"Gud" på arabiska

Här kan icke-muslimer diskutera och ställa frågor om allt som rör Islam.

Moderatorer: Admin, Admin Basha

Inlägg: 13
Blev medlem: sön okt 21, 2007 22:46
Ort: Tjörn

"Gud" på arabiska

Inläggav Hexmaster » mån dec 13, 2010 9:10

Jag har förstått begreppet "Allah" som att det inte är ett egennamn utan helt enkelt betyder "Gud".

Om det stämmer, så undrar jag vad man på arabiska kallar andra gudar.

Inte för att gå in på teologiska frågor som huruvida judar, kristna och muslimer har samma gud eller så, utan rent språkligt. Om man talar om Oden eller Krishna på arabiska, vilket ord för gud eller gudar använder man?

Inlägg: 1060
Blev medlem: mån mar 05, 2007 2:47

Re: "Gud" på arabiska

Inläggav b » mån dec 13, 2010 9:52

...
Senast redigerad av b tor mar 31, 2011 19:31, redigerad totalt 1 gång.

Abdulwahid

Re: "Gud" på arabiska

Inläggav Abdulwahid » mån dec 13, 2010 10:24

Hej

Det finns olika åsikter om ordet Allah har härletts ur ett annat ord eller inte (dessa olika åsikter går långt tillbaka i tiden se. t.ex. al-hawashiy al-madaniyyah av al-Kurdi). En del menar att ordet Allah är ett egennamn som inte har härletts ur ett annat ord.

Den andra åsikten gör gällande att ordet Allah har härletts ur orden alaha, ilāhah, ulūhiyyah, ulūhah. Det har också sagts att det härletts ur ordet ālih som betyder att förvirra, eftersom intellektet förvirras när det försöker få kunskap om Gud (Mawsu’ah kashshāf iṣṭilāḥāt al-funūn wa al-'ulūm).

Det arabiska orden för gud och gudar är ilāh och ālihah. De som anser att ordet Allah härstammar från ett annat ord menar att man har satt ordet för gud (ilāh) i bestämd form genom att lägga till den bestämda artikeln ”al” framför gud och att man då fått ordet al-ilāh som senare omvandlats till Allah.

Inlägg: 13
Blev medlem: sön okt 21, 2007 22:46
Ort: Tjörn

Re: "Gud" på arabiska

Inläggav Hexmaster » mån dec 13, 2010 15:27

Tack för kommentarerna! Så då är det ett egennamn ändå, helt oavsett om det kan härledas från ordet "gud" eller inte. Hm!? Att det betyder "Gud" är annars ett mycket vanligt besked.

Etymologin verkar intressant, är tyvärr inte alls på något av mina språkområden. Men det är alltså en annan fråga.

Återgå till Nyfiken på Islam?

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster