Lite hjälp i förvirringen behövs

Här kan icke-muslimer diskutera och ställa frågor om allt som rör Islam.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 2
Blev medlem: mån dec 27, 2010 9:59

Lite hjälp i förvirringen behövs

Inläggav en undrande » tis jan 04, 2011 8:52

Hej alla,

Jag vill börja med att säga att min intention är att bilda mig en uppfattning om Islam och Sharia, eftersom det är ett outforskat ämne för mig. Det är inte något provokationsförsök. Jag har även frågor ang självmordsbombning och syfte kring det.

Jag har några frågor som jag hoppas kunna få klara svar på;

1. Är sharia en typ av "bilaga" till Koranen, baserat på den, eller finns den med i själva skriften?

2. Hur kommer det sig att man så vitt kan tolka sharia att det till slut blir fundamentalistiskt?

Inför 3;dje frågan; På wikipedia går att läsa; "Parallellt med den religiösa lagen – sharia – har det i islams historia också funnits en sekulär lag (urf eller qanun) som inte stått i motsättning till sharias fem grundläggande målsättningar: värnande om 1) livet, 2) förnuftet, 3) religionen, 4) egendomen och 5) fortplantningen". http://sv.wikipedia.org/wiki/Sharia

3. Hur kommer det sig att man självmordsbombar om "Livet" enl de grundläggande målsättningarna är nr.1? Har man då passerat nr 1 och 2 för att se nr 3 som viktigast, eftersom man upplever att religionen blir hotad?


4.Vad jag förstått anses självmordsbombare komma till ett högre rike, hur kommer det sig att högt uppsatta ledare inte är de som går i första ledet, om det är det högsta man kan uppnå? Behöver de finnas här på jorden för att vägleda andra att visa den "rätta" vägen?

5.De utöver självmordsbombaren, kommer även dessa till Det högre riket?

6. Vad är det man vill uppnå som självmordsbombare? Ex en konsekvent konvertering till Islam för jordens icke muslimska befolkning likt den kristendomen syftade till gällande korstågen (med start runt 1000-talet och slut 1798)?

7.Varför tar man med sig andra i döden?

Inför fråga 8: Ett namn som jag tidigare sett i tidningen och även idag är den Islamistiska radikala ledaren Abu Hamza al-Masri http://en.wikipedia.org/wiki/Abu_Hamza_al-Masri . Enl vad man kan läsa sig till har han under tidigare levnadsår varit gift med en kvinna som han var otrogen mot med en prostituerad.
Om man går tillbaka till Sharia-lagarna: "Sharia vänder sig till den enskilde troendes personliga samvete, etik och rättspatos och liknar på så sätt i mångt och mycket talmud, den judiska lagen (se halacha)". Samt;

"De fem föreskrivna straffsatserna gäller för följande brott: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sharia

Äktenskapsbrott/sexuella relationer utanför äktenskapet
Stöld
Rån
Falsk anklagelse för äktenskapsbrott
Berusning "

8.Gäller dessa regler och lagar först efter att man blivit radikal och tycker man att det är ens personliga skyldighet att straffa dem andra som begår lagbrott, även om dem inte är radikala eller muslimer?

9.Hur tillåtande är Islam inför andra religioner?

Tack på förhand för att ni hjälper mig att bringa klarhet i mörkret.

Med önskan om en fortsatt fin vinter.

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Lite hjälp i förvirringen behövs

Inläggav A.N » tis jan 04, 2011 10:19

Hej!

Bra att du frågar oss det första jag vill påpeka är att självmordsbombare inte har stöd i sharia (även om de tror det själva)

1 Saria är baserad på koranen hadither (det Profeten frid vare med honom sa och gjorde) och de lärdas principer för hur man tolkar dem. Kortfattat kan man säga att när principerna för hur man tolkar koranen och haditherna går förlorad kan man komma fram till alt möjligt.

2 När man förlorar kontakten med de lärda och när vem som helst (med politiska eller andra syften) tar sig frihet att tolka texterna i enlighet med sina intressen blir det därefter. Det som saknas är kunskap om hur och var man som muslim ska söka kunskap. Man behöver kunns se igenom slogans som predikas av självutnämda youtube imamer. Sharia kan inte tolkas så vitt som en del vill ge sken av.

3 Det undrar jag också, jag kan inte få det att gå ihop alls och jag förstår inte hur dessa personer kan ha läst koranen eller annan religiös littratur och missat budskapet helt. Om du vill ha svar på hur de tänker får du fråga dem.

4 Enligt vad jag har lärt mig är det mycket tveksamt om en självmordsbombare kan vänta sig belöning i nästa liv med tanke på att den sista handlingen i livet var en som är förbjuden på flera sätt. (Både självmord och mord på oskyldiga)

5 Vi tror på ett liv efter döden och på att det finns belöning för goda handlingar och straff för onda. Att utföra eller uppmana till vansinnesdåd räknas som onda handlingar men ingen av oss har möjlighet att se en själs sanna tillstånd eller slutliga mål.

6 Jag vet inte.

7 Jag vet inte.

8 Som muslim sköter man sig själv och man får absolut inte ta lagen i egna händer. Brott straffas av det samhälle man lever i, man följer lagarna där man bor.

9 Här skule det kunna bli en hel uppsats, men ett tips är att läsa om hur det fungerade i andalusien.

Det sorgliga i ditt inlägg är att jag förstår att du tror att vi muslimer står bakom självmordsbombaren, att det han gjorde var helt ok och har stöd i religionen. Jag trodde att det fanns en viss förståelse för att islam är en sak och att sk islamister är en avart som inte har stöd av religiösa auktoriteter eller "vanliga" muslimer.

Inlägg: 2
Blev medlem: mån dec 27, 2010 9:59

Re: Lite hjälp i förvirringen behövs

Inläggav en undrande » tis jan 04, 2011 12:17

Stort tack för dina svar, de uppskattas :) !

Jag försökte i största möjliga mån att väga mina ord för att de inte skulle uppfattas stötande men tyvärr verkar det ha blivit ett avbräck i kommunikationen från min sida.

Klargörning: En av de vackraste människor (ej utsidan medräknad i detta argument) jag mött är muslim. Ett par (hur många vet jag inte och anser det är en oviktig detalj på samma sätt som om de är judar eller kristna eller buddhister. Någon hindu känner jag inte mig veterligen) i min yttre bekantskapskrets är muslimer. Jag har träffat muslimer i mitt arbete utomlands (bla Egypten). Inte vid något av dessa möten har jag känt en sympati med självmordsbomning av vederbörande. Jag tror inte att flertalet muslimer sympatiserar med självmordsbomning utan snarare att det är en väldigt liten del av skaran. Jag förstår att det är skillnad på individer inom en religion, oavsett vilken religion det gäller. Fundamentalister finns inom flera olika områden och i olika religioner (även fotboll :D ).

Min frågeställning var ev felfokuserad och kunde kanske ha ställts på ett annat sätt eftersom det inte var grundläggande värderingar jag sökte information om utan ett mkt infekterat område inom religionen men iom att de som tar sitt liv i just religionens namn med den handlingen så blev min frågeställning därefter. Jag förstår att "vanliga" muslimer känner sig smutskastade av extrema individer och grupper på samma sätt som jag som svensk skäms då någon är uttalar grundlösa, rasistiska argument.

I dagsläget har diskussionen kring självmordsbombare kommit upp i Sverige med anledning av det som hände i Sthlm innan jul, vilket jag tror är bra. För det öppnar upp diskussioner och gör att människor måste tänka utanför boxen och inte tro att "alla är likadana". På samma sätt som att alla kristna (för att ta EN religion), svenskar eller någon annan nationalitet är det. Jag anser att det är viktigt att göra skillnad på just tron som sådan och det radikala fundamentalistiska vilket jag oxå "matrar" om då diskussionen i vardagen kommer upp. Men eftersom jag sitter med ganska få argument vill jag ha mer kött på benen.

Jag hade kunnat ställa frågorna direkt till de som anser självmordsbomning är en bra lösning men det korta svaret är att jag inte har en aning om var jag hittar de eller om det ens är möjligt. Jag har svårt att se att ett forum för så kontroversiellt tänk hade varit tillåtet. Jag tror och hoppas att den rätta och enkla vägen är att gå via fredligt sinnade muslimer som kan förstå att mina frågor hoppas leda till att räta ut frågetecken.

Användarvisningsbild
Inlägg: 467
Blev medlem: sön maj 28, 2006 11:20

Re: Lite hjälp i förvirringen behövs

Inläggav A.N » tis jan 04, 2011 13:41

Hej!
Tack för klargörandet! Fråga gärna vidare, men när det gäller hur de tänker eller hur deras ideer går ihop står jag lika handfallen som andra.
Däremot svarar jag gärna på frågor om religionen i mån av kunskap :)

Min poäng är att man inte kan komma fram till vad som helst om man verkligen är intresserad av att söka kunskap om religionen. Men om man redan har en övertygelse (tex ett exremt hat mot väst eller vad det nu kan röra sig om) kan man uppenbarligen hitta saker som man kan dra ur sitt sammanhang och övertyga sig själv och några likasinnade. Det är lika sorgligt och skrämmande som sjuka sekter alltid är oavsett vilken religion de förvanskar.

Återgå till Nyfiken på Islam?

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst