eniga om det.
SubhanAllah vi pratar om det fortfarande. Och dem 4 imamerna är mer kunniga än deras lärlingar och de som kom efter.Imam shafi'i rahimullah sa däremot att en hands utväxt är tillåtet men att klippa under det är harram.Punkten och slutet;)

Du tror fullaste allvar syster att detta är det enda jag är insatt i?hehe mashAllah fina fördomar ni har, enligt er uppfattning är att ja sitter i en källare och skägget växa ut från byggnaden:D

Som sagt dem 4 imamerna som grundat dessa skolor säger det är harram, deras ord står över deras lärlingars lärlingar och so on. Ge mig något bevis på att det är tillåtet/halal från Quran eller sunnah. Profeten har sagt att vi ska skilja oss från kafir,judar och kristna och elddyrkarna ifall någon rakar sig har han gjort något stort. För att den som efterliknar ett folk hör till dem enligt Profeten salawat själv.

Och en som rakar sig har inte Muhammad salawat som förebild, för Profeten hade skägg ner till bröst och mage.

Ja vet det är mode idag att raka sig och bära halsband och ha hål i öronen men alla dessa saker är harram eftersom dem som gör det efterliknar kvinnorna.

Nadirun_Mubin

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Nadirun_Mubin » lör jan 22, 2011 22:12

Och riktigt Islam är så som den praktiserades av Muhammad salawat och hans sahaba och dem 3 generationer som kom efter. Det är riktigt Islam.

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » lör jan 22, 2011 22:41


Nadirun_Mubin

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Nadirun_Mubin » lör jan 22, 2011 22:47

(w)
Syster det är Quranen, haditherna och sahabas förståelse som jag lyssnar till och som jag försöker följa dem av bästa förmåga. Och tro mig det är så du når sann ilm.
Jag skulle råda dig att gå tillbaka till Allahs Tal och Profetens sunnah, lämna saker som Profeten salawat aldrig gjorde eller trodde på för sannerligen var han salawat på sanningen.

Jag bor inte i malmö. hehe fördomarna nu igen syster som försöker få mig att framstå som en kall människa subhanAllah.

Ja, jag lever nu och Allahs tal finns reserverad även Profetens salawat sunnah/väg.
Och det är endast så man kan uppnå qlbussalim rent från shirk,kufr,bida, och synder inshaAllah.

Nadirun_Mubin

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Nadirun_Mubin » lör jan 22, 2011 22:54

Länkarna jag skickat? du menar om den om liten och står kufr? det är en länk som klargör.
Annars studerar jag sahih hadith och Quran. det är det som en muslim ska hålla fast vid.
Inte innovationer av vilseleda imamer, för va sa Profeten salawat gällande den raka vägen?
Han salawat ritade en rakt sträck och sen ritade han utgreningar i sanden och visa hur dem gick vilse och han salawat sa vid varje gren står en imam/sheyatin och kallar till elden.

Får ja fråga dig vad är Al-Husna detbästa en muslim kan någonsin få?
Och vilket är det värsta?

Inlägg: 42
Blev medlem: tis dec 14, 2010 9:48

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav adko » sön jan 23, 2011 1:49

salaam alaykom

N.M. , ett råd till dig, det blir inte mer förbjudet i det här fallet om du stavar ordet haram med två r i enlighet med vad gramatikerna säger att formen med fler bokstäver tyder på mer intensiv betydelse. (زيادةاللفظ تدل علي زيادة المعني) :)

salaam

Nästa

Återgå till Nyfiken på Islam?

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster