[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Svenskmuslim.nur.nu - Visa tråd - Harram för män att raka sig.

Harram för män att raka sig.

Här kan icke-muslimer diskutera och ställa frågor om allt som rör Islam.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » tor mar 31, 2011 1:52

.
Det finns inget ädelt i att visa respekt för Ahl al-bid3a.
Som du själv sade, H: Låt honom vara. Hans person angår ingen, hans räkenskap ligger varken hos dig eller mig, han får själv göra upp räkningen med sin Herre.

Hur stor denne persons kunskap var kan man i och för sig diskutera, men det är inte värt besväret, eftersom det här inte handlar om mängden kunskap utan om dess innhåll. Shaytan har mer kunskap än någon människa - man ska inte låta sig imponeras av sådant.

Ahl al-Bid´a ska man inte lyssna på, och inte läsa deras böcker och inte uppehålla sig vid dem och deras förvrängda kunskap - allt vi behöver finns hos Ahl al-Sunna, rakt och inte krokigt.

Vi behöver inte heller nämna dem mer än vad som är nödvändigt för att peka ut irrläror för dem som inte uppmärksammat dem.

Det har vi gjort nu - så låt det stanna vid det.

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav A.N » tor mar 31, 2011 8:19

Hanbali: Du uttryckte dig otrevligt, om du vill föra en diskussion får du hålla dig till sakliga argument och låta bli personangrepp eller dum förklaringar.

Inlägg: 42
Blev medlem: tis apr 13, 2010 15:39

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Hanbali » tor mar 31, 2011 8:59


Inlägg: 42
Blev medlem: tis apr 13, 2010 15:39

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Hanbali » tor mar 31, 2011 9:36


Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » fre apr 01, 2011 7:05


Inlägg: 42
Blev medlem: tis apr 13, 2010 15:39

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Hanbali » fre apr 01, 2011 8:12

För det första du svarade inte på mina frågor...svara på mina frågor och jag kan fortsätta och förklara till dig falskheter i ditt sista inlägg... Vad säger du om az-Zamakhshari's tafsir? Vad säger du om Ibn Hazm's böcker? Vad säger du om Ibn Rushds "Bidayatul-Mudjtahid"? Ska jag forsätta? Har du sett någon lärd förbjuda att läsa dessa böcker?
Och sen tar du tillbaka dina ord om att Shaikh al-Albani har illa talat om al-Bukhari för jag visade till dig att så är det inte och att du medvetet eller omedvetet har ljugit om honom. Vad säger du?

Sen kan jag förklara till dig ahli-sunnah's aqidah och tron på Allahs armar, ögon, ansikte om du vill och vad ulema säger om Ibn Taimiyyah? Och förklara till dig att al-Haytami var en av de få som hysade ogrundad hat mot Shaikhul-Islam, rahimahullah! Vet du inte att Mulla Ali al-Qari al-Hanafi har kritiserat al-Haytami för det och försvarat Ibn Taimiyyah och hans student?

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » fre apr 01, 2011 14:50


Inlägg: 42
Blev medlem: tis apr 13, 2010 15:39

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Hanbali » fre apr 01, 2011 20:03

Allt som jag påstår här har jag bevis för, så du anklagar mig att jag beslår "hela kåren av sunni 'ulama" med "hasad" vilket är helt falskt...men jag vill inte svara på dina anklagelser förrän du svarar på min fråga...

Jag vill bara att du uttrycker dig gällande det som jag frågade dig om, nämligen böcker som jag nämnde "al-Kashshaf", "al-Fasl", "al-Muhalla", "Bidayatul-Mudjtahid" och andra böcker...så låt oss höra hur konsistent du är. Du sa att man får inte läsa ahlul-bid'ah-s böcker, så vad säger du om dessa böcker?

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » lör apr 02, 2011 0:02

Varför nämner du inte också Tauq al-Hamama eller Nahj al-Balagha?

Inlägg: 42
Blev medlem: tis apr 13, 2010 15:39

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Hanbali » lör apr 02, 2011 9:07

Ok..du undviker svara på en enkel fråga. Det är så tydligt att dina djärva uttalande var från ditt ego...

وما يبلغ الأعداء من جاهل, ما يبلغ الجاهل من نفسه

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » lör apr 02, 2011 10:23

H:
Jag ser ingen anledning att svara på dina provokationer.

Du klampar in på forumet, förklarar att andra ljuger, är okunniga, och drivs av sitt ego. och kräver svar på dina frågor i en ton som om världen stod i skuld till dig.

Har du någonsin tänkt tanken att din syn på omvärlden kan vara en spegelbild av sig själv?

Kliv ner från dina höga hästar ifall du vill föra ett samtal.
Om du vill umgås med folk så uppför dig som folk.
Annars kan du ställa dig framför spegeln och föra dina debatter där.

Inlägg: 42
Blev medlem: tis apr 13, 2010 15:39

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Hanbali » lör apr 02, 2011 12:21

take it easy...vi har inte sagt att andra ljuger...jag har inte problem med andra. det är bara du som jag gjorde nasiha, men du verkar inte lyssna. Du föredrar att smutskasta människor som du inte ens känner, du ljög om al-Albani och jag visade det till dig. Du säger att det inte är tillåtet att läsa hans böcker för han är från ahl al-bid'ah. Men du kommer inte ens med en enda anledning varför skulle han vara icke-sunni. Varför skulle han kallas för mubtadi'...och sen du anklagar mig i arrogans...det är klart...det är väldigt bra taktik att använda när du inte kan svara på enkla frågor. Du är inte skyldig till mig, du kan också ignorera mig, du behöver inte svara till mina frågor och det handlar inte om jag kräver ett svar eller inte...men du kan inte ignorera det faktum att du kommer svara på svårare frågor i jaumil-qijamah för du falskt anklagat din bror i Islam.

Jag tror också att Allah har armar, ögon och ansikte. Och detta är vad en sunni tror. Det är vad som Ibn Kullab, al-Qalanisi, al-Muhasibi, al-Ash'ari, Ibn Mahdi, al-Baqillani, Ibn Fawrak, al-Baihaqi och andra sunni mutakallimun sa... och al-Ash'ari sa i hans book "Maqalatul-Islamiyyin" att denna tro var ahlus-sunnahs tro.
Det är också vad första shafi'i lärda som ad-Darimi, Ibn Khuzayma, Al-Djuwainis far, al-Isfarajani trodde på. Jag nämnet inte ens hanbali lärda...Imam Ahmad och hans följeslagare alla trodde på den. Skall du säga att alla dessa lärda var ahlul-bid'ah...Det är därför sa jag att وما يبلغ الأعداء من جاهل, ما يبلغ الجاهل من نفسه

Du är inte skyldig att svara till mg, men du kommer att svara till Allah för dina falska anklagalse och det är därför jag bad dig att vara försiktig i vad du uttalar...Må Allah vägläda mig och dig till as-Sirat al-Mustaqim.

Och jag vill verkligen be om ursäkt om jag lät otrevlig på nåt sätt. Allah vet att min avsikt är inte förolämpa dig. Jag vill bara visa dig att du har fel.

P.S. alla som läser dessa rader missförstå mig inte, när jag säger armar och ögon menar jag inte att dem är kroppsdelar som vi skapade har. utan dess verklighet vet jag inte, men jag vet att Allah säger att Han har armar, ögon och ansikte och därför bekräftar jag det. Punkt.

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav A.N » lör apr 02, 2011 12:31

(sl)
Antingen är du Nadirun Mubin som registrerat dig med ett nytt användarnamn eller också tänker du eller hämtar din a argument från någon som tänker i samma förvirrade banor. Oavsett vilket är det här din andra varning, om du inte förstår eller kan ta till dig reglerna för diskussioner på forumet är det ingen ide att du är kvar. Inga personangrepp... trevlig ton osv... läs om dem och försök att förstå varför det du skriver inte faller inom ramen för reglerna, försök också att förstå varför det andra skriver är ok, det borde inte vara så svårt.

Inlägg: 42
Blev medlem: tis apr 13, 2010 15:39

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Hanbali » lör apr 02, 2011 13:08

Jag är inte Nadirun Mubin...det kan du vara säker på.

Jag ber om ursäkt all som tyckte att jag var o trevlig. Jag ska försöka använda hädanefter etn trevligare ton.

Mina kära systrar och bröder! Snälla, snälla, snälla...var försiktiga med vad ni säger om ulama även om ni inte håller med om. Särskilt med de som är döda. Snälla, snälla, snälla...var inte hastig i fördömande och kalla inte andra ahlul-bid'ah om ni inte har mycket kunskap om vad bid'ah är och inte är.

Jag ber om ursäkt igen och snälla förklara till er bror som är i förvirrade banor. Kan ni vara så snälla och förklara till mig vilken förvirring har jag hamnat i?

Användarvisningsbild
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 21, 2009 11:08
Ort: Stockholm

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Johannes » lör apr 02, 2011 20:51

(sl)

Hur kommer det sig att "salafis" och många Hanabilah (eller som utger sig från att tillhöra Hanbali-skolan) alltid hamnar i kontroverser och argumentation? Är det någon slags konspiration mot dem som gör att de alltid måste försvara sig? Särskilt vad det gäller Aqida. Var Salafs sätt att 10 sekunder efter att någon kom in i moskén fråga "Var är Allah?" "Har Allah armar?" eller någon annan galenskap. Snälla snälla, vill ni göra tafweed och lämna det till Allah.. gör det då och argumentera inte hela tiden!

Inlägg: 42
Blev medlem: tis apr 13, 2010 15:39

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Hanbali » lör apr 02, 2011 23:16

Ja...det är sant... Imam Ahmad torterades också för hans tro, kanske det var han själv som sökte "trouble". Jag har inte börjat diskussionen, vi hanabilah har anklagats falskt, så det är inte konstigt... Titta på vad folk snackar om Ibn Taimiyya - rahimahullah - och du ska förstå att det är orättvist!

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » sön apr 03, 2011 0:20

Var finns likheten mellan Imam Ahmad och modern pseudo-hanbaliyya ??!!!

Imam Ahmad (raDiya Alllah 'anhu) torterades för att han motsatte sig mu3tazila's heresi att Koranen är skapad.

Moderna hanbali-muddari3iun propagerar Ibn Taymiyya's heresi att Allah skulle ha en kropp - må Alllah skydda oss från sådana vanföreställningar.

Likheten är ungefär som likheten mellan vitt och svart.

Inlägg: 42
Blev medlem: tis apr 13, 2010 15:39

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Hanbali » sön apr 03, 2011 8:10

Imam Ahmad motsatte sig inte bara mot mu'tazilas heresi att Koranen är skapat, utan han sa att Quran är Allahs bokstavligt kalam och att Allah pratat med ljud och bokstäver. Och denna tro är den riktiga ahli-sunnah tron som asha'irah har övergett. Asha'rah säger att "mushaf" som vi håller i våra händer är skapat och att Allah sa inte "alif, lam, mim..." Det här kallas också heresi, min kära syster!

Vår kära syster "b" som kunde inte svara på en enkel fråga kommer med en ny påstående att Ibn Taimiyya sa att Allah skulle ha en kropp. Men jag kan förstå henne var hon kommer ifrån i denna anklagelse. Att Ibn Taimiyya förnekade inte att Allah skulle ha "djism" betyder inte att han menade just Allah skulle ha kropp. "Djism" i hans avsikt är inte kropp, för han själv har förklarat vad han menat.

Inlägg: 42
Blev medlem: tis apr 13, 2010 15:39

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Hanbali » sön apr 03, 2011 8:12

"A.N", jag vill fråga dig om en sak. Är det ok för er att forum medlemmar påstår här saker och ting och inte kommer med bevis?

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav A.N » sön apr 03, 2011 8:30


Inlägg: 42
Blev medlem: tis apr 13, 2010 15:39

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Hanbali » sön apr 03, 2011 8:57

Vad är tveksamt i de som jag skrivit gällande aqidah? Visa till mig mening efter mening och jag kommer att bevisa till dig att det är vad ahlus-sunnah tror. Men säg inte generellt att vad jag skrivit är tveksamt, kom med exempel.

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav A.N » sön apr 03, 2011 9:25

(sl)
Jag är inte intresserad av att ha en debatt utan bara av att upprätthålla en viss ordning på forumet. Du får respektera att de som är ansvariga på forumet bedömer vad som är tveksamt eller inte. Att du tror att religiös kunskap är något som man kan sitta och debattera eller att det finns bevis som kreti och pleti kan kasta hit och dit är en del av förvirringen som jag talade om tidigare. Det finns få personer som uppfyller ett enda av de många villkor för att kunna uttala sig i religiösa frågor.

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » sön apr 03, 2011 10:04


Inlägg: 42
Blev medlem: tis apr 13, 2010 15:39

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Hanbali » sön apr 03, 2011 10:47


Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » sön apr 03, 2011 11:41

BismiAllah

<<<
By Allah man! Give us respite from you, for you are an eloquent polemicist who neither rests nor sleeps. Beware of doubt-creating, problematic religious questions. Our Prophet (Allah bless him and give him peace) was offended by too many questions, found fault with them, and forbade excessive asking. He also said: "The thing I fear most for my people is the eloquent hypocrite." Too much talking, if free of mistakes, hardens the heart when it concerns the halal and haram. So how should it be when it concerns the words of the Yunusiyyah, the philosophers, and expressions of kufr, which make hearts go blind?

By Allah, we've become a laughing stock in existence. How long will you disinter the details of philosophical expressions of kufr for us to refute with our minds? You've swallowed, man, the poison of the philosophers and of their works more than once; and by too much using of a poison one's constitution gets addicted. It collects, by Allah, in the body.

O, what longing for a group among whom the Qur'an is recited with reflection, where awe is experienced through its meditation, where there is silence from its contemplation.

O, what longing for an assembly where the pious are mentioned, for mercy descends where the righteous people are remembered, not where the righteous are spoken of with contempt and curses.

The sword of al-Hajjaj and the tongue of Ibn Hazm were brothers [i.e. no Muslims was safe from them], and now you have joined the family.
>>>

Ur al-Nasiha al-Dhahabiyya

Inlägg: 42
Blev medlem: tis apr 13, 2010 15:39

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Hanbali » sön apr 03, 2011 12:14

al-Nasiha al-Dhahabiyya hör inte till Imam al-Dhahabi.

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » sön apr 03, 2011 12:21

.
Snack.
Risalan är väl dokumenterad.

http://www.marifah.net/forums/topic/237 ... -taymiyya/

Desutom är dess inhehåll i högsta grad tillämpligt, både på ibn Taymiyya och hans sentida anhängare, dig själv inberäknad.
Senast redigerad av b sön apr 03, 2011 12:26, redigerad totalt 1 gång.

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » sön apr 03, 2011 12:25


Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav A.N » sön apr 03, 2011 15:45


Inlägg: 42
Blev medlem: tis apr 13, 2010 15:39

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Hanbali » sön apr 03, 2011 17:07


Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » sön apr 03, 2011 17:22

Nasihan är ingen bok - det är ett personligt brev, troligen inte alls avsett att publiceras.
Men du kankse menar att al-Sakhawi och Ibn Hajar al-´Asqalani inte fått det av al-Dhahabi's son, utan själva hittat på det??

Hursomhelst tycker jag att dess innhåll är mycket tänkvärt - tycker inte du det?

------------------------------

Inlägg: 42
Blev medlem: tis apr 13, 2010 15:39

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Hanbali » sön apr 03, 2011 19:03


Inlägg: 42
Blev medlem: tis apr 13, 2010 15:39

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Hanbali » sön apr 03, 2011 19:29

En del av hans samtida har rakt ut kallat honom för kafir och kallat de som kallar honom shaik al-islam också kafir, men skall du jämföra dessa lärda med de lärda som har försvarat Ibn Taimiyya?

Skall du jämföra 'Alaud-Din al-Bukhari med lärda som Ibn Hadjar, al-Hafidh al-'Ayni, al-Izz al-Kinani, adh-Dhahabi, Ibn Kathir, al-Mizzi, Ibn Sejjid an-Nas och andra? Och jag ser att ni värderar ulamas åsikter och därför tänker jag citera här deras åsikter om Ibn Taimiyyah, rahimahullah

Qadi al-Qudat Bahaud-Din Abul-Baqa Muhammad bin Abdil-Barr bin Yahya al-Subki al-Shafi'i sa:
والله يا فلان ما يبغض ابن تيمية إلا جاهل أو صاحب هوى ؛ فالجاهل لا يدري ما يقول ، وصاحب الهوى يصده هواه عن الحق بعد معرفته به
Vid Allah, ingen hatar honom förutom en okunnig eller en anhängare av lustar...

al-Hafidh Badrud-Din al-'Ayni al-Hanafi till och med sa att vem säger att han är kafir är själv kafir och vem säger att han är mubtadi' är själv mubtadi. .
فمن قال إنه كافر فهو كافر حقيق ومن نسبه إلى الزندقة فهو زنديق وكيف ذاك وقد سارت تصانيفه في الآفاق وليس فيها شيء مما يدل على الزيغ والشقاق ولم يكن بحثه فيما صدر عنه في مسألة الزيارة والطلاق إلا عن اجتهاد سائغ بالاتفاق والمجتهد في الحالتين مأجور ومثاب وليس فيه شيء مما يلام ويعاب لكن حملهم على ذلك حسدهم الظاهر وكيدهم الباهر وكفى للحاسد ذما آخر سورة الفلق في احتراقه بالقلق

Inlägg: 42
Blev medlem: tis apr 13, 2010 15:39

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Hanbali » sön apr 03, 2011 19:39


Inlägg: 42
Blev medlem: tis apr 13, 2010 15:39

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Hanbali » sön apr 03, 2011 20:06

وقال الخلال : وأنبأنا أبو بكر المروزي : سمعت أبا عبد الله وقيل له : إن عبد الوهاب قد تكلم وقال : من زعم أن الله كلم موسى بلا صوت فهو جهمي عدو الله وعدو الإسلام ، فتبسم أبو عبد الله وقال :
ما أحسن ما قال ، عافاه الله

al-Khallal sa: Abu Bakr al-Maruzi återberättade till oss: Jag hörde att det nämndes vid Abu Abdillah att "Abdul-Wahhab pratade och sa: "Den som hävdar att Allah pratade till Musa utan ljud är djahmi, Allahs och Islams fiende" och Abu Abdillah (Ahmad bin Hanbal) log och sa: "Vad fint är vad han sa, Må Allah bevara honom!"

Inlägg: 42
Blev medlem: tis apr 13, 2010 15:39

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Hanbali » sön apr 03, 2011 22:31

Ibn Battah al-'Ukbari:

واعلموا رحمكم الله أن صنفا من الجهمية اعتقدوا بمكر قلوبهم وخبث آرائهم وقبيح أهوائهم أن القرآن مخلوق ، فكنوا عن ذلك ببدعة اخترعوها وتمويها وبهرجة على العامة ؛ ليخفى كفرهم ، ويستغمض إلحادهم على من قل علمه وضعفت نحيزته ، فقالوا : إن القرآن الذي تكلم الله به وقاله ، هو كلام الله غير مخلوق ، وهذا الذي نتلوه ونقرؤه بألسنتنا ونكتبه في مصاحفنا ليس هو القرآن الذي هو كلام الله ، هذا حكاية لذلك ، فما نقرؤه نحن حكاية لذلك القرآن بألفاظنا نحن ، وألفاظنا به مخلوقة ، فدققوا في كفرهم ، واحتالوا لإدخال الكفر على العامة بأغمض مسلك ، وأدق مذهب ، وأخفى وجه

Ibn Battah (dog hidjri 387) säger att djahmiyyah gömde sina kufr med en ny bid'ah och detta är att det som vi läser från mushaf och det som vi skriver är skapad och inte kalamullah! Så, Koranen är både med ljudet och bokstäver Allahs Kalam! Det är vad hanabilah tror på.

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » mån apr 04, 2011 1:04


Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » mån apr 04, 2011 1:18


Inlägg: 42
Blev medlem: tis apr 13, 2010 15:39

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Hanbali » mån apr 04, 2011 6:03


Inlägg: 42
Blev medlem: tis apr 13, 2010 15:39

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Hanbali » mån apr 04, 2011 6:09


Inlägg: 42
Blev medlem: tis apr 13, 2010 15:39

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Hanbali » mån apr 04, 2011 6:40

Ibn Taimiyya säger i hans bok "Dar'ut-Ta'arud al-'Aql wan-Naql" (1/283) :

وكثير ممن تكلم بالألفاظ المجملة المبتدعة كلفظ الجسم والجوهر والعرض وحلول الحوادث ونحو ذلك كانوا يظنون أنهم ينصرون الإسلام بهذه الطريقة وأنهم بذلك يثبتون معرفة الله وتصديق رسوله فوقع منهم من الخطأ والضلال ما أوجب ذلك وهذه حال أهل البدع كالخوارج وأمثالهم فإن البدعة لا تكون حقا محضا موافقا للسنة إذا لو كانت كذلك لم تكن باطلا ولا تكون باطلا محضا لا حق فيها إذ لو كانت كذلك لم تخف على الناس ولا كن تشتمل على حق وباطل فيكون صاحبها قد لبس الحق بالباطل : إما مخطئا غالطا وإما متعمدا لنفاق فيه وإلحاد

Här kan du läsa att enligt Ibn Taimiyya termer som "al-djism", "al-djawhar", "al-'arad" och "hulul al-hawadith" är påhittade termer, de är bid'ah och batil.

Och här kan du läsa en hel förklaring till "al-adjsam" från hans bok "Bayan Talbis al-Djahmiyyah":
فلا ريب أن الله سبحانه ليس مركبا من الأجزاء المنفردة ولا من المادة والصورة ولا يقبل سبحانه التفريق والاتصال ولا كان متفرقا فاجتمع
بل هو سبحانه أحد صمد لم يلد ولم يولد ولم يكن له كفوا أحد فهذه المعاني المعقولة من التركيب كلها منتفية عن الله تعالى
لكن المتفلسفة ومن وافقهم تزيد على ذلك وتقول إذا كان موصوفا بالصفات كان مركبا وإذا كانت له حقيقة ليست هي مجرد الوجود كان مركبا
فيقول لهم المسلمون المثبتون للصفات النزاع ليس في لفظ المركب فإن هذا اللفظ إنما يدل على مركب ركبه غيره ومعلوم أن فلانا لا يقول أن الله تعالى مركب بهذا الاعتبار وقد يقال لفظ المركب على ما كانت أجزاؤه متفرقة فجمع إما جمع امتزاج وإما غير امتزاج كتركيب الأطعمة والأشربة
والأدوية والأبنية واللباس من أجزائها
ومعلوم نفي هذا التركيب عن الله ولا نعلم عاقلا يقول أن الله تعالى مركب بهذا الاعتبار وكذلك التركيب بمعنى أنه مركب من الجواهر المنفردة أو من المادة والصورة وهو التركيب الجسمي وهذا أيضا منتف عن الله تعالى
والذين قالوا أن الله جسم قد يقول بعضهم أنه مركب هذا التركيب وإن كان كثير منهم بل أكثرهم ينفون ذلك ويقولون إنما نعني بكونه جسما أنه موجود أو قائم بنفسه وأنه يشار إليه أو نحو ذلك
لكن بالجملة هذا التركيب وهذا التجسيم يجب تنزيه الرب عنه

Så du kan se att Ibn Taimiyya förnekar att Allah är djism om man menar med djism sammansättning av delar. Men Ibn Taimiyya säger också att de som har sagt att Allahu Ta'ala är "djism" från salaf, en liten del av de menade att Allah är sammansatt ab delar, men de flesta va dem nekar denna betydelse och de säger att "jism" enligt dem betyder bara att Allah är "mawdjud" (dvs existerar) och att han är "qaimun bi nafishi" (dvs Allah upprätthåller sig själv och behöver ingen annan för det). Och i slutet säger han tydligen att det är obligatoriskt att förneka "tarkib" och "tadjsim" med första betydelse.

Och här har du honom förklarade igen:
فيقال لمن سأل بلفظ الجسم : ما تعني بقولك ؟ أتعني بذلك أنه من جنس شيء من المخلوقات ؟ فإن عنيت ذلك فالله تعالى قد بين في كتابه أنه لا مثل له ولا كفو له ولا ند له وقال : { أفمن يخلق كمن لا يخلق } [ النحل : 17 ]
فالقرآن يدل على أن الله لا يماثله شيء : لا في ذاته ولا في صفاته ولا في أفعاله : فإن كنت تريد بلفظ الجسم ما يتضمن مماثلة الله لشيء من المخلوقات فالله منزه عن ذلك وجوابك في القرآن والسنة
وإذا كان الله ليس من جنس الماء والهواء ولا الروح المنفوخة فينا ولا من جنس الملائكة ولا الأفلاك فلأن لا يكون من جنس بدن الإنسان ولحمه وعصبه وعظامه ويده ورجله ووجهه وغير ذلك من أعضائه وأبعاضه أولى وأحرى
فهذا الضرب ونحوه مما قد يسمى تشبيها وتجسيما كله منتف في كتاب الله وليس في كتاب الله آية واحد تدل لا نصا ولا ظاهرا على إثبات شيء من ذلك لله فإن الله إنما أثبت له صفات مضافة إليه
كقوله : { ولا يحيطون بشيء من علمه إلا بما شاء } [ البقرة : 255 ] و : { إن الله هو الرزاق ذو القوة } [ الذاريات : 58 ]

Och säger igen i Minhadj al-Sunnah:
فالواجب أن ينظر في هذا الباب فما أثبته الله ورسوله أثبتناه وما نفاه الله ورسوله نفيناه والألفاظ التي ورد بها النص يعتصم بها في الإثبات والنفى فنثبت ما أثبتته النصوص من الألفاظ والمعاني وننفى ما نفته النصوص من الألفاظ والمعاني وأما الألفاظ التي تنازع فيها من ابتدعها من المتأخرين مثل لفظ الجسم والجوهر والمتحيز والجهة ونحو ذلك فلا تطلق نفيا ولا إثباتا حتى ينظر في مقصود قائلها فإن كان قد أراد بالنفى والإثبات معنى صحيحا موافقا لما أخبر به الرسول صوب المعنى الذي قصده بلفظه ولكن ينبغي أن يعبر عنه بألفاظ النصوص لا يعدل إلى هذه الألفاظ المبتدعة المجملة إلا عند الحاجة مع قرائن تبين المراد بها والحاجة مثل أن يكون الخطاب مع من لا يتم المقصود معه إن لم يخاطب بها وأما إن أريد بها معنى باطل نفى ذلك المعنى

Och hur kan du påstå efter det här att Ibn Taimiyya säger att Allah har en kropp, det är därför sa jag från början att du ljuger. Och om du vill kan jag visa till dig från ash'ari ulama att ordet "djism" med denna betydelse är inget problem. Problemet är bara i "tasmiyyah", men skall du acceptera det från till exempel al-Qadi Adhudud-Din al-Idji?

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » mån apr 04, 2011 7:52


Användarvisningsbild
Inlägg: 130
Blev medlem: sön aug 24, 2008 21:52
Ort: Skärholmen

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav mostafa » mån apr 04, 2011 8:37

(sl)

Hanbali, jag antar du menar att Ibn Taimiyya har missförståtts av sina lärda kritiker. Är det då inte problematiskt att nutida efterföljare i så fall också har "missförstått" - i en klart antropomorf riktning; på div besynnerliga hemsidor kan man läsa de mest ohyggliga hädiska påståenden om Allah, med hänvisning till Ibn Taimiyyas läror. Den som anser en sådan vara en auktoritet i Aqida är illa ute

Ett råd - lägg ner ditt argumenterande och nöj dig med det som sagts.
Guds vind blåser alltid, men jag måste hissa mitt segel

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » mån apr 04, 2011 8:37


Inlägg: 42
Blev medlem: tis apr 13, 2010 15:39

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Hanbali » mån apr 04, 2011 8:52

Mostafa, jag blir inte nöjd med det som sagts...och jag ber Allah att vägleda er om ni är uppriktiga och jag ber Allah ge er vad ni förtjänar för falska anklagelser om ni inte är uppriktiga!

Och jag lämnar er!

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » mån apr 04, 2011 8:58

Och jag ber Alllah att visa Rahma mot varja muslim som Han ställer till svars, och att dölja dina och våra tillkortakommanden.

Lev väl.

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav b » mån apr 04, 2011 9:45


Inlägg: 6
Blev medlem: mån maj 02, 2011 9:27
Ort: Stockholm

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav abu_ahmad_ali » tis maj 03, 2011 14:10

[quote="b"]Assalamu aleikum
ja, förstår att du är ny, och insha Allah lär du dig med tiden hur Ahl al-Sunna wal Jama3a resonerar om saker och ting så att du inte rusar iväg och påstår att dina muslimska bröder är kuffar. Man blir inte kafir för att man gör något som är haram.

Vill man ge nasiha till sina bröder, bör man lära sig ahkam för nasiha enligt Profetens ( صلى الله عايه وسلم ) sunna. Så ta det lite lugnt, min broder, se dig om och läs, och tänk först och tala sedan.[/qu

Helt rätt man ska inte göra takfir på folk och det gör inte att man faller ur islam för att man rakar skägget även om det är haram men du kan inte säga att man inte faller ur islam pga att man gör nåt haram det stämmer inte det finns ju vissa grejer som är kufr och då faller man ju ur om man vet att det är kufr och dom sakerna är haram

Användarvisningsbild
Inlägg: 114
Blev medlem: mån jul 09, 2007 18:59

Re: Harram för män att raka sig.

Inläggav Lemon T » lör maj 07, 2011 2:12

Skägg kampen. Alla män på forumet ska odla skägg med start den 17 maj. I augusti visar vi upp odlingen :)
Jag är en Broder - Konvertit

Föregående

Återgå till Nyfiken på Islam?

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst